اخذ پاسپورت ترکیه

ترکیه دروازه‌ای به سوی توسعه

ترکیه کشوری در همسایگی ایران و معروف به دروازه ­ی اروپا است. این کشور طی چند سال اخیر تلاش کرده است که عضوی از اتحادیه اروپا باشد. این تلاش باعث ایجاد رونق اقتصادی و بالا رفتن سطح رفاه در این کشور گردیده است. همچنین از سال 2018 به بعد ترکیه برای بالا بردن میزان نقدینگی و سیر صعودی در نمودار توسعه‌یافتگی درهای خود را به روی خارجی­ هایی که قصد سرمایه‌گذاری و کارآفرینی در ترکیه دارند، باز کرده است. در عوض آن ترکیه به این افراد اخذ پاسپورت ترکیه را نوید می‌دهد.

در ادامه ­ی این مطلب توضیح کامل و جامعی در مورد تمامی راه­ های پیشنهادی کشور ترکیه، یعنی خرید ملک، سرمایه‌گذاری، کارآفرینی، سپرده بانکی، تولد، ازدواج و کار، برای اخذ شهروندی این کشور را ارائه خواهیم کرد.

شرکت ترکیه ساپورت، متخصص در امور اخذ شهروندی و خرید ملک در ترکیه ، آماده ارائه خدمات به متقاضیان محترم با بالاترین سطح کیفی می باشد.

چرا مهاجرت به ترکیه؟

  • پاسپورت معتبر: بعد از اخذ پاسپورت ترکیه شما به‌راحتی می‌توانید به بیش از 100 کشور دنیا بدون ویزا سفر کنید. همچنین شرایط و سخت‌گیری‌های منطقه شینگن برای ورود شما بسیار آسان‌تر می‌شود. به‌نوعی شما تبدیل به یک انسان آزاد می‌شوید که حق سفر به هر جایی را دارد.
  • هفتمین کشور ایده ­آل دنیا: اگر به فکر اخذ پاسپورت ترکیه هستید، خوب است بدانید که بانک بریتانیایی HSBC در اواسط سال 2019 میلادی گزارشی منتشر کرد. این گزارش سالانه از سال 2007 بر اساس رأی کارکنانی که برای مأموریت کاری به کشورهای دیگر مهاجرت کرده‌اند، شکل ‌گرفته است. ترکیه در آن سال از بین 163 کشور دنیا رتبه هفتم را بعد از سوییس، سنگاپور، کانادا، اسپانیا، نیوزلند و استرالیا از آن خود کرد. این رتبه بسیار چشمگیر بود. در سال 2018 میلادی ترکیه در مقام بیست ‌و دوم قرار داشت و این تغییر رتبه حاکی از رشد شاخص‌های کیفیت زندگی در ترکیه بود.

18 هزار رأی‌دهنده بر اساس شاخص‌هایی مانند شرایط زندگی و شاخص‌های فرهنگی، اقتصادی و سیاسی در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند. بیش از نیمی از رأی­دهندگان وضعیت زندگی در ترکیه را بسیار مطلوب ارزیابی کردند. آن ها معتقد بودند که:

  • توازن بین کار و تفریح برقرار بوده
  • احساس امنیت داشتند
  • رفتار مردم ترکیه گرم و دوستانه بوده

 

  • فاصله بسیار کم تا ایران: نوبت­ دهی سفارت، صف سفارت، صدور یا عدم صدور ویزا، پیدا کردن بلیت هواپیما، قیمت آن و غیره همه از مشکلات همیشگی سفر از / به کشورهای دور از ایران است. ولی اگر شما در ترکیه ساکن باشید دیگر خبری از این مشکلات و از آن بدتر یعنی غم غربت نیست. با اخذ پاسپورت ترکیه فاصله ی شما از ایران تنها یک بلیت هواپیما یا حتی قطار است. این یکی از مهم‌ترین مزایای سکونت در ترکیه است، زیرا روزانه پروازهای زیاد و مقرون ‌به ‌صرفه‌ای از شهرهای مختلف ترکیه به مقصد ایران حرکت می‌کنند.
  • تشابه فرهنگی: شوک فرهنگی یکی از مهم‌ترین معضلات مهاجرت است که خیلی ساده نادیده انگاشته می‌شود. اینکه در کشور جدید به چه می‌خندند؟ از چه خشمگین می‌شوند؟ غذا چه می‌خورند؟ ارزش‌ها و اعتقاداتشان چیست؟ و غیره. گاهی فاصله زیاد این ارزش‌ها به‌ قدری است که شما را به ‌شدت دچار سردرگمی و حتی افسردگی بعد از مهاجرت می­ کند. خوشبختانه به دلیل همسایگی جغرافیایی و تاریخ مشترک چند صد ساله، این موضوع به ‌هیچ‌ وجه در کشور ترکیه برای شما اتفاق نمی‌افتد.
  • مهاجرت آسان: تا قبل از سال 2018 میلادی قوانین مهاجرت در ترکیه کمی سخت‌گیرانه بود اما بعد از آن این قوانین بسیار آسان‌تر شدند. برای مثال اگر تصمیم داشتید که با خرید خانه و در کمترین زمان بتوانید شهروندی ترکیه را به‌دست آورید، باید حداقل 1 میلیون دلار خرج می­ کردید اما بعد از سال 2018 این رقم به 250 هزار دلار کاهش یافت. علاوه بر این در ادامه این مقاله خواهیم خواند که راه‌های بسیار متنوعی برای اخذ پاسپورت ترکیه فراهم است.
  • ثبات اقتصادی: با ارزش فعلی پول ایران می‌توان به فکر ساختن یک زندگی در ترکیه بود و همچنین این کشور به نسبت ایران بسیار کمتر دچار افت و خیزهای اقتصادی می‌شود. شما به‌ عنوان شهروند ترکیه با متوسط درآمد در آن کشور می‌توانید زندگی شاد و باثباتی را تجربه کنید. گزارش IMF از چشم‌انداز رشد 6 درصدی GDP ترکیه در سال 2021 شاهدی بر این مدعا است.

قوانین کلی اخذ پاسپورت ترکیه

شما به‌صورت طبیعی با سفر به ترکیه چیزی بین 90 تا 150 روز (90 روز به ‌اضافه درخواست برای 60 روز بیشتر) می‌توانید بدون ویزا و به‌عنوان توریست در خاک این کشور بمانید. در صورتی‌ که این اقامت بخواهد بیش از این باشد، باید اقدام به گرفتن کارت اقامت ترکیه یعنی کیملیک کنید. افرادی که به ‌قصد مهاجرت یا اقامت طولانی‌مدت به ترکیه می‌آیند اداره مهاجرت به آن ها کارت شناسایی (ID Card) به ‌نام کیملیک می‌دهد. کیملیک به‌عنوان جایگزین پاسپورت در کشورهای گرجستان (از 2011)، اکراین (از 2017)، قبرس شمالی، مولداوی (از 2019) و آذربایجان (از  2021) مورد پذیرش است.

کیملیک، پاسپورت و اقامت دائم نیست ولی برای فردی که به دنبال اخذ پاسپورت ترکیه است مزایایی دارد.

با داشتن کیملیک شما حق کار نخواهید داشت اما فرصت پیدا می‌کنید تا به کارهایی مثل اجاره یا خرید خانه، افتتاح حساب بانکی، یادگیری زبان، ارزیابی بازارهای کار و غیره بپردازید.

برای تبدیل ‌شدن اقامت موقت به شهروندی ترکیه نیاز است برای سرمایه‌گذاری حداقل 500 هزار دلار، برای خرید خانه حداقل 250 هزار دلار، برای کارآفرینی استخدام حداقل 5 کارمند ترک و برای سپرده بانکی حداقل 500 هزار دلار پرداخت کنید. خبر خوب این است که این اعداد به‌ ترتیب از 2 میلیون دلار، 1 میلیون دلار و 3 میلیون دلار به اعداد بالا کاهش ‌یافته‌اند. در هر کدام از حالت‌های گفته شده، به ‌استثنای برنامه‌های سرمایه‌گذاری مختلف و خرید خانه بالای 250 هزار دلار که صدور شهروندی چند ماه بعد از آن انجام می‌شود، با راه‌های دیگر اکثراً در طول بازه زمانی 3 تا 5 سال می‌توان تابعیت ترکیه را به‌دست آورد.

اعتبار و ارزش پاسپورت ترکیه

 

turkey-passport-rank

بر اساس داده‌های مرکز Henley Passport Index که به جمع‌آوری داده‌ها در مورد میزان آزادی شهروندان کشورها برای سفر کردن به اقصی نقاط جهان می‌پردازد، در سال 2021 ترکیه در مقام 53 از بین226  کشور قرار دارد. از این بین برای سفر از ترکیه به 110 کشور دنیا نیازی به صدور ویزا نیست و می­توان برای 116 کشور دیگر اقدام به دریافت ویزا کرد. این اعداد برای ایران 101 و 41 هستند. یعنی پاسپورت ایران در این رده­بندی در مقام 101 است و می ­توان با آن به 41 کشور جهان سفر کرد. تفاوت کاملا واضح است، اینطور نیست؟!

با توجه‌ به این اعداد و ارقام و با نگاه انداختن به لیست کشورهای قابل سفر با پاسپورت ترکیه، می‌توان به این نتیجه رسید که در بین کشورهای مختلف پاسپورت ترکیه از اعتبار خوبی برخوردار است و با اخذ پاسپورت ترکیه می‌توان از مزیت سفرهای بدون ویزا برای مقاصد تفریحی، کاری و درمانی بهره ­مند شد.

با اخذ پاسپورت ترکیه همچنین می‌توانید بسیار راحت‌تر برای دریافت ویزای شینگن اقدام نمایید. با توجه‌ به تلاش چندساله ترکیه برای پیوستن به منطقه شینگن، ممکن است طی چند سال آینده این پیشنهاد از سمت اتحادیه اروپا پذیرفته شود. در این صورت اعتبار پاسپورت ترکیه بیشتر شده و امکان سفر بدون صدور ویزا به 26 کشور منطقه شینگن نیز به 110 کشور موجود اضافه می‌شود. این اتفاق می‌تواند درخواست‌ها برای شهروندی ترکیه را افزایش داده و روندهای آسان و کم‌هزینه آن را کمی پیچیده و پرهزینه‌تر کند. اگر قصد دریافت پاسپورت ترکیه را دارید بهتر است با توجه‌ به این موضوع هر چه زودتر برای آن اقدام نمایید.

مزیت‌های شهروندی ترکیه

  • کیفیت بالای زندگی: زندگی در ترکیه یعنی زندگی در کشوری که رشد اقتصادی صعودی دارد. تورم در آن پایین و با سرعت خیلی آهسته‌تری نسبت به ایران حرکت می ­کند، خدمات پزشکی و درمانی رایگان در دسترس است، شما آزادید تا به هر سبک و روشی که موردپسندتان است در آن زندگی کنید، تجربه چهار فصل سال در کنار دسترسی آسان به دریای سیاه، مدیترانه و اژه، و در آخر فرهنگ غذایی بسیار معروف و لذیذ ترکیه میزبان شماست.
  • روندهای قانونی سرراست: شما در ترکیه درگیر کاغذبازی‌ها یا روال‌های اداری غلط نمی‌شوید. وعده‌های مربوط به اخذ پاسپورت به‌ هیچ ‌وجه دچار اشتباه یا سوداگری نمی‌شود. تمامی مراحل از طریق دفترهای وابسته به وزارتخانه‌ها و سازمان‌های زیرمجموعه با نظمِ زمانی درست پیگیری می‌شوند. برای مثال بعد از خرید خانه (حداقل 250 هزار دلار) در کمتر از 3 ماه روندهای قانونی برای اخذ پاسپورت ترکیه طی شده و پاسپورت شما بدون هیچ اما و اگری به دست­تان می‌رسد.
  • تخفیف‌های مالیاتی: همان‌طور که شاید بدانید، قوانین مالیاتی در شمال آمریکا و به‌خصوص در اروپا کمی سخت‌گیرانه هستند. شما در شمال اروپا موظف به پرداخت چیزی بین 40 تا 55 درصد از درآمد خود به ‌عنوان مالیات هستید. اما این موضوع در ترکیه متفاوت است. ترکیه مالیات حاصل از تجارت‌های بیرون از خاک ترکیه، سود سرمایه، هدایا یا کمک‌های مالی و همچنین مالیات ‌بر ارث را از شهروندان خود اخذ نمی‌کند. همچنین مالیات ‌بر درآمد حاصل از تجارت یا مالکیت ملک نیز چیزی بین 15 تا 35 درصد است (این درصدها برای مقاصد مختلف تغییر می‌کند).
  • اقامت خانواده: افراد که شهروندی ترکیه را دارند، می‌توانند نسبت به اخذ تابعیت برای اعضای دیگر خانواده خود اقدام نمایند. اعضای خانواده که زیر 18 سال دارند می‌توانند بلافاصله نسبت به گرفتن پاسپورت اقدام کرده و اعضای بالای 18 سال و همسران نیز بعد از حداقل 3 سال زندگی در خاک ترکیه می‌توانند نسبت به اخذ پاسپورت اقدام نمایند.
  • خدمات پزشکی و درمانی: ترکیه دارای سیستم خدمات پزشکی و درمانی پیشرفته‌ای است. در دهه‌های گذشته تعداد مراکز مجهز بهداشتی در این کشور افزایش ‌یافته است. همچنین با وضع قوانین و مقررات جدید در دهه­­ ی گذشته برنامه‌های سلامت و مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی بهبود یافته است. شما به‌ عنوان یک شهروند عادی شامل اکثر خدمات پزشکی و بهداشتی با کمترین هزینه می‌شوید. هدف­ گذاری برای جذب توریسم درمانی و پزشکی باعث شکل‌گیری برنامه‌های به ­روز و منسجم پزشکی در سیستم بهداشت و درمان ترکیه شده است.
  • بهره ­مندی از طرح بازنشستگی: با روشن شدن تکلیف کار، بیمه و برنامه­ ی مالیاتی­ خود می‌توانید با پرداختی‌های مربوطه، به‌عنوان شهروند ترکیه شامل برنامه ­های بازنشستگی شوید.

همچنین امکانات دیگری نیز مانند موارد زیر شامل حال شهروندان ترکیه می‌شود:

  • حق رأی
  • امکان افتتاح حساب در بانک‌ها
  • تجارت آزاد
  • دریافت تسهیلات بانکی با بهره صفر تا 4 درصد

مزیت‌های پاسپورت ترکیه

  • سفر بدون ویزا: همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، شما به‌ عنوان شهروند ترکیه می‌توانید بدون ویزا به 110 کشور دنیا از جمله: ژاپن، کره جنوبی، مالزی، سنگاپور، هنگ‌کُنگ، آرژانتین، برزیل و غیره به ‌راحتی سفر کنید.
  • اقدام برای ویزای E-2: اگر به فکر ساختن آینده در کشوری مانند ایالات ­متحده آمریکا هستید یا می‌خواهید از طریق کشور دومی برای اخذ اقامت آمریکا اقدام نمایید، این شرایط با داشتن پاسپورت ترکیه برای شما فراهم است. به‌ عنوان شهروند ترکیه شما می‌توانید برای اخذ ویزای سرمایه‌گذاری E-2 در ایالات ­متحده ­آمریکا اقدام نمایید.
  • مجاز بودن تابعیت مضاعف: برای اخذ شهروندی و پاسپورت ترکیه شما نیازی به انصراف از تابعیت فعلی خود ندارید و ترکیه با صدور Turquoise Card به شما امکان دوتابعیتی بودن، می‌دهد.

روش‌های اخذ پاسپورت ترکیه

روش­ های اخذ شهروندی و پاسپورت ترکیه به شرح ذیل می‌باشند:

  1. سرمایه‌گذاری در بورس (Fixed Capital): وزارت صنعت و فناوری ترکیه حداقل میزان سرمایه‌گذاری در بورس برای اخذ شهروندی ترکیه را 500 هزار دلار آمریکا تعیین کرده است. با پرداخت این حداقل (یا بیشتر) شما می‌توانید ظرف 3 ماه پاسپورت ترکیه را دریافت کنید.
  2. سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات: صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات در ترکیه حداقل میزان سرمایه‌گذاری را 250 هزار دلار آمریکا (یا معادل لیر یا معادل سهام) تعیین کرده است. این میزان سرمایه حداقل باید به مدت سه سال در چرخه مبادلات باقی بماند. با پرداخت این حداقل (یا بیشتر) شما می‌توانید ظرف 3 ماه شهروندی و شهروندی و پاسپورت ترکیه را دریافت کنید.
  3. سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات مربوط به صنعت و فناوری: با داشتن املاکی با کاربری صنعتی یا فناوری به ارزش حداقل 500 هزار دلار آمریکا (یا به ‌صورت لیر یا سهام) که توسط وزارت صنعت و فناوری ترکیه تایید شده باشد، می‌توانید ظرف 3 ماه شهروندی و پاسپورت ترکیه را دریافت کنید.
  4. اشتغال­زایی برای 50 نفر: با توجه ‌به قوانین وزارت خانواده، کار و خدمات اجتماعی ترکیه، هر شخص که بتواند باعث اشتغال­ زایی برای حداقل 50 نفر شود می‌تواند ظرف 3 ماه شهروندی و پاسپورت ترکیه را دریافت کند و یا اینکه می‌توانید با اشتغال ­زایی برای حداقل 5 تبعه ی ترکیه به مدت 3 سال شامل اخذ پاسپورت شوید.
  5. سپرده بانکی: طبق مصوبه آژانس مقررات و نظارت بانکی ترکیه اگر شخصی با حداقل سپرده به میزان 500 هزار دلار آمریکا یا معادل آن به لیر برای حداقل سه سال در بانک‌های ترکیه سپرده‌گذاری کند، می‌تواند ظرف 3 ماه شهروندی و پاسپورت ترکیه را دریافت کند.
  6. خرید اوراق قرضه دولتی: طبق مصوبه وزارت خزانه‌داری و دارایی ترکیه اگر شخصی اوراق قرضه­ ی دولتی را به ارزش حداقل 500 هزار دلار آمریکا یا معادل لیر آن خریداری کند و به مدت حداقل 3 سال به فروش نرساند، می‌تواند ظرف 3 ماه شهروندی و پاسپورت ترکیه را دریافت کند.
  7. سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات مربوط به مراکز توریستی: طبق ماده 8/e از قانون حمایت گردشگری ترکیه افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در صنعت توریسم دارند، می‌توانند با تصمیم و تأیید شورای وزیران ترکیه اقدام به خرید املاک و مستغلات در مناطق و مراکز توریستی نمایند. این افراد می‌توانند ظرف 3 ماه شهروندی و پاسپورت ترکیه را دریافت کنند.
  8. ازدواج: اگر تصمیم دارید که بدون هیچ دردسر و دوری از پیچیدگی‌های کار، سرمایه‌گذاری و خرید ملک شهروندی ترکیه را به‌دست آورید، ازدواج با یک تبعه ی ترکیه بهترین گزینه برای شما است. بعد از ازدواج شما کارت اقامت (ID Card) سه ‌ساله دریافت می­ کنید. بعد از طی شدن این سه سال شما می‌توانید برای شهروندی و پاسپورت ترکیه اقدام نمایید.

9. اشتغال: اگر شما بتوانید برای 5 سال کامل در ترکیه با داشتن اجازه کار مشغول به انجام کار باشید، با دارا بودن کارت اقامت، اجاره‌نامه منزل و مدارک شناسایی کارفرما می‌توانید برای دریافت شهروندی و پاسپورت ترکیه اقدام نمایید (در این بازه ­ی 60 ماه حداکثر 6 ماه می‌توانید از ترکیه دور باشید).

10. تولد فرزند: اگر یکی از والدین کودک تازه‌ متولد شده، تبعه­ ی ترکیه باشد، می‌توانند بلافاصله برای گرفتن شهروندی و پاسپورت ترکیه اقدام کنند. در غیر اینصورت (هیچ‌کدام از والدین تبعه ی ترکیه نباشند) باید از طریق سفارت کشور خود اقدام به دریافت پاسپورت نمایند و سپس با مدارک پاسپورت برای کودک اقامت کوتاه‌مدت (6 ماه) بگیرند. با پایان مدت 6 ماه کودک باید از خاک ترکیه خارج شود. البته در شرایطی امکان تمدید اقامت وجود دارد.

اخذ پاسپورت با خرید ملک

 

turkey-passport-buy-property

اخذ پاسپورت ترکیه از طریق خرید ملک

اخذ تابعیت ترکیه از طریق برنامه سرمایه‌گذاری (به‌اختصارTCBI ) از تاریخ ژانویه 2017 شروع شد. آغاز این برنامه باعث رشد بی‌سابقه جذب سرمایه‌گذاران خارجی در بخش های مختلف از جمله املاک و مستغلات شد. ترکیه به اتباع خارجی این فرصت را داده تا در کانال‌های مختلف اقتصادی کشور سرمایه‌گذاری کنند و از این طریق حق شهروندی ترکیه را به‌ دست آورند.

در ابتدا (یعنی سال 2017) حداقل میزان سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات 1 میلیون دلار آمریکا بود. اما دولت ترکیه برای تسهیل روند اخذ اقامت در سپتامبر 2018 این مبلغ را به 250 هزار دلار آمریکا کاهش داد.

آمارها نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۷ کمی بیش از ۲۲ هزار مسکن به خارجی‌ها فروخته شده، اما در سال ۲۰۱۸ این رقم به ۴۰ هزار و در سال ۲۰۱۹ به ۴۶ هزار واحد رسید.

اما در سال 2020 به خاطر شیوع کرونا، کل فروش مسکن به خارجی‌ها به ۴۱ هزار واحد کاهش یافت که حدود ۱۷ درصد آنها را ایرانی‌ها، ۱۶ درصد عراقی‌ها و ۷.۴ درصد روسها خریداری کردند.

در واقع ایرانی‌ها برای اولین بار صدرنشین خرید مسکن در میان خارجی‌ها در ترکیه شدند. ایرانی‌ها طی سال ۲۰۲۰ حدود ۷۱۸۹ خانه در ترکیه خریداری کرده‌اند که نسبت به سال ۲۰۱۹ حدود ۲۵ درصد رشد داشت.

شرایط اخذ شهروندی و پاسپورت ترکیه از طریق خرید ملک

شما با خرید یک یا چند ملک جمعاً به ارزش حداقل 250 هزار دلار آمریکا می‌توانید به ‌راحتی در کمتر از 5 ماه شهروندی و پاسپورت ترکیه را دریافت نمایید. این امکان برای دو تابعیتی‌ها و 180 کشور از جمله ایران فراهم است. همچنین پیش از خرید، نیاز به اقدام برای اخذ کیملیک و مشخص ‌شدن شرایط اقامت می‌باشد.

مدارک برای اخذ پاسپورت ترکیه از طریق خرید ملک

  1. گواهی تولد (شناسنامه)
  2. پاسپورت
  3. گواهی اقامت
  4. گواهی وضعیت تأهل (مجرد، متأهل یا مطلقه)
  5. گواهی مرگ (اگر متقاضی بیوه باشد)
  6. بیمه سلامت
  7. 8 عدد عکس پرسنلی
  8. فرم‌های درخواست
  9. رسید هزینه خدمات (باید از صندوق دارایی تهیه شود)
  10. وکالت‌نامه (در صورت انجام کار توسط وکیل)

نسخه اصل و ترجمه ‌شده‌ی تمامی این مدارک باید به تأیید محضری در ترکیه برسند.

مراحل اخذ پاسپورت ترکیه از طریق خرید ملک

  1. دریافت شماره مالیاتی: دریافت شماره مالیاتی از اداره مالیات در ترکیه. (معروف به ورگی نوماراسی)
  2. باز کردن حساب بانکی به نام خود: انتقال مبلغ واریزی از این حساب صورت می‌گیرد. شما برای باز کردن حساب بانکی به اصل پاسپورت، شماره مالیاتی، یک قبض که آدرس سکونت فعلی شما را نشان دهد (مانند قبض آب یا برق) نیاز دارید.
  3. پیدا کردن ملک: ملک باید به ارزش حداقل 250 هزار دلار آمریکا یا معادل لیر ترکیه باشد. ملک باید تکمیل یا در شرف اتمام کار باشد و هچنین مجوز تصرف و سند آن آماده باشد.
  4. ارزش‌گذاری رسمی ملک توسط کارشناس: قبل از انتقال سند مالکیت، باید از یک شرکت ارزیابی گزارش رسمی دریافت شود. این گزارش نشان می‌دهد که ارزش ملک حداقل 250 هزار دلار است. این شرکت ارزیابی، خود باید توسط هیئت بازارهای سرمایه (Capital Markets Board) دارای تأییدیه باشد.
  5. خرید ملک: مبلغ واریزی باید از حساب شخصی خریدار به ‌حساب شخصی فروشنده به ‌صورت مستقیم صورت گیرد. سپس تأییدیه‌ رسید انتقال از بانک دریافت شود. در عنوان سند غیر قابل ‌فروش تا سه سال ذکر خواهد شد (سه سال در رهن دولت).
  6. اخذ گواهی انطباق: پس از انتقال سند مالکیت، گواهی انطباق اطلاعات از سمت اداره­­ کل ثبت‌ اسناد صادر می‌شود. برای گرفتن این تأییدیه نیاز به رسیدهای بانکی، گزارش ارزیابی ملک، سند مالکیت (به همراه ذکر سه سال در رهن دولت) دارید.
  7. درخواست اقامت ترکیه: برای گرفتن اجازه اقامت شما لازم است که به دفتر مهاجرت استان خود مراجعه کنید. شما می ­توانید تا اقدام و صدور پاسپورت خود این اقامت را تمدید کنید.
  8. درخواست تابعیت ترکیه: این درخواست برای تأیید به همراه برگه‌ها و مدارک اقامت و سرمایه ­گذاری در املاک و مستغلات به اداره­ کل امور شهروندی فرستاده می‌شوند. پس از بررسی‌های لازم از طریق مقامات ذی­صلاح، صلاحیت شما برای دریافت تابعیت تأیید خواهد شد. این تأییدیه به همراه امضای رئیس‌جمهور وقت نهایی می‌شود و بعد از آن شما رسماً شهروند ترکیه محسوب می‌شوید.

 

یکی از نکات مهم ملک خریداری ‌شده این است که علاوه بر ارزش حداقل 250 هزار دلاری، باید از یک شهروند ترکیه خریداری شود. با انجام درست و دقیق روندهای گفته شده می‌توانید با خیالی آسوده و مطمئن مانند چند صد ایرانی دیگر صاحب ‌خانه و تابعیت ترکیه شوید.

اخذ پاسپورت از طریق ازدواج

به نظر ساده می‌رسد. تنها لازم است که با یک تبعه­ ی ترک ازدواج قانونی صورت گیرد و بعد از 3 تا 5 سال می‌توان برای اخذ شهروندی و پاسپورت اقدام کرد. اما این نگاه ساده‌دلانه‌ای بیش نیست. چرا؟ این گزینه وقتی جواب می‌دهد که شما واقعاً از سر علاقه و اشتراک بخواهید با یک شهروند ترک ازدواج کنید. اگر صرفاً به فکر استفاده از این گزینه به ‌عنوان روشی برای اخذ شهروندی و پاسپورت ترکیه هستید، راه سختی در پیش دارید.

روند ثبت ازدواج معمولاً این‌گونه است که یکی از زوجین باید شهروند ترکیه بوده و به‌ هیچ ‌وجه در ترکیه پناهنده نباشد. سن مجاز برای ازدواج 18 سال تمام است. برای ازدواج دختران ایرانی نیاز به رضایت‌نامه‌ یا گواهی فوت پدر است. اگر دختر شهروند ترکیه بوده و قبلا ازدواج کرده و طلاق گرفته است، باید حداقل 300 روز از زمان طلاق او گذشته باشد.

مدارک موردنیاز برای ثبت ازدواج عبارتند از:

  • پاسپورت
  • گواهی تولد (همان شناسنامه ترجمه شده ایرانی)
  • 6 قطعه عکس پرسنلی
  • گواهی تجرد
  • گواهی سلامت

گواهی تجرد چیست؟

گواهی تجرد برگه‌ای است که مجرد بودن شخص خواهان ازدواج را ثابت می ­کند. این گواهی ثابت می­ کند که شخص خواهان قبلاً ازدواج‌ نکرده است. این برگه برای ثبت ازدواج لازم است.

برای دریافت برگه تجرد باید پس از واریز وجه تعیین شده در بانک به کنسولگری ایران در ترکیه مراجعه کنید. سپس این برگه باید توسط وزارت خارجه ترکیه تأیید شود.

گواهی سلامت چیست؟

گواهی سلامت شامل آزمایش ­های خون است که توسط آن سلامت جسمانی زوجین و همچنین عدم وجود بیماری‌های ارثی برای داشتن فرزند سالم اثبات می‌شود. برای انجام این تست می‌توان به بیمارستان‌های دولتی، مراکز خصوصی و خیریه‌ها مراجعه کرد. این آزمایش‌ها برای شهروندان ترکیه در بیمارستان‌های دولتی رایگان است اما برای افراد غیر ترک این سرویس ارائه نمی‌شود؛ ولی شما می‌توانید برای انجام آزمایش خود به مؤسسات خیریه (مانند مؤسسه مبارزه با بیماری تالاسمی) مراجعه کنید.

پس از دریافت این دو گواهی لازم است که برای دریافت فرم­ های ویژه ­ی ازدواج به شهرداری مراجعه کرده و سپس در دفتر ثبت، این فرم و اسناد (ترجمه ­ی پاسپورت الزامی است) به تأیید رسمی برسند.

در مرحله بعد باید حدود 20 لیر ترکیه به ‌عنوان هزینه ­ی درخت‌کاری و هزینه عقد پرداخت شود تا بعد از آن زمان عقد تعیین گردد. بعد از تعیین زمان عقد شما می‌توانید در سالن‌های شهرداری یا سالن انتخابی خود اقدام به برگزاری مراسم ازدواج نمایید. چنانچه ازدواج در جایی غیر از شهرداری برگزار شود باید هزینه ایاب ‌و ذهاب عاقد پرداخت شود. این هزینه چیزی بین 40 تا 300 لیر ترکیه است. اگر به زبان ترکی مسلط نباشید حضور مترجم نیز سر مراسم عقد الزامی است.

بعد از نهایی شدن عقد با در دست ‌داشتن برگه ­ی عقد می‌توانید به کنسولگری ایران مراجعه کنید تا ازدواج شما در ایران نیز ثبت و به رسمیت شناخته شود. پس از ثبت عقد خود در ترکیه به شما سند ازدواج بین­ المللی ارائه خواهد شد.

پس از گذشت 3 تا 5 سال از زمان عقد در صورت عدم سوء­پیشینه، تمکن مالی زوجین و آشنایی با زبان ترکی می‌توانید نسبت به اخد شهروندی و پاسپورت ترکیه اقدام نمایید.

اما شاید برایتان سؤال شود که قسمت سخت و غیر­ممکنی که در بالا ذکر شد، دقیقا اشاره به کدام مرحله دارد؟ شما باید در طول مدت حداقل سه سال زیر یک سقف زندگی کنید. برای اثبات این موضوع از سمت دولت به‌صورت مرتب بررسی‌هایی انجام می‌شود تا واقعی بودن آن روشن گردد. شما نمی‌توانید در طول این مدت به سفرهای کاری یا ترک طولانی‌مدت خانه فکر کنید. در هر جایی از این روند اگر اثبات شود که ازدواج صوری بوده است، دولت ترکیه تقاضای شما برای دریافت شهروندی ترکیه را لغو خواهد کرد. بنابراین اگر به فکر استفاده از گزینه­ ی ازدواج به‌ عنوان یک عمل صرفاً صوری هستید باید گفت که راه درستی را برای خود انتخاب نکرده اید!

اخذ پاسپورت ترکیه از طریق سرمایه گذاری

سرمایه­ گذاری در ترکیه از گزینه‌های مختلفی تشکیل شده است. می‌توان گفت که سرمایه­ گذاری یکی از متداول‌ترین (بیشتر سرمایه‌گذاری از طریق خرید ملک) انتخاب‌ها برای اخذ پاسپورت ترکیه است. از طریق سرمایه­ گذاری می‌توانید برا­ی خود و خانواده (همسر و فرزندان زیر 18 سال) شهروندی ترکیه را به ‌دست آورید. همچنین برای دریافت تابعیت، الزامی برای حضور در خاک ترکیه برای شما وجود ندارد.

برای اخذ شهروندی و پاسپورت ترکیه باید از روش­ های تأیید شده از سمت دولت ترکیه اقدام به سرمایه گذاری نمایید. همچنین رعایت سقف حداقل سرمایه‌گذاری در هر روش الزامی است.

پیش‌تر در مورد سرمایه‌گذاری از طریق خرید ملک توضیحاتی داده شد. فقط لازم است بدانید که خرید ملک نیز یکی از این روش ­ها است. همچنین سرمایه‌گذاری ازطریق سپرده بانکی و کارآفرینی نیز در این دسته ­بندی محسوب می‌شود که در بخشی جداگانه به آن ها خواهیم پرداخت. روش­ های دیگر، مرسوم به سرمایه‌گذاری نقدی، به شرح زیرند:

سرمایه ­گذاری از طریق بورس: ترکیه با فعالیت بیش از 5 هزار شرکت خارجی در چرخه اقتصاد خود رشد زیادی در زمینه رشد سهام و همچنین بانکداری داشته است. از حدود سال 2007 تا 2017 (حدود یک دهه) بورس در ترکیه از 40 هزار واحد به 100 هزار واحد افزایش ‌یافته است.

پیش از سال 2018 حداقل میزان سرمایه‌گذاری در بورس 2 میلیون دلار آمریکا بوده اما بعد از آن و تا اکنون این رقم به 500 هزار دلار آمریکا کاهش‌ یافته است. از جمله شرایط این شیوه­ ی سرمایه­ گذاری در ترکیه این است که:

– باید این مبلغ برای حداقل سه سال در بانک به ودیعه باقی بماند.

– سرمایه‌گذاری شما باید توسط وزارت صنایع و فناوری ترکیه مورد تأیید قرار گیرد.

سرمایه ­گذاری از طریق خرید اوراق قرضه دولتی: راه دیگر سرمایه­ گذاری برای اخذ شهروندی و پاسپورت ترکیه خرید اوراق قرضه دولتی است. دولت به سبب رشد و پیشرفت اقتصادی کشور اقدام به تصویب این نوع از سرمایه­ گذاری در ترکیه کرده است.

حداقل مبلغ سرمایه‌گذاری در این روش 500 هزار دلار آمریکا است. شما باید ابتدا حساب بانکی خود را افتتاح کرده و مبلغ واریزی خود را در آن حساب نگه دارید. از جمله شرایط این شیوه ­ی سرمایه­ گذاری در ترکیه این است که:

 – این اوراق قرضه باید برای حداقل سه سال به فروش نرسند (این کار با نظارت وزارت امور خارجه ترکیه انجام می‌شود)

 – سرمایه‌گذاری شما باید توسط وزارت صنایع و فناوری ترکیه مورد تأیید قرار گیرد.

سرمایه ­گذاری در شرکت ­های سرمایه در زمینه ­ی املاک: با توجه ‌به توضیحاتی که بالاتر در مورد شرایط اخذ شهروندی ترکیه با خرید ملک داده شد، باید گفت که تأثیر این روش بر بازار املاک و مستغلات ترکیه بسیار چشمگیر بوده و باعث رونق فراوانی در این صنعت شده است. همچنین شرکت‌های مختلف داخلی و خارجی با دیدن این فرصت شروع به فعالیت ویژه در این زمینه کرده‌اند. دولت ترکیه برای حفظ رونق این صنعت به متقاضیانی که در این زمینه اقدام به سرمایه‌گذاری می­ کنند، مزایای قابل‌توجهی می‌دهد.

لازم به ذکر است که حداقل مبلغ سرمایه­ گذاری در این روش 500 هزار دلار آمریکا است. از جمله شرایط این شیوه ­ی سرمایه­ گذاری در ترکیه این است که:

– حداقل تا 3 سال این سرمایه‌گذاری حفظ شود.

– سرمایه‌گذاری شما باید توسط وزارت صنایع و فناوری ترکیه مورد تأیید قرار گیرد.

طی امضای توافق­نامه ­ی دوطرفه بین ایران و ترکیه، سرمایه­ گذار ملزم به پرداخت مالیات در هر دو کشور نیست و می‌تواند تنها در یکی از دو کشور مالیات خود را پرداخت کند.

در تمامی روش‌ها در صورت رعایت دو شرط مذکور شما می ­توانید برای اخذ پاسپورت ترکیه اقدام نمایید و در کمتر از 3 ماه رسماً شهروند ترکیه شوید. اعتبار پاسپورت ترکیه 10 ساله و به‌صورت مادام ­العمر قابل تمدید است.

اخذ پاسپورت با ثبت شرکت

 

turkey-register-company

اخذ پاسپورت ترکیه از طریق ثبت شرکت

ترکیه برای اعطای شهروندی به کارآفرینان و همچنین صاحبان کسب‌وکار دو انگیزه مهم دارد. ترکیه از مدت‌ها پیش در پی عضویت در اتحادیه اروپا بوده است. یکی از معیارهای مهم اتحادیه اروپا برای پذیرفتن اعضای جدید، میزان و چشم ­انداز توسعه­ آن کشور است. چشم‌انداز توسعه هر کشور با میزان نرخ بیکاری جامعه گره‌ خورده است. از طرف دیگر به دلیل بروز مشکلات مربوط به همه‌گیری کووید19 نرخ بیکاری در ترکیه افزایش‌ یافته است. نرخ بیکاری تک ‌رقمی (حدود 8 درصد) در قبل از سال 2020 میلادی تغییر کرده و در سال 2021 به 14.7 درصد رسیده است. تمامی این مشکلات و مسائل، دولت ترکیه را بر آن داشته تا برای کاهش نرخ بیکاری و رشد توسعه‌یافتگی به فکر ایجاد مشاغل جدید باشد.

در این میان نقش کارآفرینان در ایجاد مشاغل بسیار کلیدی است. به همین منظور دولت ترکیه تسهیلات و امکانات بسیار چشمگیری برای کارآفرینان در نظر گرفته است؛ از ارائه شهروندی ترکیه تا تخفیف‌های مالیاتی از جمله ­ی این تسهیلات ­اند.

کارآفرینی در ترکیه به دو صورت مستقل یا خصوصی تعریف می‌شود. در صورت اول با راه‌اندازی یک کسب‌وکار شخصی و در صورت دوم با ثبت شرکت از مزایای کارآفرینی بهره­ مند می‌شوید. در هر دو صورت شما باید حداقل برای 5 تبعه ­ی ترکیه شغل مشخص و همچنین متوسط حقوق تعیین شده، پرداخت بیمه و مالیات را فراهم نمایید. همچنین این کسب‌وکار یا شرکت باید حداقل برای سه سال به کار خود ادامه دهد تا بتوانید برای اخذ پاسپورت ترکیه اقدام نمایید.

چه صنایعی برای راه‌اندازی کسب‌وکار مناسب هستند؟

اگر درخواست راه‌اندازی کسب‌وکار را یک نمودار در نظر بگیریم کمترین آمار مربوط به صنعت معدن و بیشترین آمار در صنعت ساختمان است. آمار پایین در زمینه صنعت معدن به‌خصوص زغال‌سنگ، به‌ دلیل سختی کار، ریسک و مخاطرات جانی آن برای کارگران است. در مقابل صنعت ساختمان با رشد 65 درصدی در سال جاری 655 هزار شغل جدید در زمینه‌های مختلف ایجاد کرده که در نوع خود پیشرفت فوق‌العاده‌ای به ‌حساب می‌آید.

در کنار صنعت ساختمان می‌توان از صنعت کشاورزی نیز نام برد. در مقایسه با دیگر مشاغل حدود 20 درصد از نیروی کار در ترکیه مشغول به کار کشاورزی هستند.

ترکیه در سال­ های اخیر برای ایجاد توسعه بهتر سعی در خصوصی‌سازی صنایع و کسب‌وکارها نموده است. در کنار صنعت ساختمان، صنایع برق و مخابرات از جمله مشاغل دیگری بوده‌ که پای سرمایه‌گذاران خارجی را به ترکیه باز کرده است. همچنین ترکیه قصد دارد حمل‌ونقل هوایی را نیز در آینده­ ی نزدیک خصوصی ­سازی نماید.

حداقل‌ها برای اخذ شهروندی و پاسپورت ترکیه

حداقل سرمایه موردنیاز برای تقاضای کارآفرینی در ترکیه 35 هزار دلار آمریکا است. در صورت راه‌اندازی کسب‌وکار شخصی یا ثبت شرکت باید حداقل برای 5 نفر از شهروندان ترکیه شغل ایجاد کنید. این فرایند حداقل برای 3 سال باید ادامه داشته باشد. در طول این 3 سال شما باید به‌عنوان کارآفرین حقوق، بیمه و مالیات پرداخت نمایید.

اگر روند مدیریت شرکت یا کسب‌وکار تا 5 سال به‌صورت موفق پیش برود، شما می‌توانید برای اعضای خانواده خود نیز شهروندی ترکیه را به‌ دست آورید.

نکته: اگر شما بتوانید برای 50 شهروند ترکیه شغل ایجاد کنید، می‌توانید در کمتر از 3 ماه پاسپورت ترکیه را به دست آورید.

انواع شرکت‌ها در ترکیه

انواع شرکت‌ها در ترکیه مانند ایران بر اساس هدف و تعداد مؤسسین به انواع زیر تقسیم می‌شوند:

  • شرکت تعاونی
  • شرکت سهامی
  • شرکت جمعی یا مختلط
  • شرکت مسئولیت محدود

 

شرکت تعاونی: مشارکتی است که عده‌ای از افرادی که هم‌صنف، مثلاً همسایه، دوست، خویشاوند یا همشهری هستند، برای دستیابی به منافع مشترک گرد هم می‌آیند و در حقیقت به هم کمک می‌کنند و برای تهیه مسکن یا خرید مایحتاج یا کسب اعتبار و وام، تعاونی درست می‌کنند. آن ها سرمایه معینی را در میان می‌گذارند و دسته‌جمعی مشکل را حل می‌کنند. در واقع اعضای تعاونی در کنار یکدیگر، جمعیتی کوچک را پدید می‌آورند که مثلاً در تهیه کالاهای موردنیاز اعضا، با جمع‌آوری پول جزئی که هر عضو می‌پردازد، کالای مورد احتیاج اعضا را از دست ‌اول خریداری و به همان قیمت تمام شده یا سود خیلی جزئی به اعضا می‌فروشند و به این طریق واسطه‌های غیرضروری در این مشاغل حذف می‌گردند. شرکای لازم برای راه‌اندازی شرکت تعاونی در ترکیه حداقل 2 نفر هستند.

شرکت سهامی :شرکتی است که برای انجام امور تجاری تشکیل می‌شود و سرمایه­ ی­ آن متشکل از سهام هم‌ارزش (تعداد یکسان سهام) است. شرکت‌های سهامی به دو نوع سهامی خاص و سهامی عام تقسیم می‌شوند که مهم‌ترین تفاوت این دو در این است که سهام شرکت‌های سهامی عام در تالار بورس  قابل مبادله است. شرکای لازم برای راه‌اندازی شرکت تعاونی در ترکیه حداقل 5 نفر هستند.

شرکت مختلط یا جمعی: گونه‌ای شرکت تضامنی است که در آن چندین شخص به‌صورت مشترک، فعالیت‌های کارآفرینی مستقلی را تحت نام یک شرکت اجرا می‌کنند. در مشارکت محدود، تعهدات یک یا چندین شریک در قبال بستانکاران این شرکت، محدود به سرمایه‌های آنان در شرکت است. در این شرکت­ ها بین 1 تا 2 نفر از اعضای هیئت مؤسسین شرکت در مقابل تمامی تعهدات موجود مسئول هستند و دیگران با توجه ‌به میزان سهم خود مسئولیت دارند.

شرکت مسئولیت محدود: شرکت با مسئولیت محدود شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجارتی تشکیل شده و هر یک از شرکا بدون اینکه سرمایه به سهام تقسیم شده باشد، فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قرض ­ها و تعهدات شرکت است. شرکای لازم برای راه‌اندازی شرکت مسئولیت محدود در ترکیه حداقل 5 نفر و حداکثر 50 نفر هستند. این نوع شرکت با سرمایه‌ای حدود 5 هزار لیر ترکیه قابل راه‌اندازی است.

معمولاً شرکت سهامی (خاص) و مسئولیت محدود جزو پر درخواست ­ترین نوع شرکت‌ها برای راه‌اندازی در ترکیه به ‌حساب می‌آیند.

مدارک و مراحل ثبت شرکت برای اخذ پاسپورت ترکیه

در صورتی ‌که هنوز نسبت به هدف اقتصادی و نوع کسب‌وکار خود در ترکیه مطمئن نیستید، بهتر آن است که اقامت کوتاه‌مدتی در این کشور داشته باشید. شما به ‌راحتی می‌توانید برای 90 تا 150 روز بدون ویزا در ترکیه بمانید در صورتی ‌که به زمان بیشتری نیاز داشتید می‌توانید نسبت به اخذ ویزای اقامت کوتاه‌مدت اقدام نمایید تا بتوانید شرایط کار (شاخص‌های اقتصادی) و زندگی در ترکیه را به ‌خوبی مورد بررسی قرار دهید.

پس از انتخاب نوع، نام و نشان تجاری شرکت (از طریق سیستم مرسیس) باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. ارائه مدارک هویتی اعضای اصلی به کنسولگری ترکیه در ایران
  2. ارائه اساسنامه شرکت و تعیین حوزه فعالیت
  3. اثبات تمکن مالی (در ترکیه)
  4. دریافت شماره مالیاتی از اداره دارایی
  5. معرفی مدیر شرکت و ارائه آدرس پستی
  6. معرفی حسابدار (مشاور) با اعلام حقوق ماهیانه

 

اخذ پاسپورت با سپرده بانکی

اخذ پاسپورت ترکیه از طریق سپرده بانکی

در سال 2018 با ایجاد تغییراتی در میزان حداقل سرمایه‌گذاری‌ها در ترکیه سیل جدیدی از درخواست‌ها برای پاسپورت ترکیه شکل گرفت. این تغییرات بر روی برنامه سپرده ­گذاری بانکی نیز تأثیر گذاشت و حداقل میزان سپرده­ ی بانکی را از 3 میلیون دلار به 500 هزار دلار آمریکا تغییر داد (چیزی در حدود یک ششم مبلغ پیشین!).

سپرده­ گذاری 500 هزار دلار آمریکا (یا معادل این مقدار به یورو یا لیر ترکیه) در یک یا چند حساب بانکی، به مدت حداقل سه سال، می‌تواند ظرف مدت‌ زمان کمتر از 3 ماه برای شما شهروندی و پاسپورت ترکیه را به همراه آورد.

فرایند سپرده‌گذاری در بانک

ابتدا لازم است که خود یا وکیل شما برای گرفتن اجازه اقامت کوتاه‌مدت و نیز شماره مالیاتی­ شما اقدام نماید؛ زیرا در هنگام بازکردن حساب بانکی به آن ها نیاز دارید. شما می‌توانید به ‌راحتی با مراجعه به اداره مالیات در ترکیه و ارائه پاسپورت خود شماره مالیاتی را دریافت نمایید.

سپس به یکی از بانک­ های ترکیه مراجعه کرده و حسابی به ارزش حداقل 500 هزار دلار آمریکا افتتاح کنید. همان‌طور که گفته شد نیازی نیست که صرفاً در یک بانک سپرده ­گذاری انجام دهید و می‌توانید این حساب­ ها را در چند بانک مختلف ایجاد کنید؛ به ‌طوری ‌که مجموع سپرده­ ها حداقل 500 هزار دلار شود.

نکته­ قابل ‌ذکر اینکه شما می‌توانید بسته به نیاز خود اقدام به افتتاح حساب در بانک ­های ترکیه نمایید. افتتاح حساب در بانک ­ها هم به ‌صورت حضوری و هم به‌ صورت آنلاین فراهم است. اگر هدف شما از بازکردن حساب بانکی (فارغ از سپرده ­گذاری) خرید و‌ فروش و نقل ‌و انتقال پول در ترکیه است، می‌توانید بدون نیاز به اقامت و صرفاً با پاسپورت خود یک حساب بانکی معمولی باز کنید. اما اگر قصد نقل‌ و انتقال پول در سطح بین­ المللی را از طریق بانک‌های ترکیه دارید، برای افتتاح حساب حتماً باید برگه اقامت همراه داشته باشید.

تراکنش­ های بانکی شما در ترکیه باید مطابق با قوانین بین‌ا‌لمللی مبارزه با تروریسم و پول‌شویی (FATF) باشد. چنانچه سیستم بانکی یا دولت ترکیه نسبت به‌ حساب شما مشکوک شوند، به ‌صورت کامل به بررسی حساب­ های شما مطابق با این قوانین خواهند پرداخت.

پس از افتتاح حساب ‌(ها)، از طریق بانک خود یا با مراجعه به اداره مقررات و نظارت بر سیستم بانکی ترکیه، فرم مربوط به درخواست اقامت از طریق سپرده ­گذاری بانکی را دریافت نمایید. پس از تکمیل کردن اطلاعات این فرم، درخواست شما به همراه اطلاعات حساب ‌(های) بانکی شما به وزارت امور داخلی ترکیه ارسال و فرایند بررسی درخواست انجام می‌شود. فرایند بررسی، تأیید و اخذ پاسپورت ترکیه حدود 3 ماه زمان خواهد برد.

دو نکته­ ی دیگر

1. بالاتر گفته شد که برای اخذ پاسپورت ترکیه از طریق سپرده بانکی باید حداقل 500 هزار دلار آمریکا در بانک سپرده ­گذاری شود. اما لزوماً نیاز نیست که حساب بانکی شما بر اساس دلار باشد. شما می‌توانید معادل 500 هزار دلار را بر پایه ­ی ارز یورو یا لیر ترکیه سپرده ­گذاری نمایید.

2. سپرده شما به مدت سه سال باید در بانک (های) موردنظر باقی بماند. در طول این مدت امکان برداشت از حساب وجود دارد، اما میزان سپرده بانکی شما نباید کمتر از 500 هزار دلار شود. در غیر این صورت زنجیره‌ای از اقدامات بین بانک شما، اداره مقررات و سیستم بانکی و وزارت امور داخلی ترکیه صورت می­ گیرد که منجر به ابطال شهروندی شما می­ شود.

بانک ­های ترکیه برای سپرده ­گذاری

بانک‌هایی که برای سرمایه‌گذاری در ترکیه می‌توان به آن‌ها رجوع کرد، به دو دسته اصلی به قرار زیر تقسیم می‌شوند:

بانک ­های بین ­المللی:

بانک HSBC: این بانک، یک بانک انگلیسی چندملیتی و یکی از محبوب‌ترین بانک ­های خارجی در ترکیه است. در شعب خاص خود کارمندان انگلیسی ‌زبان و مسلط به امور سپرده بانکی برای اخذ شهروندی و پاسپورت ترکیه حضور دارند. همچنین وب‌سایت آن ها به زبان انگلیسی و آماده ارائه خدمات آنلاین است.

بانک ICBC: این بانک، یک بانک چینی چندملیتی است که روند درخواست سریع و آسان تابعیت ترکیه را با برنامه سپرده بانکی تضمین می­ کند.

بانک ­های داخلی:

بانک­Isbank : این بانک به‌عنوان اولین بانک عمومی در جمهوری ترکیه افتتاح شده است و اکنون حدود 1300 شعبه در ترکیه دارد. در این بانک شما می‌توانید بر پایه دلار، یورو و لیر ترکیه اقدام به افتتاح حساب نمایید. این بانک ضمانت می ­کند که با وجود هر اتفاق مالی در کشور هیچ اتفاقی برای اصل پول و همچنین بهره شما نمی­ افتد.

بانک Ziraat Bank: این بانک، یک بانک معتبر دولتی است که در سال 1863 تأسیس شده و دفتر مرکزی آن در آنکارا است. زراعت بانک با 24 هزار کارمند خدمات مختلفی را برای مشتریان شرکت‌ها در سراسر جهان انجام می‌دهد. این بانک یکی از محبوب‌ترین بانک ­های ترکیه در بین ایرانی ­ها است.

ساایر بانکها نیز خدمات سپرده را انجام می دهند نظیر واکیف بانک، هالک بانک، دنیز بانک، گارانتی بانک، آک بانک و…

اخذ پاسپورت از طریق تولد

کشورهای مختلف برای تولد نوزاد در خاک کشور (گاهی حتی بیرون از کشور) خود قوانین مختلفی دارند. برای فهم این موضوع اول لازم است که تفاوت بین دو مفهوم تابعیت و اقامت را توضیح دهیم. شباهت این دو مفهوم در اجازه و حق زندگی در خاک آن کشور است. تفاوت اصلی این دو در این است که داشتن اقامت یک کشور به معنای بهره ­مندی از تمام حقوقی که به تابعین تعلق می‌گیرد، نیست. مثلاً فرد مقیم در انتخابات آن کشور حق رأی ندارد در صورتی ‌که تبعه­ ی آن کشور حق رأی دارد یا اینکه با اقامت یک کشور نمی‌توان شامل برنامه‌های بازنشستگی شد. این قوانین شامل حال کشور ترکیه نیز می‌شود.

مفهوم سیویل لا (Civil Law) و کامن لا (Common Law)

کشورهای مختلف دنیا برای اعطای تابعیت به دو دسته­ کلی تقسیم می‌شوند:

1. کشورهایی که بر اساس رابطه­ ی خونی (نَسَبی) به نوزاد تازه ‌متولد شده تابعیت می‌دهند. این کشورها بر اساس قانون سیویل لا (Civil Law) اداره می‌شوند. یعنی حداقل یکی از والدین کودک باید تبعه­ ی آن کشور باشد. در برخی کشورها مادر و در برخی دیگر پدر را به‌ عنوان عامل انتقال تابعیت قبول دارند. در این شیوه از قانون حتی اگر کودک خارج از خاک آن کشور به دنیا آید، والدین می‌توانند برای تابعیت او از طریق کنسولگری آن کشور اقدام نمایند.

2. کشورهایی که بر اساس سرزمین تولد (عامل خاک) به نوزاد تازه ‌متولد شده تابعیت می‌دهند. این کشورها بر اساس قانون کامن لا (Common Law) اداره می‌شوند. بر اساس این قانون نوزادی که در محدوده ­ی جغرافیای سیاسی آن کشور (آبی، خاکی یا هوایی) به دنیا آید، تبعه­ ی آن کشور محسوب می‌شود. در واقع در این شیوه از قانون شما به‌طور غیرارادی و سیستمی به تابعیت آن کشور در می­ آیید.

 ترکیه بر اساس قانون سیویل لا (Civil Law) اداره می‌شود؛ یعنی باید یکی از والدین نوزاد شهروندی ترکیه را دارا باشد. بر این‌ اساس اگر یکی از والدین، تبعه ­ی ترکیه و ازدواج آن ها رسمی و قانونی باشد، نوزاد متولد شده در داخل یا خارج خاک ترکیه، شهروند ترکیه محسوب می‌شود.

دو نکته

1. اگر یکی از والدین نوزاد شهروند ترکیه باشد، اما ازدواج بین زوجین به‌صورت رسمی و قانونی نباشد، با درخواست قانونی و انجام آزمایش خون، در صورت اثبات، فرزند متولد شده از آن‌ها شهروند ترکیه است.

2. نوزادی که در ترکیه پیدا شود، در صورت نبود مدرکی دال بر غیرترک بودن او، شهروند ترکیه محسوب می‌شود.

در صورتی ‌که نوزاد تازه ‌متولد شده از والدینی باشد که تبعه‌­ی ترکیه نیستند، به مدت شش ماه می‌تواند در خاک ترکیه اقامت داشته باشد اما بعد از آن باید از کشور خارج شود. احتمال اینکه بتوان در صورت ماندن نوزاد تا سن 18 سالگی در خاک ترکیه برای او شهروندی ترکیه را گرفت، بسیار پایین است.

اخذ پاسپورت از طریق کار

work-in-turkey

اخذ پاسپورت ترکیه از طریق کار

شما برای اخذ شهروندی و پاسپورت ترکیه از طریق کار راه نسبتاً طولانی در پیش دارید. اما اگر هیچ ‌کدام از راه‌های دیگر نظیر سرمایه‌گذاری، ازدواج و غیره برای شما مقدور نیست، این گزینه همچنان گزینه اخذ پاسپورت را برای شما روی میز نگه می­­ دارد.

ابتدا لازم است شما بتوانید شغلی در ترکیه برای خود پیدا کنید. این کار هم به‌صورت حضوری در ترکیه و هم به‌ صورت آنلاین قابل ‌پیگیری است.

اگر تمایل دارید که به‌صورت حضوری اقدام نمایید، می‌توانید با ویزای 3 ماهه وارد ترکیه شوید و با توجه ‌به سایت‌ها و مؤسسات کاریابی به مصاحبه‌های حضوری بروید. لازم به ذکر است که اگر از طریق مؤسسات کاریابی به مصاحبه بروید و قبول شوید، مؤسسه بخشی از حقوق ماه اول شما را به‌عنوان حق­ العمل خود دریافت می­ کند.

اگر می ­خواهید به‌صورت آنلاین و از خاک ایران به دنبال کار بگردید، باید از سایت های کاریابی کمک بگیرید. سایت هایی مانند: iSKUR، Marmaris Recruitment و Jobs in Instanbul  می‌توانند به شما در این زمینه کمک کنند.

پس از قبولی شما در سِمتِ شغلی، شما و کارفرما باید درخواست آنلاین به همراه مدارک لازم برای وزارت کار و امور اجتماعی ترکیه بفرستید. پس از ارسال، مدارک بررسی و در کمتر از 90 روز تأیید آن به شما اعلام خواهد شد. مدارک لازم عبارتند از:

  • ترجمه­ ی یک نسخه از مدرک تحصیلی
  • قرارداد کاری
  • توصیه ­نامه

پس از تأیید، شما رسماً اجازه کار در ترکیه را دریافت کرده‌اید. 30 روز بعد از دریافت این اجازه نامه می‌توانید برای دریافت اقامت کاری خود اقدام نمایید. مدارک لازم عبارت‌اند از:

  • 4-6 قطعه عکس
  • گذرنامه
  • کپی صفحات اول و مهر آخرین ورود
  • اصل و کپی اجازه ­نامه ­ی کار

پس از اخذ اقامت کاری مطابق قوانین وزارت کار و امور اجتماعی ترکیه با شما برخورد می‌شود. این یعنی شما شامل حقوق ماهیانه و بیمه می‌شوید. همچنین باید متناسب با کار و حقوق خود مالیات پرداخت کنید.

مدت ‌زمان اقامت کاری شما 1 ساله است و باید حدود 2 هفته قبل از اتمام برای تمدید آن اقدام نمایید. بعد از اقدام برای تمدید، اجازه ­ی کار شما برای 2 سال و بار بعد برای 3 سال تمدید خواهد شد.

پس از گذشت 5 سال از اقامت شما در ترکیه، می‌توانید برای اقامت دائم (کیملیک دائم) اقدام نمایید. در صورت داشتن شغل و بیمه در این 5 سال اقامت دائم به شما تعلق می­ گیرد. باید توجه داشته باشید که در این 5 سال جمعاً 6 ماه حق خروج از خاک ترکیه را دارید. 1 سال پس از دریافت اقامت دائم می‌توانید برای اخذ پاسپورت ترکیه اقدام نمایید.

سخن پایانی

حال که تمام روش­ های پیشنهادی برای اخذ شهروندی و پاسپورت ترکیه را بررسی کردیم، شاید برایتان سوال شده باشد که بهترین روش گرفتن تابعیت ترکیه کدام است؟ صادقانه باید گفت که جواب روشنی برای این سوال وجود ندارد؛ زیرا هر کدام از این روش ­ها برای افرادی با موقعیت­ ها و شرایطی متفاوت تدارک دیده شده است.

اما اگر بخواهیم کلی پیشنهادی را برای شما مطرح کنیم، می توان گفت گزینه­ ی خرید ملک در ترکیه یکی از راحت‌ترین و کم­ دردسرترین روش­ ها برای گرفتن شهروندی ترکیه است و شرکت ترکیه ساپورت آماده همراهی شما از صفر تا صد این امر می باشد.

نظر شما در مورد کشور ترکیه و مهاجرت به آن چیست؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *