اخذ دومین ترکیه همزمان با ثبت شرکت

کارت اقامت ترکیه یا کیملیک ترکیه مجوزی است که با اخذ آن اجازه اقامت بیشتر از 3 ماه در ترکیه را خواهید داشت. همانطور که می‌دانید شهروندان ایرانی می‌توانند بدون ویزا وارد کشور ترکیه شوند و بدون نیاز به هیچ مجوزی سه ماه در ترکیه اقامت داشته باشند؛ اما چنانچه شخصی بخواهد بیش از سه ماه در ترکیه اقامت داشته باشد، باید حتما کارت کیملیک ترکیه را دریافت کند. در این مقاله قصد داریم درباره چیستی کیملیک ترکیه ، شرایط گرفتن کیملیک کارت ترکیه ، نحوه اخذ کیملیک کارت ترکیه ، هزینه اخذ کیملیک کارت ترکیه ، مدارک مورد نیاز برای اخذ کیملیک ترکیه و چگونگی تمدید کارت کیملیک ترکیه توضیحاتی کاملی را ارائه کنیم.

 

کیملیک کارت ترکیه یا کارت اقامت ترکیه چیست ؟

کیملیک در ترکی به معنای هویت است و هر شهروند ترکیه یک کیملیک کارت یا T.C.kimlik kart دارد که همانند کارت ملی ایرانیان است و اطلاعات هویتی شهروندان ترکیه بر روی آن درج شده است. ایرانیان و خارجی هایی که قصد اقامت بیش از سه ماه در ترکیه را دارند، حتما باید مجوز اقامت ترکیه را اخذ کنند. این مجوز اقامت در قالب یک کارت اقامتی در اختیار متقاضی قرار می‌گیرد. به این کارت کیملیک اتباع خارجی یا کارت اقامت ترکیه نیز می‌گویند.

کیملیک کارت اتباع خارجی از زمان عبدالحمید برای خارجیانی که قصد اقامت در ترکیه را دارند، صادر می‌شود. اطلاعاتی که بر روی کیملیک کارت درج می‌شود، شامل نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، ملیت و محل اقامت فرد خارجی است. مهم ترین اطلاعاتی که بر روی این کارت درج می‌شود، شماره کیملیک کارت یا کیملیک نامبر است که برای اتباع خارجی با عدد 99 شروع می‌شود.

این شماره همانند کد ملی در ایران است و فرد دارای اقامت ترکیه به منظور استفاده از خدمات دولت الکترونیک و یا انجام کارهای دیگر به شماره کیملیک خود نیاز خواهد داشت. در پشت کیملیک کارت نیز اطلاعاتی همچون تاریخ صدور و تاریخ انقضا کیملیک درج می‌شود. افرادی که اقامت ترکیه را اخذ می‌کنند، باید حتما حواسشان به تاریخ اتمام اعتبار کیملیک خود باشد و قبل از تمام شدن تاریخ اعتبار نسبت به تمدید کیملیک کارت خود اقدام نمایند. در تصویر زیر نمونه ای از کیملیک کارت ترکیه را مشاهده می‌کنید

 

 

 

شرایط گرفتن کیملیک کارت ترکیه

اصلی ترین شرط برای اخذ کارت اقامت ترکیه یا کیملیک کارت این است که بتوانید اقامت ترکیه را اخذ نمایید. برای خواندن مطالب بیشتر در مورد نحوه اخذ اقامت ترکیه، می‌توانید مقاله بررسی کامل بهترین راه های اخذ اقامت ترکیه را بخوانید.

اقامت ترکیه معمولا یکساله است و یک فرد خارجی با راه های ساده ای همچون اجاره خانه در ترکیه، خرید ملک در ترکیه، تحصیل در ترکیه و … می‌تواند اقامت ترکیه را اخذ کند. در صورتی که شرایط اقامت در ترکیه را نداشته باشید، از نظر اداره مهاجرت شرایط گرفتن کیملیک کارت ترکیه را نیز نخواهید داشت و شانس دریافت کیملیک بسیار پایین خواهد بود.

یکی دیگر از شرایط گرفتن کیملیک کارت ترکیه نیز این است که حتما باید برای خود بیمه سلامتی خریداری کرده باشید و هیچ عمل خلاف قوانین مهاجرتی ترکیه مرتکب نشده باشید. عمل خلاف قوانین مهاجرتی ترکیه لزوما به معنی انجام جرم نیست و اگر یک شخص خارجی بدون داشتن مجوز کار ترکیه یا چالیشما ایزین در ترکیه کار کند، مرتکب عمل خلاف قوانین مهاجرتی شده است و نمی‌تواند کیملیک کارت دریافت کند. یکی دیگر از امور خلاف قوانین مهاجرتی این است که در زمان مناسب برای دریافت کیملیک اقدام نکنید و این کار را پس از اتمام مهلت قانونی اقامت در ترکیه انجام دهید.

نحوه اخذ کیملیک کارت ترکیه

توجه کنید که برای اخذ کیملیک ترکیه حتما باید در ترکیه حضور داشته باشید، چرا که برخی از مراحل اداری اخذ کیملیک به حضور شما نیاز دارد و به صورت غیرحضوری نمی‌توان این مراحل را انجام داد. در این قسمت مراحل اخذ کیملیک کارت ترکیه را به صورت گام به گام برای شما شرح خواهیم داد.

 

 

 

مرحله اول : خرید بیمه درمانی در ترکیه

اولین مرحله برای دریافت کارت کیملیک خرید یکی از بیمه های درمانی ترکیه است، چرا که در هنگام تکمیل فرم درخواست کیملیک (فرم راندوو) باید اطلاعات بیمه درمانی خود را نیز در آن وارد کنید. خرید بیمه درمانی در ترکیه به آسانی امکانپذیر است. درباره هزینه خرید بیمه درمانی در ترکیه در قسمت های بعدی بیشتر توضیح خواهیم داد.

مرحله دوم : تکمیل فرم درخواست کیملیک یا فرم راندوو

اتباع خارجی حتی اگر یک روز بیشتر از مهلت مقرر در ترکیه اقامت داشته باشند، باید فرم راندوو را تکمیل کنند. بنابراین دومین مرحله برای دریافت کیملیک، تکمیل فرم راندوو بر روی سایت مهاجرت ترکیه است. متقاضیان اخذ کارت اقامت ترکیه باید فرم راندوو را به دقت تکمیل کنند و در قسمتی که مربوط به شغل است نباید چیزی بنویسند.

چرا که بر طبق قوانین مهاجرتی، کار در ترکیه بدون داشتن مجوز کار در ترکیه (چالیشما ایزین) ممنوع است و اگر در هنگام تکمیل فرم راندوو مشخص شود که بدون مجوز در ترکیه کار کرده‌اید، با درخواست اقامت ترکیه مخالفت خواهد شد. پس از تکمیل کردن فرم درخواست کیملیک، زمان مراجعه تان به اداره مهاجرت ترکیه به شما اطلاع داده خواهد شد.

مرحله سوم : دریافت کد مالیاتی ترکیه یا ورگی نومرسی

برای باز کردن حساب بانکی و یا انجام هر کار اداری دیگر در ترکیه نیاز به دریافت کد مالیاتی ترکیه یا ورگی نومرسی دارید. بنابراین برای دریافت کیملیک نیز باید کد مالیاتی دریافت کنید، چرا که در هنگام مراجعه حضوری برای مصاحبه کیملیک کارت به این کد نیاز خواهید داشت.

مرحله چهارم : مهر کردن اجاره نامه توسط دفاتر نوتر ترکیه

اجاره خانه در ترکیه یکی از بهترین روش ها برای دریافت اقامت ترکیه است. دفاتر نوتر همان دفاتر ثبت اسناد رسمی در ایران هستند. چنانچه برای دریافت اقامت در ترکیه خانه اجاره کرده‌اید، باید حتما اجاره نامه خود را در دفاتر نوتر ترکیه مهر کنید. به این کار نوتر کردن اسناد و مدارک نیز می‌گویند، بنابراین اگر در جایی شنیدید که باید مدارک یا اجاره نامه خود را نوتر کنید، به این معناست که باید به دفاتر اسناد رسمی (نوتر) ترکیه مراجعه کنید و مدارک یا اجاره نامه شما در این دفاتر مهر شوند.

مرحله پنجم : پرداخت هزینه های اداری کیملیک کارت

برای دریافت کیملیک کارت باید هزینه های اداری مربوط به آن را پرداخت کرده و رسید دریافت کنید. درباره هزینه های اخذ کیملیک کارت در ادامه مقاله به صورت کامل توضیح خواهیم داد، ولی به صورت کلی هزینه اداری اخذ کارت اقامت ترکیه، شامل پرداخت حق خاک ترکیه و پرداخت هزینه صدور کیملیک کارت می‌شود.

مرحله ششم : شرکت در مصاحبه اقامت ترکیه

پس از تکمیل فرم راندوو ، زمان مراجعه حضوری شما به اداره مهاجرت ترکیه به شما اعلام خواهد شد. شما باید در زمان تعیین شده با مدارک مورد نیاز در اداره مهاجرت ترکیه حاضر شوید و مراحل اداری تشکیل پرونده خود را انجام دهید.

 

 

مدارک مورد نیاز برای اخذ کارت کیملیک ترکیه

برای آنکه کارهای اداری اخذ کیملیک ترکیه در سریع ترین زمان انجام شود، بهتر است تمام مدارک مورد نیاز برای دریافت کیملیک کارت با خود به همراه داشته باشید. در صورتی که پرونده شما ناقص باشد، امکان بروز تاخیر و حتی رد شدن درخواست شما وجود دارد. مهم ترین مدارک برای گرفتن کیملیک ترکیه شامل موارد زیر است :

پاسپورت معتبر دارای مهر ورود به داخل خاک ترکیه

یک کپی رنگی از فرم پر شده درخواست اقامت موقت (فرم راندوو)

شماره مالیاتی ( ورگی نومرسی )

یک کپی رنگی از بیمه‌نامه

چهار قطعه عکس 6*4

اصل اجاره نامه یا گواهی اثبات اقامت که به مهر دفاتر نوتر رسیده باشند (فقط در صورتی که از طریق اجاره خانه در ترکیه قصد اخذ اقامت داشته باشید. )

رسید پرداخت هزینه های مربوط به دریافت کیملیک کارت (حق خاک و هزینه صدور کیملیک)

شرایط جدید اقامت ترکیه

در گذشته برای دریافت کیملیک ترکیه نیاز به طی مراحل اداری بیشتر و ارائه مدارک زیادتری بود. به طور نمونه برای دریافت اقامت ترکیه باید مدارکی همچون گواهی تمکن مالی، گواهی عدم سو پیشینه و حتی مدرک حضانت فرزند ارائه می‎کردید. آماده سازی تمام این مدارک مستلزم صرف وقت و هزینه زیادی بود.
در شرایط جدید اقامت ترکیه، تمام روندها و مدارک اضافی حذف شده اند و اخذ کیملیک ترکیه در زمان سریع‌تری امکان‌پذیر خواهد بود. به صورت کلی سیاست دولت ترکیه بر این است که شرایط اقامت در این کشور را ساده‌تر کند و همین عامل باعث شده است تا با وضع شرایط جدید اقامت ترکیه، اخذ کیملیک را نسبت به گذشته ساده تر و کم هزینه تر نماید.

 

 

اقدامات لازم در هنگام مفقود شدن کیملیک کارت

فرآیند صدور مجدد کیلمیک کارت هم زمان بر است و هم هزینه دارد، بنابراین در نگهداری از آن نهایت سعی و تلاش خود را انجام دهید، اما اگر کارت کیملیک خود را گم کردید باید مراحل زیر را طی کنید:

درهرشهری که کارت کیملیک ترکیه را گم کرده‌اید، به اداره پلیس همان شهر مراجعه کنید.

به برگه نفوس نیاز خواهید داشت. این همان برگه‌ای است که در اداره نفوس مسکن ترکیه ثبت کرده‌اید. اگر این کار را قبلا انجام نداده‌اید، کارت کیملیک یکی از اعضای خانواده را به همراه اجاره‌نامه منزل به اداره نفوس مسکن ببرید. در آنجا به شما برگه ثبت آدرس می‌دهند.

برگه ثبت آدرس گرفته شده از مرحله قبل را به همراه گزارشی که اداره پلیس به شما می‌دهد به همراه کپی پاسپورت معتبر و یک قطعه عکس از افراد خانواده، به اداره مهاجرت تحویل ‌دهید. در هر شهری که هستید به اداره مهاجرت همان شهر مراجعه کنید.

مدارک و درخواست شما مبنی بر مفقودی کارت کیملیک ترکیه در اداره مهاجرت بررسی می‌شود. در این مرحله شما باید مبلغی هزینه را به حساب اداره واریز کنید.

حال فیش پرداختی مرحله قبل و مدارک جمع‌آوری شده را به اداره مهاجرت ترکیه تحویل دهید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *