افتتاح حساب بانکی بین المللی در ترکیه برای افراد غیر مقیم + ویدیو

امروزه بیش از پیش نیاز به افتتاح حسابی بین المللی در ایران احساس می شود از آن جایی که برای انجام هر نوع معامله ای با خارج از کشور، چه برای کار های خرد مانند خرید محصولات خارجی از داخل ایران و چه امور کلان مانند سرمایه گذاری یک حساب بانکی معتبر و بین المللی احتیاج است. شهروندان ایرانی به سبب نزدیک بودن ترکیه به ایران و رفت و آمدشان به این کشور، به دنبال افتتاح حساب بانکی بین المللی در ترکیه هستند. بانک مرکزی ترکیه، بخشنامه هایی در خصوص افتتاح حساب بانکی توسط اتباع خارجی در بانک های ترکیه صادر کرده و قوانین و شرایطی را وضع کرده است که متناسب با آن محدودیت هایی برای شهروندان ایرانی به جهت افتتاح حساب بانکی در این کشور وجود دارند. این محدودیت ها به دلیل تحریم ایران و قرار گرفتن نام این کشور در لیست سیاه FATF به دلیل پولشویی است.

 

 

آیا همه بانک های ترکیه برای باز کردن حساب مجاز هستند؟

خیر عده معدودی از بانک ها در ترکیه هستند که اتباع ایرانی می توانند در آن ها حساب بانکی برای خود باز کنند که یکی از این بانک ها زراعت بانک و آک بانک است. در مقاله معرفی آک بانک ترکیه به شرح این بانک پرداخته ایم.

.

هزینه افتتاح حساب بانکی در ترکیه چقدر است؟

برخلاف تصور عموم باز کردن حساب در ترکیه به پرداخت هیچ هزینه ای احتیاج ندارد و کاملا رایگان است.

آیا امکان افتتاح حساب بانکی بین المللی در ترکیه برای افراد غیر مقیم وجود دارد؟

بلی؛ افرادی که در ترکیه اقامت ندارند هم می توانند در این کشور حساب بانکی باز کنند. در این مطلب به مراحل، شرایط و مدارک موردنیاز اشاره کرده ایم.

 

افتتاح حساب بانکی بین المللی در ترکیه برای افراد غیر مقیم

این که خود بتوانید حساب بانکی، کارت ویزا و مستر کارت متصل به آن را داشته باشید، طبیعتا بسیار بهتر از کار کردن و یا مراجعه به شرکت های واسطه و فعال در این زمینه در ایران است که کارمزد های بسیار بالایی نیز دریافت می کنند. شما می توانید حساب بانکی در ترکیه باز کنید و به صورت مادام العمر از آن استفاده کنید و هر نوع ارزی را از سراسر جهان به این حساب واریز و یا از آن برداشت کنید. افتتاح حساب بانکی بین المللی در ترکیه برای افراد غیر مقیم امکان پذیر است، تنها لازم است که یکبار به ترکیه سفر کنند، به یکی از شعب بانکی مجاز ترکیه مراجعه و برای باز کردن حساب بانکی اقدام کنند.

 

شما موظف به حضور در ترکیه برای افتتاح حساب بین المللی هستید زیرا بانک های ترکیه اجازه باز کردن حساب بدون حضور فرد و حتی به صورت وکالتی نیز نیستند و همچنین اداره مالیاتی این کشور نیز برای اینکه بتواند شماره مالیاتی مخصوص فرد را صادر کند باید بتواند مدارک شناسایی و پاسپورت وی را بررسی و خود شخص تطبیق دهد. پس شما حتی اگر الان هم تصمیم به افتتاح حساب بگیرید، حتی در این شرایط کرونایی، باید برای افتتاح حساب بین المللی به ترکیه سفر کنید.

 

به این نکته توجه کنید که در حالت کلی برای افتتاح حساب به آدرسی واقعی در ترکیه و همچنین قبوض آب و برق به نام و همراه با آدرس شما در ترکیه احتیاج است. برخی از شعب بانکی ترکیه هستند که شرایطی را برای اتباع ایرانی در سال 2020 فراهم آورده اند تا بتوانند بدون اقامت در ترکیه حساب بانکی باز کنند؛ مبنای اعتماد آن ها نیز شرکت های معتبری هستند که می خواهند برای مشتریان غیر مقیمشان حساب بانکی باز کنند.

 

 

افتتاح حساب بانکی در ترکیه توسط ایرانیان

چنانچه از شهروندان ایرانی هستی و با پاسپورت ترکیه قصد افتتاح حساب بانکی در ترکیه را دارید، باید به بانک های معتبر ایش بانک و زراعت بانک در ترکیه مراجعه کنید. در این بانک ها سرمایه گذاران ترک بسیاری مشغول به فعالیت هستند و همچنین با فعالیت های بانکی ایرانیان هیچ مشکلی ندارند.

 

در حالت کلی برای اینکه بتوانید حسابی در این بانک ها ایجاد کنید به پاپسورت ایرانی، کارت اقامت ترکیه و شماره مالیاتی مخصوص خودتان احتیاج دارید. برای دریافت شماره مالیاتی بایستی ابتدا به اداره مالیات ترکیه با مدارک گذرنامه، مدارک شناسایی فرد، کپی از صفحه های عکس دار و آخرین مهر ورود فرد به خاک ترکیه مراجعه کنید. فرایند افتتاح حساب بدون هیچ پیچیدگی و به سادگی انجام می پذیرد. در صورتی که تمامی شرایط فراهم باشند شما می توانید حسابی بر مبنای دلار، یورو و یا لیر ترکیه ایجاد کنید و پس از گذشت یک هفته نیز مستر کارت و یا ویزا کارت خود را دریافت کنید. شما می توانید شعب بانکی زراعت بانک و ایش بانک را در شهر های استانبول، آنتالیا و ازمیر بیابید.

 

شما می توانید همزمان با افتتاح حساب لیری، حساب دلاری نیز ایجاد کنید. شماره حساب و دفترچه حساب دلاری با لیری متفاوت خواهد بود، اما کارت یکی است و حساب ها به آن متصل هستند.

 

افتتاح حساب در زراعت بانک ترکیه

از جمله بهترین بانک های ترکیه برای افتتاح حساب توسط ایرانیان، زراعت بانک ترکیع است که خدمات الکترونیکی و بانکی قدرتمندی را ارائه می دهد. امروز مربوط به باز کردن حساب در زراعت بانک معمولا در کمتر از یک روز به انجام می رسد. یکی از خدمات جدیدی که در سال 2020 بانک زراعت به خدماتش افزود وسترن است؛ مطابق با آن مشتریان می توانند از تمام جهان به نقل و انتقال وجه بپردازند.

 

میزان سود بانکی زراعت بانک ترکیه

در زیر میزان سود بانکی هر یک از ارز های لیر، دلار و یورو مطابق با سال 2020 آورده شده است:

 

  • سود بانکی سپرده های لیر در این بانک در حدود 9 درصد است.
  • سود بانکی سپرده های دلار، نرخ سالانه، 1 درصد است.
  • سود بانکی سپرده های بانکی ارز یورو نیز در حدود نیم درصد است.

 

صدور ویزا کارت و مستر کارت از بانک های ترکیه

در اقسی نقاط جهان از ویزا کارت و مستر کارت برای نقل و انتقال ارزهای مختلف استفاده می شود؛ شما می توانید با افتتاح حساب در بانک ترکیه این ویزا کارت و مستر کارت را طی یک روز کاری تحویل بگیرید. پس از تحویل کارت بایستی برای آن رمز عبور تعیین کنید که این کار از طریق خود شعبه بانکی و یا از طریق اینترنت بانک امکان پذیر است. معمولا مشتریان ایرانی که قصد دریافت مستر کارت بانک های ترکیه را دارند، این کارت را با اعتبار 8 ساله دریافت می کند تا نیازی به سفر مجدد به ترکیه و تمدید آن نداشته باشد.

 

نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که کارت مستر و یا ویزایی که دریافت می کنید، در حالت پیشفرض یکسری قابلیت ها را ندارد و باید در بانک فعال شوند. به عنوان مثال امکان دریافت حواله سوئیفت را ندارند و یا نمی توانید از آن ها برای خرید اینترنتی استفاده کنید، یا اگر حسابتان لیری است نمی توانید خریدهای با ارز دلار انجام دهید. این امور را هنگام افتتاح حساب بانکی در ترکیه انجام دهید.

 

 

صدور کردیت کارت و دبیت کارت از بانک های ترکیه

شما می توانید از زراعت بانک ترکیه هم دبیت و هم کردیت کارت دریافت بفرمایید. صدور هر یک از این کارت ها شرایط و قوانین خاص خود را دارد. ایرانیان می توانند هر دوی این کارت ها را به صورت های گلد و پلاتینیوم دریافت کنند. دریافت کردیت کارت زراعت بانک ترکیه احتیاجی به مجوز اقامت ترکیه دارد.

 

افتتاح حساب بانکی شرکتی در ترکیه

این مورد مخصوص افرادی است که در ترکیه شرکتی را به ثبت می رسانند و سپس قصد افتتاح حساب برای شرکت را دارند. این حساب را می توان در بانک زراعت ترکیه ایجاد کرد. یکی از شاخصه های اصلی این حساب چند امضایی بودن آن ها است. از این حساب ها می توان برای تبادلات مالی در سراسر جهان استفاده کرد. حساب های شرکتی دارای IBAN جهانی هستند و شما را قادر می سازند که به میزان مورد نیازتان وجه از حسابتان دریافت کنید.

 

موبایل بانک زراعت

همانند بانک های ایرانی که دارای اپلیکیشن های موبایل بانک تلفن همراه هستند، زراعت بانک ترکیه نیز دارای اینترنت بانک است. شما می توانید از این اپلیکیشن برای تنظیمات حسابتان مانند تغییر رمز کارت و فعال کردن قابلیت خرید اینترنتی آن استفاده بفرمایید. از جمله امکانات این موبایل بانک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • افتتاح سپرده های مدت دار و کوتاه مدت
  • خرید و فروش ارزهای مختلف
  • نقل و انتقال وجه

 

منتهی نکته ای که وجود دارد این است که شما نمی توانید از خارج از ایران برای اتصال به این اپلیکیشن و لاگین شدن در آن استفاده کنید. هنگامی که حسابتان را افتتاح می کنید، بایستی دسترسی های لازم برای فعال سازی و استفاده از نرم افزار در ایران را فعال کنید.

 

حواله سوئیفت در ترکیه برای ایرانیان

یکی از دغدغه های ایرانیان هنگام افتتاح حساب بین المللی سوئیف بودن حساب است، یعنی بتوانند از ایران هم اقدام به برداشت وجه از حساب بکنند. خبر خوب این است که در ترکیه تمامی بانک ها دارای کد سوئیفت هستند. هنگام افتتاح حساب شما باید این کد را دریافت کنید و به وسیله آن اقدام به واریز وجه به حسابتان کنید زمانی که وجه وارد حساب می شود در حدود 24 تا 48 ساعت است که البته این زمان ثابت نیست و بسته به بانک های مختلف و البته کشور های مختلف متفاوت است. این قضیه تنها در مورد ارز لیر صدق نمی کند، شما ارزهای یورویی و دلاری خود را هم می توانید از کشور خودتان واریز و یا برداشت کنید.

 

فرایند افتتاح حساب برای اشخاص حقیقی

در ابتدا شما به یک آدرس معتبر احتیاج دارید تا ابلاغیه ها و اطلاعیه های بانک به آن ارسال شود. این آدرس می تواند متعلق به هر شخصی باشد فقط باید معتبر باشد؛ زیرا در غیر این صورت پس از مدتی بانک متوجه شده و حسابتان بسته خواهد شد.

 

در مرحله بعد باید به اداره مالیاتی جهت دریافت کد مالیاتی مختص خودتان اقدام کنید. از جمله مدارکی که حتما باید همراهتان باشد پاسپورتتان است؛ دریافت کد مالیاتی هزینه ای ندارد.

 

با دریافت کد مالیاتی قادر خواهید بود در بانک های ایش و زراعت حسابی برای خودتان باز کنید و از کشور خودتان، به فرض ایران، به نقل و انتقال وجه به حساب بپردازید. همچنین می توانید از خدمات اینترنتی و موبایل بانکِ زراعت و یا ایش بانکتان استفاده کنید، تنها باید یک سیم کارت با خط ترکیه برای خود تهیه کنید.

 

فرایند افتتاح حساب برای اشخاص حقوقی

برای افتتاح حساب شرکتی و یا حقوقی لازم است که مدیر مسئول با صلاحیت های لازم حضور یابد. مانند فرایند افتتاح حساب برای اشخاص حقیقی ابتدا به اداره مالیات مراجعه می کنید و با ارائه مدارک و اسناد مربوط به شرکت کد مالیاتی تان را دریافت می کنید. پس از انجام این کار و دریافت کد مالیاتی به بانک موردنظرتان مراجعه می کنید و مدارکی اعم از اسناد ترجمه شده رسمی مانند اساسنامه، مدارک عضویت در اتاق بازرگانی، مدارک مربوط به ثبت، افتتاح و فعالیت شرکت را ارائه دهید. در ادامه نیز فرایند مشابهی طی می شود و حساب برای اشخاص حقیقی باز می شود.

 

سوالات متداول افتتاح حساب بانکی بین المللی در ترکیه برای افراد غیر مقیم

 

  • آیا می توانیم از حساب بانکیمان در ایران به حسابمان در ترکیه وجهی واریز کنیم؟ برای اینکار بایستی معادل ریالی مبلغ را به حساب بانکی ایرانیتان حواله بفرمایید و سپس همان مبلغ را به صورت لیر یا دلار در حساب زراعت بانکتان دریافت بفرمایید. برعکس این کار را انجام شدنی است.
  • آیا شعبه ای از زراعت بانک ترکیه در ایران وجود دارد؟ خیر. هیچ یک از بانک های ترکیه در ایران موجود نیستند و شما هم برای باز کردن حساب و یا امور مالیاتی باید حتما به استانبول سفر کنید، مطابق با قوانین ترکیه، حضور شخص در بانک و یا اداره مالیات برای انجام امور کاری اجباری ست.
  • برای حساب بانکی مان در ترکیه باید مالیات و یا کارمزدی بپردازیم؟ خیر. بنابر قوانین، بانک هیچ مالیاتی برای حساب بانکی و یا کارمزدی برای نگهداری آن نمی گیرند. شما برای خریدهای اینترنتی و یا حضوری هم کارمزدی پرداخت نخواهید کرد. تنها هنگام تراکنش های بانکی مبلغی را به عنوان کارمزد خواهید پرداخت که مبلغ زیادی نیست.

 

ویدبو آموزشی افتتاح انواع حساب بانکی در ترکیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *