همه چیز درباره آزمون SAT ترکیه

دانشجویان انگلیسی‌زبانی که قصد ورود به دانشگاه‌هایی در کشورهای آمریکا، انگلیس، کانادا، استرالیا، نروژ و دیگر کشورها از جمله ترکیه را داشته باشند در آزمون SAT  شرکت می کنند. این آزمون جنبه سنجش تحصیلی دارد و شرکت درآن برای تمامی افراد که دارای مدرک دیپلم هستند و حداقل 17 یا 18 سال سن دارند امکان پذیر است.  هدف برگزاری این آزمون سنجش مهارت‌های آموخته ‌شده متقاضیان و نحوه به ‌کارگیری آن‌ها در دانشگاه می باشد. هرساله تعداد افرادی که در آزمون ست شرکت می‌کنند رو به افزایش است و این آزمون در سرتاسر جهان دارای بیش از هزار مرکز برگزاری می باشد.آزمون ست یکی از پراستفاده‌ترین آزمون‌ها برای ادامه تحصیل در ترکیه نیز به شمار می‌رود. در ادامه به بررسی این آزمون و شرایط آن خواهیم پرداخت.

 

معرفی آزمون SAT

«SAT» مخفف عبارت Scholastic Aptitude Test به معنای آزمون استعداد تحصیلی است .آزمون ست اولین بار در کشور آمریکا و در سال 1926 توسط مؤسسه غیرانتفاعی College Board پایه‌گذاری شد و توسط سرویس آزمون تحصیلی ETS یا Educational Testing Service مدیریت می شود.

آزمون SAT شامل دو بخش جداگانه  SAT 1 و SAT 2  است که در دانشگاه‌های ترکیه بخش SAT2 برگزار نمی شود. به عبارت دیگر کسب نمره قبولی آزمون SAT 1 برای دانشجویانی که قصد تحصیل در ترکیه دارند کافی است. آزمون SAT 1 با هدف سنجش مهارت دانشجویان در زمینه خواندن، ریاضیات و نوشتن  به زبان انگلیسی اخذ می­ گردد. آزمون SAT 1 آزمون استدلالی نیز (Reasoning Test) نامیده می شود و هر یک از بخش های آن دارای 200 تا 800 نمره می­ باشد.

آزمون SAT، شامل 154 سوال است که 52 تای آن مربوط به بخش خواندن و درک مطلب Reading و 44 تای آن مربوط به بخش نوشتن یا Writing و 58 تای دیگر در زمینه فهم و مهارت ریاضیات دانشجویان طراحی می شود. تسلط شرکت کنندگان به زبان انگلیسی در این آزمون جدی است. ولی ریاضی این آزمون در سطح ریاضیات پایه اول و دوم دبیرستان در ایران است.

 

موارد آزمون

آزمون sat از دروس ریاضی, درک مطلب و نگارش تشکیل شده است که هر قسمت دارای حداکثر 800 نمره است و زبان سوالات انگلیسی می باشد.

 

نام بخش مباحث تعداد سوال زمان پاسخگویی
درک مطلب ادبیات جهان
تاریخ/علوم اجتماعی
علوم تجربی
52 سوال 65 تا 70 دقیقه
ریاضیات ریاضیات ، هندسه، ریاضیات پیشرفته، حل‌ مسائل و آنالیز داده‌ها 58 سوال 70 تا 80 دقیقه
نگارش/اجباری تاریخ/علوم اجتماعی
علوم انسانی
علوم تجربی
44 سوال 35 تا 40 دقیقه
نگارش/ اختیاری این بخش از آزمون SAT اختیاری است و دررابطه‌با نگارش مقاله مرتبط با موضوع انتخابی است. برای این بخش 50 دقیقه زمان در نظر گرفته‌شده است. بدون احتساب این بخش زمان کلی این آزمون 3 ساعت و با احتساب این بخش 3 ساعت و 50 دقیقه خواهد بود.

 

در این آزمون باید به بخش های درک مطلب، ریاضی و انشا یا مقاله نویسی پاسخ داده شود.

 بخش ریاضی

🔹 شامل جبر، توانایی حل مساله ، و تجزبه و تحلیل اطلاعات می باشد. این بخش دارای 58 سوال است، و سوالات 4 گزینه ای نمره منفی ندارند.

🔹 دو قسمت حدود 20 دقیقه ( جبر و توابع ، احتمال و تجزیه تحلیل داده ها ) و یک قسمت حدود 25 دقیقه ( توانایی حل مساله ) زمان میبرد.

🔹 در بخش توانایی حل مساله به 20 سوال 4 گزینه ای در حدود 25 دقیقه پاسخ می دهید و برای حل سوالات به ماشین حساب نیاز نخواهید داشت.

🔹 برای 38 سوال باقی مانده حدود 45 دقیقه وقت لازم است، و استفاده از ماشین حساب مجاز می باشد.

بخش درک مطلب

🔹 ترکیبی از سوالات تستی و تشریحی است که تعداد سوالات تستی به مراتب بیشتر از سوالات تشریحی می باشد.

🔹 این بخش بیشتر دایره لغات شرکت کنندگان را مورد سنجش قرار می دهد.

🔹 دو بخش درک مطلب حدود 25 دقیقه ( 25 دقیقه درک مطلب و 25 دقیقه تکمیل جملات) و یک بخش آن حدود 20 دقیقه ( خواندن انتقادی متن) زمان دارد و حدودا 52 سوال دارد که باید در عرض 70 دقیقه جواب داده شود.

🔹 بخش درک مطلب 5 متن دارد و مباحث این متن ها معمولا متون ادبی کلاسیک، زیست شناسی، جامعه شناسی، روانشناسی، اقتصاد، زمین شناسی، فیزیک، شیمی ، جدول ، نمودارمی باشد.

🔹 دراین بخش نمره منفی برای پاسخ های غلط منظور نمی گردد.

 بخش نگارش

 🔹 این بخش شامل سوالات چند گزینه ای و مقاله می باشد.

🔹 بخش essay در آزمون SAT اختیای می باشد و بعضی دانشگاه ها به آن اهمیت نمی دهند.

🔹بخش نگارش سه قسمت دارد: درک مطلب، تحلیل متن و نگارش، مدت زمان پاسخگویی به سوالات این بخش حدود 40 دقیقه است.

🔹 شرکت‌کنندگان بر اساس هدف خود و رشته و دانشگاه انتخابی می‌توانند بخش Essay یا نگارش مقاله مرتبط را نیز انتخاب کنند.

به‌طور کلی همانطور که در ابتدا نیز اشاره شد هدف اصلی آزمون SAT سنجش عیار علمی و درک ریاضیات دانش‌آموختگان مقطع دبیرستان است و اینکه تا چه میزان می‌توانند از اطلاعات آموخته‌شده در مقاطع دانشگاهی استفاده کنند.

 

زمان آزمون SAT

مدت زمان آزمون SAT

طول آزمون ست 3 ساعت می باشد. اگر شرکت کنندگان  بخش Essay که اختیاری (Optional) است را انتخاب کنند طول آزمون 3 ساعت و 50 دقیقه می باشد. یکی از مهم ترین نکات در این آزمون نحوه مدیریت زمان است چرا که بسیاری از شرکت کنندگان از کمبود وقت خود شکایت دارند.

مدیریت زمان در بخش درک مطلب

🔸 دستورالعمل‌ها و صورت سؤال را به ‌دقت بخوانید.

🔸 اگر معنای برخی کلمات را نمی‌­دانید آنها را حدس بزنید و یا از آن‌ها عبور کنید.

🔸 بیش از حد روی یک سؤال نمانید. توصیه می شود زمان گشتن، خواندن و درک مطلب را برای هر سؤال تعیین کنید و مطابق آن پیش بروید.

🔸 به خاطر داشته باشید که ‌ترتیب جواب ها در متن مشابه صورت سوالات است.

مدیریت زمان در بخش ریاضیات

🔸 برروی سوالاتی که بلد هستید تمرکز کنید و بقیه را در ابتدا رها کنید.

🔸 سؤالاتی که بلد نیستید یا برای شما مبهم است را در انتهای آزمون، درصورتی ‌که وقت اضافه‌ داشتید، پاسخ دهید.

مدیریت زمان در بخش نگارش

🔸 ابتدا درمورد موضوعی که میخواهید بنویسید فکر کنید و یک سری کلمات کلیدی و ساختار کلی متن خود را تعیین کنید.

🔸 با توجه به کلمات کلیدی که یادداشت کرده اید شروع به نوشتن نمایید و سعی کنید اصول نگارشی و املای درست کلمات را رعایت کنید.

 

زمان برگزاری آزمون SAT

آرمون ست در کشور های مختلف حدودا 7 بار در سال و در ماه‌های مارس، می، ژوئن، آگوست، اکتبر، نوامبر و دسامبر برگزار می شود. روزهای برگزاری آزمون در کشورهای مختلف متفاوت است. این آزمون در کشور ترکیه 6 الی 7 بار در سال و در ماه های اکتبر، نوامبر، دسامبر، مارس، می، ژوئن و اوت  و در روز شنبه برگزار می گردد.

شرکت کنندگان تا 4 هفته قبل از زمان دقیق برگزاری آزمون مجاز به ثبت‌نام هستند و ثبت نام تا 2 هفته قبل از زمان برگزاری مشمول پرداخت جریمه­ دیرکرد می شود.

 

محل برگزاری آزمون SAT

از آنجایی که ترکیه کشور همسایه ایران می باشد دانشجویان و متقاضیان ایرانی در اکثر موارد برای شرکت در آزمون SAT به این کشور سفر می کنند. این آزمون در شهرهای ارزروم ، ازمیر، آنتالیا، استانبول، و آنکارا برگزار می شود.

نکته مهم این است که سطح آزمون و سختی و آسانی آن در کشورها و یا حوزه های مختلف تفاوتی ندارد و اهمیتی ندارد که کجا امتحان داده اید، اگر نمره قبولی بیاورید می توانید در تمامی دانشگاه هایی که از طریق آزمون SAT دانشجو جذب می کنند، پذیرش بگیرید.

 

اعتبار آزمون ست

 

اعتبار آزمون SAT

آزمون SAT نه تنها در کشور ترکیه بلکه در آمریکا و بسیاری از کشور ها دیگر نیز دارای اعتبار است. قبولی در این آزمون جواز ورود به دانشگاه‌های آمریکا، انگلستان، فرانسه، استرالیا، نروژ و دیگر کشورهای جهان را صادر می کند و این آزمون در بیش از 700 مؤسسه‌ غیرانتفاعی بین المللی اعتبار دارد.

 از زمانی که شما مدرک آزمون SAT خود را دریافت کنید، مدرک شما 2 سال اعتبار خواهد  داشت. پس از گذشت دوسال از تاریخ صدور مدرک آزمون ست اعتبار آن از بین می رود و باید دوباره در آزمون شرکت کنید. با توجه به فرار بودن واژگان انگلیسی، امکان فراموش‌شدن آن توسط فرد دارنده مدرک در طول 2 سال وجود دارد، بنابراین لازم است فرد برای اثبات تسلط خود، دوباره در آزمون شرکت کند.

 

تعرفه ها و هزینه ها

هزینه‌  ی شرکت و ثبت نام در آزمون ست برای همه ی کشور ها و حوزه های امتحانی یکسان نمی باشد و بر اساس کشور انتخابی و موسسه‌ محل برگزاری آزمون، متفاوت است. اما به طور کلی هزینه آزمون SAT در سال 2020 حدودا 50 دلار است. در صورت انتخاب شرکت در بخش سوم آزمون یا بخش اختیاری، هزینه ثبت نام تا حدود 65 دلار افزایش می یابد. همچنین متقاضیانی که در خارج از کشور ترکیه امتحان می دهند باید هزینه جداگانه حدود 40 دلار پرداخت نمایند. هزینه ها و تعرفه های دیگر این آزمون عبارتند از:

💸 اگر متقاضی شرکت در آزمون ست ثبت‌نام با تأخیر انجام دهد (2 هفته مانده به زمان برگزاری آزمون) باید هزینه‌ اضافی معادل 30 دلار پرداخت نماید.

💸 همچنین ثبت نام به‌صورت تلفنی شامل هزینه‌ اضافی 15 دلاری خواهد شد.

💸 در صورتی که شرکت کننده تاریخ آزمون، نوع و مکان برگزاری آزمون را پس از ثبت نام اولیه تغییر دهد، 30 دلار اضافه‌تر باید پرداخت کند.

💸 در صورتی که شرکت کننده ای مایل باشد خارج از بازه زمانی ثبت‌نام در لیست انتظار آزمون باشد باید 53 دلار پرداخت کند.

💸 اگر کمتر از 5 روز تا تاریخ برگزاری آزمون، داوطلب درخواست لغو آزمون را داشته باشد، هزینه پرداختی تقریبا بازپرداخت نمی شود و تنها مبلغ 10 دلار برگردانده می شود. لغو ثبت نام در آزمون SAT  به صرفه نیست و در صورت عدم آمادگی برای شرکت در آزمون به هر دلیلی، بهتر است به دنبال تغییر در تاریخ شرکت در آن باشید.

 

اعلام نتایج و نمره قبولی

بر اساس نوع آزمون SAT که در آن شرکت کرده اید و همچنین زمان انتخابی ، نتایج این آزمون بین 2 تا 6 هفته پس از آزمون قابل دریافت خواهد بود. حداقل نمره ای مورد قبول برای رشته ها و دانشگاه های خوب در آزمون ست حدود 1300 است.

نمره کامل در این آزمون 1600 است. همانطور که در ابتدا اشاره شد هر بخش نمره جداگانه دارد به طوری که به بخش ریاضیات، نمره‌ای بین 200 تا 800 اختصاص داده می شود و برای بخش درک مطلب، نگارش و زبان نیز نمره‌ای بین 200 تا 800 تعیین می شود. مجموع نمرات دریافتی این دو بخش تعیین‌کننده نمره‌ نهایی داوطلب است.

اینکه نمره هر بخش چقدر باید باشد و نمره قبولی دقیقا چند است بستگی به اهداف شرکت کننده، دانشگاه مدنظر و رشته انتخابی او دارد و هیچ قانون کلی برای آن وجود ندارد. ممکن است برای یک دانشگاه نمره 800 در آزمون SAT قبولی در نظر گرفته شود.با این وجود معمولا نمرات بالای 1260 به عنوان نمره‌ای مناسب جهت پذیرش در بهترین رشته‌ها و دانشگاه‌ها شناخته می‌شوند و به طور کلی نمرات بالای 1000 قابل قبول و نمره 900 تا 1000 متوسط قلمداد می‌شود.

 

اعتراض به نتیجه

آزمون SAT همانند هر آزمون دیگری، فرصت اعتراض به نمره را برای شرکت کنندگان فراهم می کند.  اگر شرکت کننده ای  نسبت ‌به نمره خود در آزمون ست اعتراض داشته باشد، در فرصت تعیین‌شده که معمولاً تا 5 ماه بعد از اعلام نتایج می باشد، می تواند فرم اعتراض را با توضیحات کامل  کند و هزینه بررسی مجدد که 55 دلار به ازای هر بخش را پرداخت نماید تا دانشگاه مربوطه نسبت‌به بررسی آن اقدام می‌نماید. نتایج بازبینی و پاسخ به اعتراض معمولا 3 تا 5 هفته بعد اعلام خواهد شد. اگر اعتراض شرکت ککنده تایید شود هزینه بررسی مجدد به او برگردانده می شود.

 

قوانین جلسه آزمون

📌 خارج کردن برگه­ امتحانی بایدبا هماهنگی و صدور اجازه صورت گیرد.

📌 شرکت کنندگان حق خروج از محل برگزاری امتحان بدون هماهنگی را ندارند.

📌 شرکت کنندگان در طول امتحان حق صحبت با فرد کناری خود را ندارند.

📌 همراه داشتن هایلایت، لاک غلط‌گیر و مدادرنگی ممنوع است.

📌 همراه داشتن ساعت‌مچی، خوراکی و کشیدن سیگار ممنوع است.

📌 همراه داشتن دیکشنری، وسایل الکترونیکی و کپی‌برداری ممنوع است.

📌 همراه داشتن اصل پاسپورت الزامی است. ( کپی پاسپورت پذیرفته نمی شود)

📌 درب حوزه­ امتحانی پس از زمان مقرر بسته می شود و شرکت کننده پس از آن حق ورود به حوزه­ امتحانی را ندارد.

 📌 در صورت تخلف و مشاهده توسط دوربین مداربسته، شرکت کننده از جلسه­ امتحان و شرکت در این حوزه محروم می شود.

آیا آزمون SAT سخت است؟

سولات آزمون SAT تماما به زبان انگلیسی می باشد. بنابراین تسلط به زبان انگلیسی برای آمادگی شرکت در این آزمون ضروری است. سوالات بخش ریاضی برای متقاضیان ایرانی ساده است و از مباحث ریاضیات دبیرستان می باشد. به طور کلی سوالات چالشی نیستند و فقط چند سوال سخت که برای شناسایی دانشجویان نخبه طراحی می شود.

توانایی پاسخگویی به سوالات بخش درک مطلب و نگارش کاملا به مهارت و تسلط زبان انگلیسی مربوط می شود.  شرکت کنندگنی که یکی از مدرک های تافل یا آیلتس را با نمره خوب و قابل قبول دریافت کرده اند، به راحتی می توانند به سوالات این بخش پاسخ دهند. بنابراین اگر زبان انگلیسی شما متوسط یا ضعیف است لازم است برای آمادگی خود قبل از شرکت در آزمون SAT وقت بگذارید. با این حال گفته می شود که به طور کلی آزمون SAT از آزمون YOS ترکیه دشوار تر است.

آزمون SAT توصیه شده برای افراد بالای 16 سال و کسانی که دارای مدرک دیپلم باشند، یا در مقاطع یازدهم و دوازدهم دبیرستان باشند چرا که مدت اعتبار این آزمون 2 سال است و امکان ورود به دانشگاه قبل از 18 سالگی وجود ندارد. با این حال شرکت در این آزمون در حقیقت هیچ‌گونه محدودیت سنی ندارد.

 

دانشگاه ترکیه

دانشگاه های ترکیه که با آزمون SAT دانشجو می پذیرند

آزمون ست در کشور ترکیه از اعتبار بسیار بالایی برخوردار است و برخی از دانشگاه های معتبر بر اساس نتایج این آزمون دانشجو می پذیرند. در حالت کلی 81 دانشگاه خصوصی و دولتی در ترکیهبا آزمون اس ای تی پذیرش دارند که لیست برخی از معروفترین این دانشگاه ها در ادامه ارائه شده است.

🎓 دانشگاه کوچ

🎓 دانشگاه حاجت تپه

🎓 دانشگاه آنکارا

🎓 دانشگاه آتاتورک

🎓 دانشگاه سلیمان دمیرل

🎓 دانشگاه فنی خاورمیانه

🎓 دانشگاه بغازیچی

🎓 دانشگاه قاضی

🎓 دانشگاه بیلکنت

🎓 دانشگاه سابانچی

🎓 دانشگاه الوداغ

🎓 دانشگاه آک دنیز

🎓 دانشگاه ساکاریا

 

مراکز برگزاری آزمون SAT در کشور ترکیه

در جدول زیر لیست برخی از مهم ترین مراکز برگزاری آزمون SAT ارائه شده است.

شهر ترکیه موسسه برگزار کننده
آنکارا TURKEY TURKISH-AMERICAN ASSOCIATION
آنکارا TURKEY BILKENT UNIV PREPERATION SCHOOL
تارسوس TURKEY TARSUS AMERICAN SCHOOL
استانبول TURKEY ROBERT COLLEGE
ازمیر TURKEY THE AMERICAN COLLEGIATE INSTITUTE

نکات مهم

📌 آزمون SAT  بر پایه دانش بالای زبان انگلیسی بنیان گذاری شده است و تسلط به این زبان برای شرکت کنندگان ضروری است.

📌 مهارت های نوشتاری، دانش زبان و ریاضی در آزمون اس آی تی مورد ارزیابی قرار می گیرند.

📌 شرکت در آزمون SAT با پرداخت هزینه ممکن می گردد و در سال 2020 این هزینه برای ایزانیان حدود 100 دلار است.

📌 آزمون SAT نمره منفی ندارد.

📌 آزمون اس آی تی محدودیت سنی ندارد.

📌 آزمون ست در ترکیه 6 الی 7 بار در سال برگزار می شود.

📌 نتایج آزمون ست را بعد از 2 هفته از اتمام امتحان می توانید مشاهده نمایید.

📌 شرکت در آزمون SAT هم به صورت کتبی اصطلاحا مداد و کاغذی و هم به صورت آنلاین امكان پذیر است.

❓ ظرفیت شرکت کنندگان آزمون ست چقدر است؟

آزمون ست سقف ثبت‌نام ندارد و هرساله به تعداد شرکت‌کنندگان آن افزوده می‌شود. با این حال ظرفیت هر حوزه امتحانی ممکن است به‌دلیل محدودیت مکان کم باشد پس بهتر است که ثبت‌نام خود را به روزهای آخر موکول نکنید تا بتوانید حوزه‌ امتحانی نزدیک‌تر را انتخاب کنید.

ازمون یوس سخت تر است یا آزمون ست؟

 سطح دشواری آزمون SAT از آزمون YOS بیشتر است.

❓ آزمون ست در چه شهرهایی از ترکیه برگزار می شود؟

ارزروم، ازمیر، آنتالیا، استانبول، آنکارا

❓ چند بار میتوان در آزمون SAT شرکت نمود؟

محدودیت برای شرکت چند باره در آزمون ست وجود ندارد ، ولی نتیجه آزمون قبلی در آزمون بعدی محاسبه نمی شود.

❓ مدت زمان اعتبارآزمون ست در ترکیه چقدر است؟

مدت زمان اعتبار آزمون ست در ترکیه 2 سال می باشد.

❓ میتوان با آزمون ست در همه دانشگاه های ترکیه ثبت نام نمود؟

فقط در دانشگاه هایی که پذیرش از طریق آزمون ست را اعلام کرده اند میتوان ثبت نام نمود.

❓ برای ورود به دانشگاه‌های ترکیه مدرک SAT نیاز است یا مدرک YOS؟

 بستگی به دانشگاه و رشته انتخابی متقاضی دارد.

مطالب پیشنهادی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *