شرایط تحصیل و بورسیه تحصیلی در ترکیه در سال 2021

با توجه به شرایط دانشگاههای ترکیه و نحوه پذیرش آنها ، مجاورت این کشور با کشور ما و همچنین نزدیک بودن هزینه زندگی در این کشور به کشور ما ، متقاضیان تحصیل در ترکیه در سالهای اخیر رشد کرده اند. هم دانش آموزان دبیرستانهای ترکیه برای ادامه تحصیل و هم دانشجویانی که در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد در مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری در ترکیه تحصیل می کنند.
تحصیل در مقطع لیسانس برای اکثر گرایشها 4 سال و برای برخی از رشته ها مانند پزشکی 6 سال طول می کشد.
دانشجویان می توانند برای بورسیه تحصیلی نیز اقدام کنند.

ترکیه هر ساله پذیرای تعداد زیادی از دانشجویان بین المللی است که برای تحصیل در ترکیه به ترکیه سفر می کنند و اکثر افرادی که از ایران به این کشور می آیند در زمینه های پزشکی و دندانپزشکی هستند زیرا شرایط این کشور بسیار نسبت به ایران بهتر است.

 

شرایط تحصیل و بورسیه تحصیلی در ترکیه در سال 2020

با توجه به شرایط دانشگاههای ترکیه و نحوه پذیرش آنها ، مجاورت این کشور با کشور ما و همچنین نزدیک بودن هزینه زندگی در این کشور به کشور ما ، متقاضیان تحصیل در ترکیه در سالهای اخیر رشد کرده اند. هم دانش آموزان دبیرستانهای ترکیه برای ادامه تحصیل و هم دانشجویانی که در مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد در مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری در ترکیه تحصیل می کنند.
تحصیل در مقطع لیسانس برای اکثر گرایشها 4 سال و برای برخی از رشته ها مانند پزشکی 6 سال طول می کشد.
دانشجویان می توانند برای بورسیه تحصیلی نیز اقدام کنند.

ترکیه هر ساله پذیرای تعداد زیادی از دانشجویان بین المللی است که برای تحصیل در ترکیه به ترکیه سفر می کنند و اکثر افرادی که از ایران به این کشور می آیند در زمینه های پزشکی و دندانپزشکی هستند زیرا شرایط این کشور بسیار بهتر است نسبت به ایران

تحصیل در دبیرستان در ترکیه

تحصیل در مقطع دبیرستان در ترکیه 4 سال به طول می انجامد ، اما برخی از مدارس هستند که علاوه بر آموزش عادی ، که 5 سال به طول می انجامد ، به آموزش زبان های خارجی نیز می پردازند.

 

در ترکیه دو نوع دبیرستان وجود دارد

  • دبیرستان آناتولی
  • دبیرستان دولتی

دبیرستانهای دولتی معمولی تدریس می کنند ، اما دبیرستانهای آناتولی زمان بیشتری را صرف آموزش زبانهای خارجی می کنند. در نهایت ، دانشجویان می توانند با امتحانات جامع دانشگاهی وارد دانشگاه ها شوند.
البته مدرسه آنکارا و همچنین مدرسه ایرانیان استانبول (مجتمع آموزشی فجر ایرانیان در استانبول) ، برای ایرانیانی است که تحت حمایت آموزش و پرورش کشور ما کار می کنند و برای افرادی است که مدتها در ترکیه زندگی می کردند. زمان می خواهد و می خواهد به ایران بازگردد. همچنین به زبان فارسی تدریس می کنند. سایر مدارس ترکیه به جز برخی از مدارس بین المللی به زبان ترکی تدریس می کنند.

 

هزینه های تحصیل در ترکیه

برای کسانی که در مدارس دولتی تحصیل می کنند ، هزینه تحصیل بین 4-6 میلیون تومان است ، اما این مدارس امکانات شبانه روزی ندارند ، اما مدارس بین المللی که دارای این امکانات هستند بین 15000 تا 30000 دلار هزینه دارد. میزان درخواست مدارک این دبیرستان ها بین 100 تا 200 دلار است.

تحصیل در دانشگاههای ترکیه

دوره های تحصیلی در دانشگاه های ترکیه مانند دانشگاه های ایران به صورت یک واحد ترم ارائه می شوند و در سه ترم پاییز ، بهار و تابستان ارائه می شوند.
یکی از شرایط ورود به دوره های کارشناسی در دانشگاه های ترکیه داشتن مدرک دیپلم است. اما شرایط سنی وجود ندارد و داوطلبان با هر سنی می توانند برای آنها درخواست دهند. زبانهای مختلف در دانشگاههای ترکیه مانند انگلیسی ، آلمانی ، فرانسوی و ترکی آموزش داده می شود ، اما بستگی به دانشگاه و رشته دارد. اما اکثر دانشگاه های ترکیه به زبان ترکی کار می کنند و برای دانشجویانی که به زبان ترکی صحبت نمی کنند کلاس رایگان دارند.
اکثر دانشگاه های ترکیه خوابگاه ندارند ، اما همه دانشجویان ترک بیمه درمانی دریافت می کنند بنابراین تمام هزینه های درمانی آنها رایگان است. همچنین حمل و نقل عمومی برای دانشجویان 50 درصد تخفیف دارد.
برای ورود به هر دانشگاهی ، باید آزمون ورودی آن دانشگاه را نیز بدهید ، اما برخی از دانشگاه ها به کنکور دانشگاه های دیگر بسنده می کنند و آزمون جداگانه ای ندارند. برخی از این دانشگاه ها به دیپلم دبیرستان یا نتایج کنکور در ایران اکتفا می کنند.

 

تحصیل در ترکیه و شرایط دقیق اخذ اقامت تحصیلی در ترکیه

برای تحصیل در ترکیه و اخذ پذیرش از دانشگاه های ترکیه ، اولین کاری که باید انجام دهید این است که برای تحصیل در دانشگاه دولتی یا دانشگاه خصوصی تصمیم بگیرید ، بنابراین اگر می خواهید در دانشگاه ترکیه تحصیل کنید ، باید بدانید که باید امتحان دادن:

  • اگر دانشگاه درسی را که می خواهید به زبان ترکی بخوانید ارائه دهد ، باید امتحان YOS را بدهید.
  • به طور مشابه ، اگر زبان آموزش انگلیسی است ، باید آزمون SAT را بدهید

اما اگر می خواهید در یک دانشگاه خصوصی در ترکیه تحصیل کنید ، در بسیاری از موارد نیازی به شرکت در آزمون ورودی ندارید ، اما هر دانشگاه شرایط ورود خود را دارد ، به عنوان مثال ، دانشگاه های خصوصی که دوره هایی مانند پزشکی و دندانپزشکی ارائه می دهند ، تعیین کرده اند شرط معدل حداقل 15. )

تحصیل در ترکیه و آزمون ورودی دانشگاه ها

 

تست YOS

انتخاب و جایگزینی دانش آموزان در موسسات آموزش عالی ترکیه توسط شرکت OSYM در ​​این کشور دنبال می شود و متقاضیان خارجی (غیر ترک) باید آزمون YÖS را که سالانه توسط این سازمان برگزار می شود ، شرکت دهند و سپس با کسب رتبه قبولی قادر خواهند بود برای ثبت نام و ادامه تحصیل در موسسات آموزش عالی ترکیه. شرط سنی برای دادن این آزمون وجود ندارد و همه دانش آموزان ، از جمله دبیرستان ، حرفه ای و غیره که سال گذشته در دبیرستان بوده اند یا دارای مدرک دیپلم 11 ساله هستند ، مجاز به دادن آزمون هستند.

 

شرایط آزمون YOS

آزمون YÖS مخفف Yabancı Uyruklu Öğrenci Sınavı آزمون ورودی دانشگاههای دولتی ترکیه برای داوطلبان خارجی است. داوطلبانی که می خواهند در مقطع کارشناسی یا دکتری پزشکی و دندانپزشکی در دانشگاه های دولتی ترکیه تحصیل کنند ، می توانند با اخذ نمره قبولی در آزمون یوس ، برای پذیرش در این دانشگاه اقدام کنند.

اکثر دانشگاه های دولتی ترکیه امتحانات یوس خود را طراحی و برگزار می کنند. دانشگاه های ترکیه سالی یک بار این آزمون را برگزار می کنند.

آزمون یوس از سه بخش تشکیل شده است. مفاد اصلی این آزمون به هوش ، ریاضیات و هندسه اختصاص دارد. به طور کلی ، سوالات آزمون یوس به زبان انگلیسی یا سایر زبانها علاوه بر ترکی استانبولی انتخاب می شوند.

سوالات آزمون یوس به صورت آزمون هستند و هر سوال 5 گزینه دارد. و دانشگاهها به طور کلی برای پاسخ اشتباه نمره منفی می دهند ، اما برخی از دانشگاهها نمره منفی می دهند.

نسبت نمره منفی در آزمون یوس 4 به 1 است. بدین معنی که 4 پاسخ نادرست یک پاسخ صحیح را از بین می برد.

بنابراین می توان گفت این آزمون مهمترین آزمون ورودی دانشگاههای ترکیه است.

 

آزمون SAT

نام این آزمون مخفف Scholastic Assessment Test است که یک آزمون استاندارد برای ورود به کالج و برخی از دانشگاه های مقطع کارشناسی است. متقاضیان عمدتا در سال یازدهم یا دوازدهم تحصیل در این آزمون شرکت می کنند.

لازم به ذکر است که آزمون SAT Subject نوعی دیگر از امتحانات است که در 5 رشته ریاضی ، تاریخ آمریکا و جهان ، علوم و زیست شناسی ، زبان های خارجی و ادبیات انگلیسی برگزار می شود. آنچه برای ورود به دانشگاه مورد نیاز است SAT General است.

این آزمون توسط هیئت مدیره کالج اداره می شود و حداقل 6 بار در سال انجام می شود ، که در www.collegeboard.org اعلام شده استبه این آزمون در سال 2016 تغییراتی داشت و سیستم امتیاز دهی جدید 1600 است که طبق اعلام رسمی وب سایت کالج بورد میانگین نمره نسل جدید 1000 است.

 

تحصیل در ترکیه و مراحل اخذ مجوز اقامت تحصیلی

دو راه متداول برای اخذ اقامت تحصیلی وجود دارد و راه دوم بسیار ساده تر از روش اول است.

 

اولین راه تحصیل در ترکیه و اخذ اقامت تحصیلی است

به این ترتیب شما با اقامت 90 روزه گردشگری با گذرنامه ایرانی وارد ترکیه می شوید. در این دوره ، در صورت لزوم ، آزمون ورودی را ارائه می دهید و در دانشگاه مورد نظر ثبت نام می کنید.

سپس با اتمام ثبت نام دانشگاه ، یک کارت دانشجویی می گیرید که باید برای اخذ مجوز تحصیل در ترکیه به دفتر اقامت ببرید. به طول این ثبت نام بستگی به پول زیادی دارد که برای دانشگاه پرداخته اید.

جهت کسب اطلاعا بیشتر دز زمینه اقامت در ترکیه پیشنهاد میشود مقاله اخذ اقامت ترکیه را مطالعه نمایید.

 

راه دوم برای تحصیل در ترکیه و اخذ اقامت تحصیلی (راه آسان)

به این ترتیب که کار شما بسیار راحت تر است ، کار ثبت نام را به یکی از کارگزاران شاغل در این زمینه در ترکیه واگذار می کنید و در مدت کوتاهی یک کارت دانشجویی به آدرس شما ارسال می شود و سپس با این کارت به سفارت ترکیه در کشور شما و دریافت مجوز اقامت تحصیلی.

 

مدارک کارشناسی مورد نیاز برای تحصیل در ترکیه

  • رزومه تحصیلی

  • انگیزه

  • در برخی از دانشگاه ها ، آزمون ورودی دانشگاه

  • مدرک ترکی یا انگلیسی (TOEFL یا IELTS) اما بستگی به دانشگاه دارد

  • مدارک تحصیلی و ریزنمرات دبیرستان با ترجمه و تأیید اداره آموزش و پرورش ایران

  • مدارک مالی دانشجویی

  • هزینه برنامه حدود 40 تا 100 دلار است

  • نتیجه آزمون دانشگاه (بستگی به دانشگاه دارد)

  • عکس داوطلب

  • توصیه

تحصیل در ترکیه برای مقطع کارشناسی ارشد و دکتری مشابه کارشناسی است و شما باید 20 تا 30 واحد را در نیمی از زمان مطالعه خود بگذرانید و نصف دیگر را صرف پایان نامه خود کنید.

 

مدرک مورد نیاز برای تحصیلات تکمیلی

  • رزومه تحصیلی

  • توصیه ها

  • مدرک زبان انگلیسی (شرایط آن بستگی به دانشگاه دارد)

  • امتحان TÖMER بدهید و دیپلم زبان ترکی بگیرید

  • دیپلم کارشناسی یا کارشناسی ارشد با ترجمه

  • هزینه درخواست حدود 50 تا 150 دلار است

  • برگه نتایج آزمون ALES یا GRE برای برخی از دانشگاه ها

  • انگیزه

هزینه ها در ترکیه حدود 400 تا 500 دلار برای یک دانش آموز به علاوه 100 دلار برای کتاب و موارد دیگر است. با این حال ، این رقم بسته به شیوه زندگی شما ممکن است کم و بیش باشد و این فقط یک میانگین است.

 

شرایط بورسیه تحصیلی

حداقل معدل مورد نیاز برای لیسانس 14 و برای کارشناسی ارشد 15 و 18 برای دکترا است. همچنین فرد باید از سلامت کامل برخوردار باشد و بیماری خاصی نداشته باشد.برای اطلاع بیشتر از شرایط مورد نیاز ما و استفاده از مشاوره رایگان ما می توانید با ما تماس بگیرید.

اعتبار جهانی مدارک دانشگاهی ترکیه

با توجه به مدارک تحصیلی معتبر در دانشگاه های ترکیه ، نیازی به معادل سازی مدرک نیست و می توان آن را در همه دانشگاه های معتبر جهان ارائه داد و وارد آموزش عالی شد.

بنابراین اگر به دنبال آینده ای روشن هستید و در حال حاضر در دوره پیش دانشگاهی مشغول به تحصیل هستید و می خواهید وارد دوره هایی شوید که شانس کمی برای پذیرش در آن دوره ها در کنکور سراسری ایران دارد ، می توانید دولتی یا خصوصی ترکیه را انتخاب کنید دانشگاه ها.

بهترین فرصت برای تحصیل در ترکیه

اگر بارها در کنکور سراسری شرکت کرده اید اما موفق به تحصیل در رشته هایی مانند پزشکی و دندانپزشکی نشده اید ، بهترین فرصت برای تحصیل در دانشگاه های دولتی یا خصوصی ترکیه وجود دارد. موسسه Trust Global مفتخر است که شما را در تمام مسیر راهنمایی می کند.

وبسایت رسمی مهاجرت به ترکیه: https://fa.goc.gov.tr

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *