همه چیز در مورد کیملیک ترکیه

هر فرد خارجی این امکان را دارد که بدون اخذ ویزا و تشریفات اداری به مدت 90 روز در کشور ترکیه اقامت گزیند. اما در صورتی که همین فرد تمایل داشته باشد که بیشتر از سه ماه در این کشور بماند، لازم است اقامت دائم و یا موقت این کشور را دریافت نموده و نسبت به اخذ کیملیک کارت اقدام نماید. حال شاید این سوال ذهنتان را مشغول کرده باشد که کیملیک چیست؟در ادامه مقاله با این موضوعات آشنا خواهید شد.

 

مفهوم کلی کیملیک ترکیه

در صورتی که ما بخواهیم برای کیملیک ترکیه یک تعریف ساده را در نظر بگیریم, میتوانیم کیملیک را همان کارت اقامت ترکیه بنامیم. این به این معناست که وقتی شما برای اخذ اقامت ترکیه اقدام می کنید, اداره مهاجرت ترکیه شروع به برسی و تایید مدارک می کند که پس از تایید شدن مدارک ارائه شده, کارت کیملیک ترکیه به شخص متقاضی تعلق میگیرد.

چرا باید از کیملیک کارت ترکیه استفاده کنیم؟

کیملیک کارت در ترکیه به منضور احراز هویت شما و همانند کارت ملی ایرانیان می باشد. شروع استفاده از کارت ملی در ایران مربوط به سال ها پیش می شود. این کارت مربوط به دوره های امپراطوری عثمانی و عبد الحمید می شود که تا کنون تغییرات و تحولات زیادی پیدا کرده است.

نحوه دریافت کیملیک کارت ترکیه

 

 

مرحله اول : خرید بیمه درمانی در ترکیه

اولین مرحله برای دریافت کارت کیملیک خرید یکی از بیمه های درمانی ترکیه است، چرا که در هنگام تکمیل فرم درخواست کیملیک (فرم راندوو) باید اطلاعات بیمه درمانی خود را نیز در آن وارد کنید. خرید بیمه درمانی در ترکیه به آسانی امکانپذیر است. درباره هزینه خرید بیمه درمانی در ترکیه در قسمت های بعدی بیشتر توضیح خواهیم داد.

 

مرحله دوم : تکمیل فرم درخواست کیملیک یا فرم راندوو

اتباع خارجی حتی اگر یک روز بیشتر از مهلت مقرر در ترکیه اقامت داشته باشند، باید فرم راندوو را تکمیل کنند. بنابراین دومین مرحله برای دریافت کیملیک، تکمیل فرم راندوو بر روی سایت مهاجرت ترکیه است. متقاضیان اخذ کارت اقامت ترکیه باید فرم راندوو را به دقت تکمیل کنند و در قسمتی که مربوط به شغل است نباید چیزی بنویسند. چرا که بر طبق قوانین مهاجرتی، کار در ترکیه بدون داشتن مجوز کار در ترکیه (چالیشما ایزین) ممنوع است و اگر در هنگام تکمیل فرم راندوو مشخص شود که بدون مجوز در ترکیه کار کرده‌اید، با درخواست اقامت ترکیه مخالفت خواهد شد. پس از تکمیل کردن فرم درخواست کیملیک، زمان مراجعه تان به اداره مهاجرت ترکیه به شما اطلاع داده خواهد شد.

 

مرحله سوم : دریافت کد مالیاتی ترکیه یا ورگی نومارسی

برای باز کردن حساب بانکی و یا انجام هر کار اداری دیگر در ترکیه نیاز به دریافت کد مالیاتی ترکیه یا ورگی نومرسی دارید. بنابراین برای دریافت کیملیک نیز باید کد مالیاتی دریافت کنید، چرا که در هنگام مراجعه حضوری برای مصاحبه کیملیک کارت به این کد نیاز خواهید داشت.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه افتتاح حساب بانکی در کشور ترکیه اینجا را کلیک کنید تا به مطلب مربوطه منتقل شده و اطلاعات لازم را بدست آورید.

 

مرحله چهارم : مهر کردن اجاره نامه توسط دفاتر نوتر ترکیه

اجاره خانه در ترکیه یکی از بهترین روش ها برای دریافت اقامت ترکیه است. دفاتر نوتر همان دفاتر ثبت اسناد رسمی در ایران هستند. چنانچه برای دریافت اقامت در ترکیه خانه اجاره کرده‌اید، باید حتما اجاره نامه خود را در دفاتر نوتر ترکیه مهر کنید. به این کار نوتر کردن اسناد و مدارک نیز می‌گویند، بنابراین اگر در جایی شنیدید که باید مدارک یا اجاره نامه خود را نوتر کنید، به این معناست که باید به دفاتر اسناد رسمی (نوتر) ترکیه مراجعه کنید و مدارک یا اجاره نامه شما در این دفاتر مهر شوند.

 

مرحله پنجم : پرداخت هزینه های اداری کیملیک کارت

برای دریافت کیملیک کارت باید هزینه های اداری مربوط به آن را پرداخت کرده و رسید دریافت کنید. درباره هزینه های اخذ کیملیک کارت در ادامه مقاله به صورت کامل توضیح خواهیم داد، ولی به صورت کلی هزینه اداری اخذ کارت اقامت ترکیه، شامل پرداخت حق خاک ترکیه و پرداخت هزینه صدور کیملیک کارت می‌شود.

 

مرحله ششم : شرکت در مصاحبه اقامت ترکیه

پس از تکمیل فرم راندوو ، زمان مراجعه حضوری شما به اداره مهاجرت ترکیه به شما اعلام خواهد شد. شما باید در زمان تعیین شده با مدارک مورد نیاز در اداره مهاجرت ترکیه حاضر شوید و مراحل اداری تشکیل پرونده خود را انجام دهید.

شرکت ترکیه ساپورت می‌تواند تمام مراحل اخذ کیملیک کارت ترکیه را در سریع ترین زمان و با کمترین هزینه برای شما انجام دهد. در صورتی که قصد اخذ کیملیک ترکیه در سریع ترین زمان و با کمترین هزینه را دارید، می‌توانید به وسیله شماره 02122075246 با کارشناسان ترکیه ساپورت تماس بگیرید.

 

هزینه اخذ کیملیک کارت ترکیه

نوع هزینه مبلغ مورد نیاز
نوتر کردن مدارک شخص متقاضی 80 الی 100 لیر برای هر نفر
مبلغ خاک ترکیه برای افرادی که بالا 18 دارند 80 دلار
مبلغ خاک ترکیه برای افرادی که زیر 18 سال دارند 70 دلار
هزینه بیمه درمانی یکساله 100 الی 500 لیر
انواع روش جهت دریافت اقامت ترکیه هزینه برای هر روش متفاوت میباشد. هزینه برای ارزانترین روش: 5000 لیر

 

 

مدارک لازم جهت گرفتن کارت کیملیک ترکیه

  1. اصل گذرنامه و کپی رنگی از آن به همراه صفحه ای که مهر ورود داشته باشد.
  2. فرم تکمیل شده درخواست اجازه اقامت(پرینت رنگی)
  3. داشتن شماره مالیاتی
  4. کپی رنگی از بیمه نامه به همراه مهر و امضا
  5. ۴ قطعه عکس شش در چهار
  6. اصل اجاره نامه یا سند
  7. تصویر اجاره نامه که مهر داشته باشد
  8. گواهی تمکن مالی
  9. گواهی عدم سو پیشینه
  10. دریافت برگه تولد از کنسولگری برای افراد زیر ۱۸ سال
  11. کپی کارت اقامت برای کسانی که قصد تمدید اقامت را داشته باشند

 

 

نحوه اخذ کیملیک کارت ترکیه

پس از آماده سازی کامل مدارکی که در بخش قبل نام برده شد باید فرم های مربوطه را در سایت اداره امنیت ترکیه تکمیل نمایید و آپلود کردن مدارک آدرس ایمیل خود را وارد کنید تا تاریخ راندوو شما به آدرس ایمیلی که اعلام کردید ارسال شود. پس از آن لازم است تا در تاریخ و ساعت ذکر شده در در آدرس اعلامی همراه مدارک کامل حاضر شوید. اگر در تاریخ مشخص شده راندو در محل اعلامی حضور نداشته باشید درخواست شما لغو می شود و برای دریافت زمان راندو مجدد حداقل باید یک ماه صبر کنید.

در روز مصاحبه مدارک ذکر شده به همراه اصل بیمه و فیش واریزی حق خاک و مالکیت از شما خواسته می شود. مسئول مصاحبه سوالاتی در خصوص هدف اخذ اقامت از شما می پرسد که نتیجه درخواست اقامت شما و مدت زمان تعیین شده برای آن به نتیجه پاسخ های شما در جلسه راندوو بستگی دارد.

بعد از تایید مدارک همان روز مشخص می شود که درخواست اقامت شما پذیرفته شده یا رد شده است . معمولا در صورت کامل و دقیق بودن مدارک کارت های کیملیک به مدت ۱ سال فعال می شوند. در صورت لزوم، برای جبران نقصی مدارک پرونده‌های خود یک ماه زمان خواهید داشت. در آخر اگر جواب اداره مهاجرت مثبت باشد کارت کیملیک شما به اداره پست داده‌شده و پس‌ازآن به آدرس شما ارسال خواهد شد.

 

بازه سنی هزینه دریافت بیمه درمانی یکساله (لیر)
18 الی 25 سال 100 لیر
26 ال 35 سال 140 لیر
26 الی 45 سال 160 لیر
46 الی 50 سال 230 لیر
51 الی 55 سال 260 لیر

 

صدور کارت شناسایی برای خارجیان در ترکیه

کیملیک کارت ترکیه در واقع کارت اقامت ترکیه یا کارت شناسایی شما در طول اقامت در این کشور می باشد و به نحوی به هویت شما را مشخص می کند. هر شهروند ایرانی با پاسپورت خود تنها می تواند به مدت سه ماه در ترکیه ویزای توریستی داشته باشد، اما برای اقامت ترکیه به مدت بیش از سه ماه شما باید کیملیک کارت ترکیه دریافت نمایید. دقت داشته باشید چنانچه به مدت بیش از سه ماه در ترکیه نیاز به اقامت داشته باشید، در صورت عدم اخذ کارت کیملیک، مشمول پرداخت جریمه خواهید شد.

انواع کیملیک کارت

 

 

برخی به اشتباه تصور می کنند کیملیک کارت همان کارت شهروندی ترکیه است، این یک تصور کاملا اشتباه است. تنها در صورت اقامت بیش از سه ماه در ترکیه باید با دریافت کیملیک کارت، هویت خود را در ترکیه مشخص کند. به دلیل روش های و مدت زمان متفاوت اقامت ترکیه که شرایط متفاوتی دارند، کارت اقامت شما می تواند انواع مختلفی دارد که شامل موارد زیر است:

کیملیک کارت قرمز: کارت اقامتی توریستی، کیملیک قرمز است که شما فقط به مدت تعیین شده برای اقامت توریستی، می توانید در ترکیه اقامت داشته باشید و اجازه کار نیز نخواهید داشت.

کیملیک کارت زرد: کارت اقامتی تحصیلی برای دانشجویانی است که پذیرش تحصیل در دانشگاه های ترکیه را دریافت نموده اند.

کیملیک کارت آبی: کارت اقامتی افرادی است که اقامت آنها توسط کارفرمایشان در شرکت ها و ادارات مختلف درخواست شده است.

 

مزایای کیملیک کارت ترکیه

با استفاده از کیملیک کارت ترکیه، شما اجازه انجام فعالیت‌های مختلفی را خواهید داشت. این کارت با توجه به مزایایی که دارد شرایط زندگی در کشور ترکیه را برای شما آسان‌تر خواهد کرد. از مزایای کارت کیملیک باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • امکان شرکت در کلاس‌های آموزشی
  • اجازه ثبت‌نام در مدرسه
  • اجازه خرید خودرو و خانه در کشور ترکیه
  • امکان افتتاح حساب بانک
  • پرداخت قبض آب، برق، مالیات و…
  • بهره‌مندی از خدمات درمانی و پزشکی به صورت رایگان
  • و …

 

مدت زمان اعتبار کارت کیملیک ترکیه

مدت زمان اعتبار کارت کیملیک با توجه به مدت زمانی که فرد اجازه اقامت در کشور ترکیه را دریافت می کند مشخص می شود. اداره مهاجرت بر اساس قوانین مهاجرت در این کشور می تواند درخواست اقامت فرد را رد کند و یا برای مدت ۶ الی ۲ سال بپذیرد. بر اساس تجربه، اگر شما در زمان وقت راندوو مدارک کافی در پرونده خود داشته باشید معمولا به راحتی می توانید اقامت یک ساله را دریافت نمایید.

 

 

ریجکت شدن درخواست کارت کیملیک

اگر فردی به دلایل مختلف مانند نقص مدارک، ارائه اسناد نامعتبر و خلاف واقعیت مانند بیمه یا اجاره نامه نامعتبر، ریجکت شود، اداره مهاجرت ترکیه ۱۰ روز به فرد زمان می‌دهد تا به کشورش بازگردد. اگر بیشتر از اعتبار کارت کیملیک در ترکیه حضور داشته باشد، هنگام خروج از خاک این کشور جریمه اضافه اقامت هم باید پرداخت کند. درخواست مجدد برای کسانی که ریجکت شده‌اند پس از ۵ سال مورد بررسی قرار می‌گیرد و کمتر از آن زمان حق ورود به خاک ترکیه را ندارند.

 

در هنگام مفقود شدن کیملیک چه باید کرد؟

کارت کیملیک خود را گم کرده‌اید؟ قبل از همه چیز این توصیه را به شما می‌کنیم که در حفظ کیملیک کارت ترکیه خیلی کوشا باشید. فرایند صدور مجدد کارت کیملیک، هم زمان‌بر است و هم هزینه‌های متعدی در پی خواهد داشت. اما اگر به هر دلیل کارت کیملیک یا اقامت موقت خود در ترکیه را گم کردید، پروسه‌ی زیر را مد نظر داشته باشید:

 

در هر شهری که کارت کیملیک ترکیه را گم کرده‌اید، به اداره پلیس همان شهر مراجعه کنید. تا جایی که امکان دارید، گم شدن کارتتان را نتیجه بی‌دقتی و اهمال خود جلوه ندهید، تا پلیس کار شما را در اولویت‌های خود قرار دهد.

به برگه نفوس نیاز خواهید داشت. این همان برگه‌ای است که در اداره نفوس مسکن ترکیه ثبت کرده‌اید. اگر این کار را قبلا انجام نداده‌اید، کارت کیملیک یکی از اعضای خانواده را به همراه اجاره‌نامه منزل به اداره نفوس مسکن ببرید. در آنجا به شما برگه ثبت آدرس می‌دهند

برگه ثبت آدرس گرفته شده از مرحله قبل را به همراه گزارشی که اداره پلیس به شما می‌دهد به همراه کپی پاسپورت معتبر و یک قطعه عکس از افراد خانواده، به اداره مهاجرت می‌برید. فرقی نمی‌کند، در هر شهری که هستید به اداره مهاجرت همان شهر مراجعه کنید.

مدارک و درخواست شما مبنی بر مفقودی کارت کیملیک ترکیه در اداره مهاجرت بررسی می‌شود. در این مرحله شما باید مبلغ 80 دلار آمریکا بعلاوه 72 لیر ترکی را به حساب اداره واریز کنید.

حال فیش پرداختی مرحله قبل و مدارک جمع‌آوری شده را به اداره گوچ تحویل دهید.

 

نکات پایانی

 

ما به شما کارت کیملیک ترکیه را به طور کامل معرفی کردیم. اگر به هر دلیل خواستید بیشتر در ترکیه بمانید به این کارت نیاز خواهید داشت. Kimlik karti یک کارت ملی از طرف دولت ترکیه برای اقامت موقت (عموما 3 ماه تا 1 سال) به اتباع خارجی داده می‌شود. شرایط دریافت کیملیک کارت ترکیه را به همراه مراحل و مدارک مورد نیاز و پیگیری در صورت عدم دریافت یا گم کردن آن را نیز به طور کامل به شما گفتیم. دیگر کارتان راحت شده است.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *