بهترین موزه های ترکیه را بشناسید

اگر قصد دارید تعطیلات تابستانی خود را در ترکیه سپری کنید، بهتر است برنامه بازدید از موزه­ های ترکیه را فراموش نکنید! یکی از جذابیت­ های سفر آشنایی با یک فرهنگ و تمدن متفاوت است.

به هر کجا که سفر کنید، به غیر از تجربه سرگرمی­ های مفرح لازم است سری هم به بناهای تریخی و موزه ­ها بزنید. به همین دلیل در این مطلب شما را با بهترین موزه­ های ترکیه آشنا خواهیم کرد. با ترکیه ساپورت همراه شوید!

موزه ایاصوفیه (Ayasofya Museum)

ایاصوفیه که به عنوان کلیسا در سال 325 ساخته شده بود، در سال 537 بازسازی شد و پس از فتح استانبول توسط فاتح سلطان محمت به مسجد تبدیل شد. ایاصوفیه از سال 1935 به عنوان یکی از موزه های ترکیه فعالیت می­کند. البته پس از لغو تصمیم شورای وزیران در سال 1934 در 10 جولای سال 2020 مجددا به عنوان مسجد شناخته شد. ایاصوفیه در منطقه سلطان احمد منطقه فاتح در شبه جزیره تاریخی واقع شده است. این بنای تاریخی در لیست پربازدیدترین بناهای تاریخی جهان قرار گرفته است.

آدرس: Ayasofya Square, Sultanahmet, Istanbul, Turkey

 

کاخ توپکاپی (Topkapi Palace Museum)

کاخ توپکاپی (توپکاپی سرای) یکی از بهترین موزه ­های ترکیه است که در منطقه ­ای به وسعت 70 دهانه در نوک شبه جزیره تاریخی در استانبول، مشرف به دریای مرمره و شاخ طلایی تاسیس شده است. این موزه از هر طرف بر این شهر تسلط دارد. کاخ توپکاپی نگاهی اجمالی به زندگی سلطنتی در دوران عثمانی را برای بازدیدکنندگان روایت می کند. دارای چندین غرفه و تالار است که با کاشی های ایزنیک پوشیده شده اند. در این موزه گنج ها و جواهرات سلطنتی، لباس، شمشیر، اسلحه و حتی وسایلی منسوب به حضرت محمد به نمایش گذاشته شده است.

آدرس: Gulhane Park, near Sultanahmet Square, Fatih, Istanbul, Turkey

 

موزه تمدن ­های آناتولی (Museum of Anatolain Civilizations)

قدمت موزه تمدن­های آناتولی در میان دیگر موزه ­های ترکیه به زمان پارینه سنگی برمی ­گردد. یکی از بهترین موزه‌های ترکیه در منطقه آنکارا که در نزدیکی قلعه آنکارا واقع گردیده است. این موزه در سال 2014 بازسازی شده است. موزه تمدن های آناتولی در سال 1997 به عنوان موزه سال اروپا انتخاب شد. در تالار فوقانی عصر پارینه سنگی، عصر کالکولیت، عصر برنز قدیمی، عصر مستعمرات تجاری آشوری، عصر شاهنشاهی هیتی‌ها ، پادشاهی فریگی و پادشاهی اورارتو به نمایش گذاشته شده است.

آدرس: Kale, Gözcü Sk. No:2, 06240 Ulus/Altındağ/Ankara, Turkey

 

موزه باستان شناسی استانبول (Archaeological Museum)

یکی دیگر از موزه­ های ترکیه، موزه باستان شناسی استانبول است. این موزه یکی از غنی ترین موزه ­های باستان شناسی در جهان است. در این موزه آثار نادر متعلق به دوره ­های پارینه سنگی، نوسنگی، کالکولیت، دوره ­های برنز، دوره­ های هلنیستی، رومی و بیزانس را به نمایش گذاشته شده است. سکه ها، مجسمه ها، خرابه ها و بقایای مختلف گورها و بسیاری از قطعات جالب دوران کهن را در این موزه می توان یافت. تاریخچه مجموعه موز­های باستان شناسی استانبول به سال 1869 برمی ­گردد.

آدرس: Cankurtaran, 34122 Fatih/İstanbul, Turkey

 

موزه باستان شناسی هاتای (Hatay Archeology Museum)

در سال 1934 اولین تلاش ­ها برای احداث موزه باستان شناسی هاتای پدیدار شد. با این حال با الحاق هاتای به ترکیه در سال 1938 موزه در 23 جولای 1948 به بهره برداری رسید. موزه باستان شناسی هاتای در منطقه جمهوری آنتاکیا واقع شده است. این موزه به عنوان سومین موزه بزرگ معرق در جهان به حساب می­ آید. در نتیجه این مکان به یکی از بهترین موزه­ های ترکیه شهرت دارد. آثار موجود در این موزه مربوط به دوره­ های هیتی، هلنیستی، رومی و بیزانس است.

آدرس: Küçükdalyan, Antakya Reyhanlı Yolu No:117, 31120 Antakya/Hatay, Turkey

 

موزه قوم نگاری آنکارا (Ethnography Museum of Ankara)

موزه قوم نگاری آنکارا بین سال های 1925 تا 1928 در نقطه ­ای معروف به تپه نمازگاه در شهر آنکارا تأسیس شد. تصمیم گرفته شد که در این منطقه که نماز جمعه در طول جنگ استقلال برگزار می­شد، یکی از موزه­ های ترکیه احداث شود. همچنین گفته شده است که این منطقه به مدت چند سال به عنوان موزه نقاشی و مجسمه سازی فعالیت می­ کرد. هرچند امروزه خدمات خود را به عنوان موزه قوم نگاری آنکارا به بازدیدکنندگان خود ارائه می­ دهد. در این موزه آثار باستانی و همچنین لوازم متعلق به آتاتورک به نمایش گذاشته شده است.

آدرس: TalatPaşa Bulvarı Türkocağı Sokak No:4 Opera / Sıhhiye / Ankara, Turkey

 

موزه مولانا (Mevlana Museum)

محل اقامتگاه مولانا که امروزه به عنوان موزه در لیست بهترین موزه ­های ترکیه قرار می­گیرد، در گذشته باغ گل رز کاخ سلجوقی بوده است. این باغ توسط سلطان علا الدین کیقباد به پدر سلطانعلی علما بهاءالدین ولد، پدر مولانا اهدا شد. در این موزه آثار متعلق به مولانا و همچنین کتاب­های دست نویس، بشقاب، چراغ روغن و آلات موسیقی به نمایش گذاشته شده است.

کتابخانه تخصصی این موزه در سال 1854 تاسیس شد. بیش از 4 هزار نسخه خطی در 2 هزار و 756 جلد از دوره­ های سلجوقی و عثمانی در کتابخانه این موزه وجود دارد. همچنین قایقی چوبی به نام کشتی مولانا در این موزه به نمایش گذاشته شده است.

آدرس: Aziziye Mah., Mevlana Cd. No:1, 42030 Karatay/Konya, Turkey

 

موزه ایا ایرنه (Hagia Irene Museum)

ایا ایرنه در یونانی به معنای صلح الهی (قطعه مقدس) است. بنابراین این موزه در ابتدا کلیسایی بود که به ترویج صلح مقدس اختصاص داشت. در قرن چهارم در قسطنطنیه تاسیس شد و بارها مورد بازسازی قرار گرفت. امروزه ایا ایرنه به عنوان موزه به فعالیت خود ادامه می دهد و کنسرت های بین المللی در این کلیسا برگزار می شود. کلیسای ایا ایرنه در حیاط بیرونی کاخ توپکاپی واقع گردیده است. اگر قصد بازدید از بهترین موزه­ های ترکیه را دارید، حتما به موزه ایا ایرنه سر بزنید.

آدرس: Cankurtaran, Topkapı Sarayı No:1, 34122 Fatih/İstanbul, Turkey

 

موزه جنگ استقلال (War of Independence Museum)

موزه جنگ استقلال که در میدان اولوس آنکارا واقع گردیده است، در 21 ژوئن 1960 افتتاح شد. موزه جنگ استقلال از سال 1960 تا نوامبر 2001 صرفا به عنوان موزه آتاتورک در حوزه گردشگری فعالیت می­ کرد. بعد از 9 ماه در سال 2001 گسترش یافت و به یکی از برترین موزه ­های ترکیه تبدیل شد.

همانطور که از نام این موزه پیداست، موزه جنگ استقلال به جنگ های ترکیه برمی گردد. بله، این ساختمان مقر مجلس بزرگ ملی ترکیه در طول جنگ استقلال بوده است. ساختمانی زیبا در دو طبقه که به سبک معماری ترکیه بنا شده است و شامل راهرو، اتاق کیمیسیون، اتاق کمیسیون قانون گذاری، اتاق مدیریت، سالن اجتماعات و مسجد می شود.

آدرس: Fevzi Pasa Mah., Cumhuriyet Bulv. No:1, 06050 Ulus/Altındağ/Ankara, Turkey

 

موزه هنرهای ترکی و اسلامی (Museum of Turkish & Islamic Arts)

موزه هنرهای ترکی و اسلامی موزه­ای چشمگیر در میان بهترین موزه ­های ترکیه است که ترکیبی از آثار ترکی و اسلامی را در خود جای داده است. این موزه در کاخ ابراهیم پاشا یکی از مهمترین بناهای معماری عثمانی قرن شانزدهم، روبروی مسجد آبی در میدان سلطان احمد واقع شده است. این بنا آخرین موزه افتتاح شده در دوره عثمانی است. آثار بی نظیر ترکی و اسلامی مانند قرآن­ های دست نویس، مینیاتورها، فرش ­های باستانی، نسخه­ های خطی، دست سازه ­های چوبی، شیشه ­ای و سرامیکی در این موزه وجود دارد.

آدرس: At Meydani Sok. Ibrahim Pasa Sarayi No:46, 34122 Istanbul, Turkey

 

موزه کارخانه راحمی کوچ (Rahmi Kuch Factory Museum)

این یک موزه بسیار منحصر به فرد و خارق العاده از دوره عثمانی است! وقتی که در آن حضور دارید، خود را در یک ماشین زمان می­ یابید که رفته رفته شاهد توسعه حمل و نقل، صنعت و ارتباطات ترکیه خواهید بود. هزاران شیء در اندازه واقعی خود در این موزه وجود دارد. این مکان یکی از بهترین موزه ­های ترکیه است. زیردریایی، کشتی، هواپیما، لوکوموتیو و مدل­ های متنوع تراموا در این موزه به نمایش گذاشته شده است. اگر به سازه های آهنی از جمله اتومبیل های لوکس و آنتیک علاقه مندید، بازدید از این موزه را از دست ندهید.

آدرس: Rahmi M. Koç Müzesi, Hasköy Cad. No: 5 Hasköy, Istanbul, Turkey

 

موزه فرش استانبول (Carpet Museum)

موزه فرش و گلیم در عمارت سلطنتی مسجد آبی تاسیس شده است. این موزه دارای مجموعه زیبایی از فرش­ های اوشاک، برگاما و قونیه است که قدمت آن­ها به قرن 14 تا 19 میلادی برمی­ گردد. زیباترین فرش ­های ترکی قرن نوزدهم در این موزه به نمایش گذاشته شده است. فرش ­ها در اتاق­ هایی که سلاطین در آن استراحت می­ کردند، به نمایش گذاشته شده ­اند.

این موزه در ابتدا کاخی کوچک برای استراحت سلطان قبل و بعد از نماز در مسجد سلطان احمد بود. اما اکنون در مکانی واقع گردیده است که در ابتدا آشپرخانه سوپ ایاصوفیه در آنجا بوده است.

آدرس: Sultanahmet Mh., Sultanahmet Cami Hünkar Kasrı, Fatih/Istanbul, Turkey

 

موزه اورهان کمال (Orhan Kemal Museum)

موزه اورهان کمال موزه ای است که در سال 2000 شهر استانبول احداث شده است. موزه اورهان کمال در لیست بهترین موزه­ های ترکیه قرار دارد و با هدف زنده نگه داشتن یاد نویسنده مشهور و ارزشمند ترک یعنی اورهان کمال در یک ساختمان سه طبقه تاسیس شده است. در این موزه می ­توان آثار ارزشمند زیادی از جمله وسایل شخصی اورهان کمال، کتاب­ ها و عکس­ های او را مشاهده کرد. در این موزه ماشین تحریری که اورهان کمال از آن استفاده کرده است نیز به نمایش گذاشته شده است.

آدرس: Kılıçalipaşa Mahallesi Akarsu Yokuşu Sokak No.30, 34433 Beyoğlu, Turkey

 

موزه پست استانبول (Postal Museum)

موزه پست یکی دیگر از موزه ­های ترکیه است که در شهر استانبول واقع شده است. این موزه به توسعه تاریخی خدمات پستی و مخابراتی در دوره امپراتوری عثمانی و ترکیه اختصاص دارد و تجهیزات، ابزارها و تمبرهای پستی را به نمایش گذاشته است.

موزه پست در ساختمان اصلی اداره ی پست قرار گرفته و در سال 2000 میلادی افتتاح گردیده است. این موزه از 4 بخش اصلی تشکیل گردیده است؛ این بخش ­ها شامل پست (نامه)، تلگراف، تلفن و تمبر است. تمامی ابزار و تجهیزات مورد استفاده در خدمات پستی که برای اولین بار در 23 اکتبر 1840 استفاده شده در این موزه به نمایش گذاشته شده است.

آدرس: Hobyar, Büyük Postane Cd. No:44, 34112 Fatih/İstanbul, Turkey

 

موزه آتاتورک (Ataturk Museum)

موزه آتاتورک خانه ای تاریخی است که به زندگی مصطفی کمال آتاتورک (بنیانگذار جمهوری ترکیه) اختصاص دارد. این موزه در منطقه شیشلی و در قسمت اروپایی ترکیه قرار گرفته است. وی از دسامبر 1918 تا 16 مه 1919 به همراه مادر و خواهرش در این خانه 3 طبقه اقامت داشت. این خانواده از این مکان به عنوان مرکزی استفاده کردند که در آن برنامه­ ها و فعالیت­ های خود در راستای مبارزه ملی را ادامه دهند. این خانه که بعدها توسط شهرداری کلانشهر استانبول خریداری شد، به عنوان موزه انقلاب آتاتورک در سال 1942 توسط فرماندار و شهردار استانبول برای بازدید کنندگان باز گشایی شد.

آدرس: Halaskargazi Cad. No:250 | Osmanbey, Sisli, Istanbul, Turkey

 

موزه موزاییک استانبول (Mosaics Museum)

موزه بعدی که در لیست بهترین موزه­ های ترکیه قرار دارد، موزه موزاییک واقع در استانبول است. احداث آن در نتیجه کاوش ­های باستان شناسی که در سال 1921 آغاز شد. بین سال­ های 1935 تا 1951 اکتشافات گسترش یافت. در نهایت حیاطی بزرگ و تزئین شده با موزاییک و ویرانه ­های کاخ در اطراف آن محل کشف شد. این موزاییک­ ها در مکان­ های اصلی خودشان جمع آوری شدند و در سال 1997 در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت.

موزه موزاییک استانبول در بازار آراستا در داخل مجموعه مسجد آبی واقع گردیده است. این موزه میزبان یکی از زیباترین موزاییک های جهان است که از کاخ بزرگ قسطنطنیه در دوره روم شرقی از سال 610 تا 641 میلادی حفظ شده است. تکه های معماری و موزاییک هایی که دارای موضوعاتی از قبیل زندگی روزمره، طبیعت و اساطیر هستند.

آدرس: Sultanahmet Mahallesi Kabasakal Cad. Arasta Çarşısı Sok. No. 53, 34122 Fatih/İstanbul, Turkey

 

موزه هوانوردی استانبول (Istanbul Aviation Museum)

ساخت ساختمان موزه هواپیمایی استانبول از سال 1977 آغاز شد و در سال 1983 به پایان رسید. این موزه در منطقه باکرکوی (Bakirkoy) و در زمینی به مساحت 65000 متر مربع، با 3،365 متر مربع فضای داخلی و 12،000 متر مربع فضای باز در شهر استانبول تأسیس شده است.

موزه هوانوردی استانبول، مجموعه ای از وسایل حمل و نقل هوایی غیر نظامی و نظامی (همانند هلی کوپترها، جنگنده های هوایی و اسلحه های متعلق به نیروی هوایی ارتش ترکیه) را به نمایش گذاشته است. در این موزه به تاریخ پرواز در ترکیه که به دوران عثمانی بازمی گردد سفر خواهید کرد.

آدرس: Hava Harp Okulu Komutanligi Eski Havalimani Cad. | Yesilkoy, Bakirkoy, Istanbul

 

موزه نظامی استانبول (Istanbul Military Museum)

این موزه یکی از معدود موزه ­های جهان است در زمینه هنرهای رزمی، فرهنگ جنگ و مصنوعات احداث شده است. موزه نظامی یا همان ارتش استانبول از آن دسته موزه های ترکیه می باشد که بازدید از آن را نباید از دست داد! این مکان نه تنها در استانبول، بلکه در منطقه مرمره و کل ترکیه یکی از مکان­های دیدنی تحسین برانگیز است.

در دوران امپراتوری روم، بیزانس و عثمانی استانبول شاهد تحولاتی بود که تاریخ جهان را تغییر داد، در این موزه نظامی تمامی این رویدادها را می توانید به چشم ببینید! سلاح های ساخته شده از قرن 15، تجهیزات کمان کشی ساخته شده در قرن 17 تا 19، زین های آلمانی و بریتانیایی، تپانچه، یونیفورم های نظامی، خیمه های لشکرکشی، توپ های جنگی، خمپاره ها و بسیاری از تجهیزات نظامی دیگر را در این مکان خواهید دید.

آدرس: Halaskargazi, Vali Konağı Cd. No:2, 34367 Şişli/İstanbul, Turkey

 

موزه هنرهای مدرن استانبول (Istanbul Museum of Modern Art)

این مرکز اولین موزه هنر مدرن در ترکیه است. موزه هنرهای مدرن استانبول با رهبری شرکت Eczacıbaşı تاسیس شده است. این موزه از سال 2004 پذیرای بازدیدکنندگان داخلی و خارجی بوده است. موزه هنرهای مدرن استانبول، در بندر کاراکوی واقع شده است. می­توان تحولات هنر معاصر ترکیه را که در طول قرن 20 سپری شده، در موزه هنر مدرن استانبول مشاهده کرد.

این موزه، هویت فرهنگی ترکیه را به خوبی به نمایش گذاشته است و آثار هنری مدرن، طراحی، عکاسی، معماری، سینما و غیره را در خود جای داده است.

آدرس: Asmalı Mescit, Meşrutiyet Cd. No:99, 34430 Beyoğlu/İstanbul, Turkey

 

موزه شهر استانبول (Museum City Istanbul)

تاریخ تأسیس موزه شهر استانبول به سال 1939 برمی­گردد. این موزه، از یک رویکرد طراحی خلاقانه و آخرین تحولات فناوری استفاده کرده است تا تاریخ شهر را به جذاب ترین شکل روایت کند. موزه شهر استانبول در سال 1988 به کاخ ییلدیز منتقل شد و مجددا به عنوان موزه شهر بازگشایی شد. این بنا در لیست بهترین موزه ­های ترکیه قرار دارد.

آدرس: Yildiz Mah. Barbaros Bulv. Yildiz Sarayi | Gayrettepe, Besiktas, Istanbul, Turkey

 

موزه ملی نقاشی استانبول (The Museum Of Painting And Sculpture)

موزه ملی نقاشی کاخ ­های ملی در جاده­ای پر درخت در مسیر بشیکتاش به کاخ دولماباغچه واقع شده است. این موزه که ساختمانی فوق العاده باشکوه دارد، با موسیقی کلاسیک روح شما را در این مکان محبوس می­ کند. فضای داخلی موزه واقع در ساختمان دفتر ولیعهد کاخ دولماباهچه، بسیار باشکوه و چشمگیر بود. آثار بسیاری از نقاشان به نام ترکیه­ (به ویژه سال های 1870 تا 1930) در این موزه به نمایش گذاشته شده است.

موزه نقاشی استانبول که به موزه نقاشی و مجسمه سازی نیز معروف است اولین موزه عمومی هنرهای تجسمی است و در سال1937 توسط آتاتورک تاسیس شد.

آدرس: Dolmabahce Cad. Akatlar Duragi | Besiktas Merkez, Besiktas, Istanbul

 

موزه یخی استانبول (Istanbul Ice Museum)

موزه یخ استانبول اولین موزه یخی اروپا است که دنیایی از تخیلات جادویی را با خود به همراه دارد. این موزه در سال 2010 در زمینی به مساحت 1400 مترمربع توسط طراحان سوئدی ساخته شده است.

در این موزه مجسمه ­های یخی به مدت 12 ماه در 5 درجه زیر صفر ساخته و به نمایش گذاشته می­ شوند. لازم به ذکر است که حدود 70 تن یخ برای ساخت 34 مجسمه یخی این موزه از سوئد آورده شده است.

موزه دارای سه بخش مجزا است: وایکینگ ها، منطقه اسکاندیناوی و قطب شمال، هنر یخی در نورپردازی و پذیرایی با لیوان های یخی. اگر به فکر بازدید از موزه­ های ترکیه هستید، حتما به موزه یخی هم سری بزنید.

آدرس: Kocatepe Mah. Pasa Cad B1 Blok No:2 Istanbul Forum Avm Bayrampasa – Istanbul 34045 Turkey

 

موزه سدبرک حانیم (Sadberk Hanim Museum)

وهبی کوچ با پذیرفتن وصیت نامه سدبرک، اولین موزه خصوصی ترکیه را در سال 1980 در بویوک دره افتتاح کرد تا مجموعه شخصی خود را در عمارت کنار جاده به نام عمارت آزاریان به نمایش بگذارد. عمارت آزاریان یک بنای تاریخی مربوط به قرن نوزدهم است. در سال 1950 خانواده کوچ آن را به عنوان اقامتگاه تابستانی خریداری کردند و تا سال 1978 از آن استفاده می­کردند.

این مکان در سال 1980 به موزه تبدیل شد و برای حضور بازدید کنندگان بازگشایی شد. هنگام تأسیس موزه سدبرک حانیم مجموعه شخصی سدبرک کوچ شامل بیش از 3000 لباس سنتی، گلدوزی شده، آثار نقره با مونوگرام و ظروف چینی بود. با این حال از آن زمان تاکنون این مجموعه با خرید آثار جدید و کمک مالی به 20 هزار اثر تاریخی دست یافته است.

آدرس: Büyükdere, Piyasa Cd. No: 25 D:29, 34453 Sarıyer/İstanbul, Turkey

 

موزه نیروی دریایی استانبول (Naval Museum)

یکی دیگر از بهترین موزه ­های ترکیه موزه نیروی دریایی در استانبول است. موزه نیروی دریایی که در منطقه بشیکتاش استانبول نزدیک ساحل واقع شده است، به عنوان بزرگترین موزه دریایی ترکیه از نظر تنوع مجموعه­ های خود نامگذاری شده است. این مجموعه یکی از معدود موزه­ های بزرگ جهان است.

موزه نیروی دریایی برای اولین بار در سال 1897 توسط رئیس نیروی دریایی ترکیه آغاز به کار کرد. در سال 1933 به عنوان موزه نیروی دریایی به ساختمان Nakkaşhane در Kasımpaşa نقل مکان کرد.

در طول جنگ جهانی دوم به منظور حفاظت به آنکارا، ازمیت و نیدئه منتقل شد. موزه نیروی دریایی در سال 1946 مجددا به استانبول منتقل شد و در سال 1948 به عنوان موزه نیروی دریایی و اداره بایگانی به روی بازدید کنندگان گشوده شد. موزه نیروی دریایی سرانجام در 27 سپتامبر 1961 درست در کنار مقبره بارباروس هایرتین پاشا در میدان بشیکتاش به مکان فعلی خود منتقل شد.

در این موزه حدود 20 هزار قطعه تاریخی وجود دارد. از جمله: مصنوعات نظامی نیروی دریایی عثمانی، قایق های قدیمی، ماکت های کشتی، قایق تفریحی آتاتورک، سلاح های قدیمی، لوازم کشتی سازی، قایق های پارویی و ماهیگیری. از فروشگاه های این موزه می توانید سوغاتی های زیبای دریایی تهیه بفرمایید.

آدرس: Sinanpaşa, Beşiktaş Cd. No:6 D:1, 34353 Beşiktaş/İstanbul, Turkey

 

موزه اسباب بازی استانبول (Istanbul Toy Museum)

موزه اسباب بازی استانبول نیز شایستگی حضور در لیست بهترین­ موزه ­های ترکیه را دارد. این مجموعه شامل اسباب بازی­ هایی است که شخصی به نام آکین (شاعر و رمان نویس ترک) طی 20 سال از 40 کشور خریداری کرده است. بلگین آكین همسر سونای آكین، مدیر موزه اسباب بازی استانبول است. فعالیت این موزه از سال 2005 آغاز شد. از میان این اسباب بازی ها می توان به میکی موس، چارلی چاپلین، تام و جری، پینوکیو و غیره اشاره کرد.

آدرس: Halil Rıfat Paşa Caddesi No:31 Varyant, Konak

 

موزه پاماکاریستوس (Pammakaristos Museum)

پاماکاریستوس، یکی از مهمترین بناهای تاریخی اواخر دوره بیزانس و زیباترین موزه­ های ترکیه است. تنها ساختمان کلیسا از مجموعه صومعه باقی مانده بود. امروزه این ساختمان به عنوان مسجد و موزه فعالیت می­ کند. پس از سال 1453 هنگامی که ایاصوفیه به مسجد تبدیل شد، ایلخانی به کلیسای هاواری یون یعنی دومین کلیسای بزرگ شهر، نقل مکان کرد. پس از چند سال اقامت در آن­جا وی به صومعه پاماکاریستوس آمد كه امروز آن را با عنوان موزه فتحیه نیز می­ شناسند.

آدرس: Balat Mahallesi, 34087 Fatih/İstanbul, Turkey

 

موزه آدام میکیوویچ (Adam Mickiewicz)

موزه آدام میکیوویچ، موزه خانه تاریخی است که به زندگی آدام میکیویچ، شاعر مشهور لهستانی اختصاص داده شده است. این خانه در منطقه مسکونی واقع شده است که آدام میکیویچ در آن زندگی کرده و در نهایت در آنجه درگذشته است. نام این موزه نیز در میان اسامی بهترین موزه ­های ترکیه قرار دارد.

میکیوویچ در سپتامبر 1855 برای کمک به سازماندهی نیروهای لهستانی تحت ارتش عثمانی به ترکیه آمد. این موزه در اصل یک خانه تاریخی است که به روایت زندگی آدام میکیویچ، شاعر مشهور لهستانی اختصاص داده شده است.

آدرس: Bostan Mahallesi, Tatlı Badem Sokak, No:10, Tarlabaşı, Beyoğlu, Turkey Istanbul

 

موزه معصومیت (Masumiyet Museum)

موزه معصومیت با مرمت یک آپارتمان قدیمی در سیهانگیر تبدیل به یکی از موزه ­های ترکیه شد. این موزه در مجاورت مغازه ­های عتیقه فروشی در خیابان چوکورجوما (Çukurcuma) استانبول واقع شده و در اصل موزه­ای است که به یک رمان اختصاص داده شده است.

همچنین در مورد تغییراتی که استانبول طی 50 سال متحمل شده است، مانند یک دفترچه خاطرات مرور زمان است. اورهان پاموک هنگام نوشتن رمان خود تمامی موارد استفاده شده توسط شخصیت­ های داستانی داستان را جمع آوری کرد و موزه خود را از همان زمان طراحی کرده است. جرقه احداث رمان موزه معصومیت بین سال­های 1974 و 2000 اتفاق می ­افتد.

آدرس: Firuzağa Mh., Dalgıç Sokak No:2, Beyoğlu, Turkey, 34425

 

سخن آخر
طبق داده ­های اعلام شده توسط TUIK تعداد موزه ­های ترکیه با افزایش 4.3 درصدی در سال 2015 به 409 موزه رسیده است. تعداد 193 عدد از موزه ­های ترکیه در وزارت فرهنگ و جهانگردی و 216 مورد از بهترین موزه ­های ترکیه در گروه موزه­ های خصوصی قرار داشتند. از موزه ­های زیر مجموعه وزارت فرهنگ و جهانگردی، 63 موزه به عنوان باستان شناسی و تاریخ، 44 به عنوان مردم نگاری و مردم شناسی و 86 موزه به عنوان موزه عمومی شناخته شده است.

تعداد آثار هنری در موزه ­های وزارتخانه بیش از 3.2 میلیون مورد است. تعداد آثار موزه ­های وابسته به وزارت فرهنگ و جهانگردی در سال 2015 نسبت به سال 2014 0.6 درصد افزایش یافته و به 3 میلیون و 235 هزار و 113 مورد رسیده است. در حالی که تعداد بازدیدکنندگان از این موزه­ ها نسبت به سال قبل 5.6 درصد کاهش یافته و 28 میلیون و 122 هزار شد. این میزان کاهش به جهت شیوع ویروس کرونا بوده است.

از طرف دیگر تعداد بازدیدکنندگان موزه ­ها و ویرانه ­های رایگان تحت وزارت فرهنگ و جهانگردی افزایش یافته است. شما می­توانید بسیاری از آثار تاریخی را جدا از بهترین موزه ­های ترکیه به صورت رایگان بازدید کنید. ترکیه جذابیت ­های بسیاری دارد. در واقع تاریخ این کشور در تمامی موزه ­های آن به نمایش گذاشته شده است.

از هنرهای دستی انجام شده گرفته تا تجهیزات جنگی و موارد دیگر را مشاهده خواهید کرد. در واقع طی یک سفر تفریحی بلند مدت، می­توانید از موزه ­های ترکیه دیدن کنید و جز به جز آن چه که بر ترکیه گذشته است را نظاره ­گر باشید. هیچ چیز از قلم نیافته است و تاریخ اصیل این کشور برای شما تداعی خواهد شد.

شاید تصور کنید تنها علاقه مندان به تاریخ می­ توانند از چنین مکان­ هایی لذت ببرند. اگر چنین تصوری دارید سخت در اشتباه هستید. شما با بناهای کهنه و کسل کننده روبه رو نخواهید شد. تمامی موزه ­های ترکیه تحت حفاظت بوده و ظاهری بازسازی شده و مدرن به خود گرفته است. البته فرایند بازسازی آن چه را که بر ترکیه گذشته تحریف نکرده و صرفا ظاهر همیشگی و جاودان آن را به نمایش گذاشته است.

در این مقاله به معرفی تعداد اندکی از بهترین موزه ­های ترکیه پرداختیم. شاید لازم باشد چندیدن بار به ترکیه سفر کنید تا فرصت بازدید از تمامی این موزه ­ها را پیدا کنید. قطعا آشنایی با تاریخ این کشور و مشاهده آثار به جا مانده خالی از لطف نیست. در پایان یک بار دیگر اسامی موزه ­های ترکیه که در این مقاله ذکر شده را مرور خواهیم کرد.

  • موزه ایاصوفیه
  • کاخ توپکاپی
  • موزه تمدن های آناتولی
  • موزه باستان شناسی استانبول
  • موزه باستان شناسی هاتای
  • موزه قوم نگاری آنکارا
  • موزه مولانا
  • موزه ایا ایرنه
  • موزه جنگ استقلال
  • موزه هنرهای ترکی و اسلامی
  • موزه کارخانه راحمی کوچ استانبول
  • موزه فرش استانبول
  • موزه اورهان کمال استانبول
  • موزه پست استانبول
  • موزه آتاتورک
  • موزه موزاییک استانبول
  • موزه هوانوردی استانبول
  • موزه نظامی استانبول
  • موزه هنرهای مدرن استانبول
  • موزه شهر استانبول
  • موزه ملی نقاشی استانبول
  • موزه یخی
  • موزه سدبرک حانیم
  • موزه نیروی دریایی استانبول
  • موزه اسباب بازی
  • موزه پاماکاریستوس
  • موزه آدام میکیوویچ
  • موزه معصومیت

 

مطلب مرتبط: مکان های دیدنی کشور ترکیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *