برسی میزان هزینه تحصیل در ترکیه 2021 و معرفی ارزان ترین دانشگاه های این کشور

کشور ترکیه در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه تر است. علاوه بر آن، تحصیل و زندگی در این کشور به علت ارائه انواع بورسیه های تحصیلی از سوی دولت این کشور خیلی آسان تر شده است. سبک و روش زندگی دانشجویی، اولین فاکتور موثر در هزینه های زندگی و تحصیل در ترکیه محسوب می شود.

 

بررسی میزان هزینه تحصیل در ترکیه 2021 و معرفی ارزان ترین دانشگاه های این کشور

کشور ترکیه در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه تر است. علاوه بر آن، تحصیل و زندگی در این کشور به علت ارائه انواع بورسیه های تحصیلی از سوی دولت این کشور خیلی آسان تر شده است. سبک و روش زندگی دانشجویی، اولین فاکتور موثر در هزینه های زندگی و تحصیل در ترکیه محسوب می شود. دانشجویان در حال تحصیل در دانشگاه های دولتی که نتوانستند بورسیه تحصیلی دریافت نمایند، بسته به دانشگاه و رشته تحصیلی شان، بایستی شهریه حداقل 3000-500 یورو را سالانه پرداخت کنند.

سوالات متداول درمورد ویزا ترکی

بررسی میزان هزینه تحصیل در ترکیه 2021 و معرفی ارزان ترین دانشگاه های این کشور

همچنین دانشجویانی که در حال تحصیل در دانشگاه های خصوصی هستند، بایستی اقدام به پرداخت دست کم 25 هزار یورو برای شهریه، بسته به دانشگاه و رشته تحصیلی شان کنند.

 

لازم به ذکر است که همه این اعداد و ارقام جهت تحصیل در ترکیه ثابت نبوده و می تواند تغییر کند.

میزان هزینه تحصیل در ترکیه چقدر است؟

میزان شهریه تحصیل در ترکیه، از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر متغیر بوده و هزینه بیشتری را باید برای موسسات خصوصی در نظر گرفت.

 

مقطع تحصیلی زبان تحصیل شهریه به دلار
کارشناسی انگلیسی 1500-450
کارشناسی ترکی 240-750
کارشناسی ارشد انگلیسی 900-600
کارشناسی ارشد ترکی 600-300

 

آشنایی با میزان هزینه زندگی دانشجویی در ترکیه

یکی از مسائل مهم برای یک دانشجو در ترکیه، هزینه زندگی دانشجویی می باشد.
به طور کلی، چیزی حدود 500-350 دلار در ماه هزینه زندگی دانشجویان خواهد بود. علاوه بر آن، دانشجویان باید برای هزینه های اداری دانشگاه و خرید کتاب در هر ترم تقریباً 150-100 دلار هزینه کنند. همچنین هزینه بیمه درمانی دانشجویان بین 50-40 دلار در سال خواهد بود.

نحوه دریافت مجوز کار برای دانشجویان خارجی در ترکیه

دانشجویان خارجی در ترکیه به شرط ارائه مجوز کار قانونی می توانند در این کشور مشغول به کار شوند. دانشجویان بین المللی که در حال تحصیل در دوره 2 ساله یا کارشناسی هستند، می توانند بعد از پایان سال اول تحصیلی، برای دریافت مجوز کار درخواست دهند.

این دانشجویان تنها قادر به کار کردن به میزان 35-30 ساعت در هفته خواهند بود. در ترکیه برای دانشجویان متقاضی شغل های نیمه وقت توسط کارفرمایان فرصت های متعددی فراهم می گردد.

همچنین، دانشجویان بین المللی، امکان کار کردن در کتابخانه، کافه دانشگاه، بخش های ورزشی و اداری را دارند. ساعتی 38 لیر را می توان برای دستمزد کار نیمه وقت در نظر گرفت.

 

شرایط اشتغال بعد از فارغ التحصیلی دانشجویان به چه صورت است؟

هم اکنون، در کشور ترکیه، سازمان های مختلفی وجود دارند که برای فارغ التحصیلان بین المللی آزاد می باشند. در حال حاضر، امکان یافتن شغل های خوبی توسط فارغ التحصیلان بین المللی در ترکیه وجود دارد. پیدا کردن شغل توسط متخصصان و کارشناسان لایق و واجد شرایطی همچون فارغ التحصیلان بازرگانی، کارشناسان فناوری اطلاعات و مهندسان و پزشکان به سهولت امکان پذیر است.

دانشگاه های خصوصی در مقایسه با دانشگاه های دولتی ترکیه دارای هزینه تحصیل بیشتری خواهند بود. ولی در برخی موارد، شهریه دوره های آموزشی این مؤسسات منطقی بوده و خیلی زیاد به نظر نمی رسد. ممکن است بالغ بر 20 هزار یورو در سال، شهریه بعضی از مقاطع و رشته های تحصیلی این دانشگاه ها شود.

 

نحوه دریافت مجوز کار برای دانشجویان خارجی در ترکیه

دانشجویان بین المللی اتحادیه اروپا یا منطقه اقتصادی اروپا، می توانند شهریه کمتری را به صلاحدید بعضی از دانشگاه های خصوصی و دولتی ترکیه پرداخت نمایند.
سایت رسمی دانشگاه ها می تواند بهترین گزینه جهت آگاهی از میزان شهریه آنها باشد.

آشنایی با ارزان ترین دانشگاه های ترکیه

• دانشگاه اوکان استانبول
هزینه مقطع کارشناسی ارشد این دانشگاه در سال از 1.104 یورو آغاز می شود.
• دانشگاه بغازیچی
میزان هزینه مقطع کارشناسی این دانشگاه در سال از 1.108 یورو آغاز می شود.
• دانشگاه عبدالله گل
هزینه مقطع کارشناسی این دانشگاه در سال از 439 یورو آغاز می گردد.
• دانشگاه فنی خاورمیانه
میزان هزینه مقطع کارشناسی این دانشگاه در سال از 236 یورو آغاز خواهد شد.

 

بررسی شهریه دانشگاه های برتر ترکیه

• دانشگاه کوچ
هزینه مقطع کارشناسی این دانشگاه از مبلغ 16.390 یورو در سال آغاز شده و برای مقطع دکترا و کارشناسی ارشد رایگان می باشد.
• دانشگاه سابانجی
هزینه مقطع کارشناسی این دانشگاه چیزی حدود 15.325 یورو در سال بوده و تقریباً بین 14550-6200 یورو در سال برای مقطع کارشناسی ارشد متغیر خواهد بود.
• دانشگاه حاجت تپه
هزینه مقطع کارشناسی این دانشگاه در سال بر حسب رشته تحصیلی مورد نظر، چیزی حدود 520-5240 خواهد بود.
• دانشگاه بیلکنت
هزینه مقطع کارشناسی دانشگاه بیلکنت به میزان 11400 یورو در سال آغاز خواهد شد.
• دانشگاه چانکایا
مقطع کارشناسی این دانشگاه در سال نیاز به پرداخت هزینه 5.410 یورو داشته و بسته به رشته تحصیلی مقطع فوق لیسانس می تواند متغیر باشد.

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی ترکیه

به علت محبوبیت بالای دانشگاه های کشور ترکیه، دریافت بورسیه تحصیلی دارای ظرفیت محدودی می باشد. متقاضیانی که از شرایط لازم جهت دریافت بورسیه برخوردارند، بایستی به ارائه مدارک خود و اخذ بورسیه بپردازند.

افرادی که به دنبال تحصیل در دانشگاه های دولتی کشور ترکیه هستند، باید کاملاً به زبان ترکی مسلط بوده و دارای مدرک زبان ترکی مورد قبول و با نمره بالا باشند. علاوه بر آن، متقاضیان فاقد مدرک زبان ترکی، می توانند با شرکت در دوره های زبان ترکی و آزمون آن، نمره مورد قبولی را به دست آورند.

شرایط اخذ بورسیه تحصیلی ترکیه

همچنین افرادی که تمایل به اخذ بورسیه تحصیلی در دوره های لیسانس و فوق لیسانس را دارند، بایستی اقدام به شرکت در دوره های 1 ساله زبان ترکی نمایند. بعد از اتمام این دوره، متقاضیان با شرکت در آزمون، بایستی نمره قبولی را به دست آورند.
فرد متقاضی بعد از دریافت نمره قبولی، می تواند اقدام به ارسال درخواست پذیرش خود به دانشگاه های ترکیه نماید.

علاوه بر آن، متقاضیان بایستی به ارائه مدرک دیپلم خود به همراه ریز نمرات در کنار مدرک مربوط به زبان ترکی نمایند. البته باید ارائه مدرک کارشناسی با نمرات بالا توسط افراد متقاضی تحصیل در دوره کارشناسی ارشد نیز صورت گیرد.

 

همچنین امکان اخذ بورسیه تحصیل در ترکیه توسط متقاضیان، از طریق زبان انگلیسی علاوه بر زبان ترکی وجود دارد. این افراد فقط می توانند با شرکت در آزمون SAT بورسیه دریافت کنند.

بر اساس مطالب ذکر شده، ظرفیت های محدودی جهت اخذ بورسیه تحصیلی در نظر گرفته شده است و اولویت با افرادی است که دارای شرایط مناسب تری باشند. این شرایط شامل معدل دیپلم بالا، داشتن مدرک زبان ترکی، رزومه قوی تحصیلی و سن پایین خواهد بود.

معدل افراد متقاضی دریافت بورسیه تحصیل در ترکیه باید در همه مقاطع تحصیلی بیش از پانزده باشد تا اینکه قادر به اخذ این کمک هزینه باشند. همچنین در مقطع دکترا، افراد متقاضی باید به ارائه مدارک لیسانس و فوق لیسانس خود با نمرات بالا باشند تا بتوانند بورسیه تحصیلی دریافت نمایند. علاوه بر آن، مقالات ISI نیز باید توسط افراد متقاضی بورسیه های تحصیلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *