اخذ مجوز اقامت ترکیه

مجوز اقامت چیست؟

مجوز اقامت یک مبنای قانونی برای اقامت خارجیان در کشور ما در چارچوب این حقوق و تعهدات است.

یک سند اجازه اقامت باید نشان دهنده مجوز صادر شده به منظور اقامت در ترکیه باشد. این سند حق اقامت در یک مکان خاص در ترکیه را برای مدت زمان معینی دارد.

به اجازه اقامت توسط مقامات ذیصلاح پس از درخواست و درخواست خارجی به همراه مدارک مورد نیاز اعطا می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر جهت اخذ اقامت ترکیه مطلب اخذ اقامت ترکیه را مشاهده نمایید.

 

درخواست مجوز اقامت

به خارجیانی که بیش از مدت زمان ویزا یا معافیت ویزا یا بیشتر از نود روز در ترکیه اقامت می کنند باید اجازه اقامت دریافت کنند.

به بر اساس قانون مورد نظر ، همراهی دیگر معتبر نیست و علاوه بر این ، مدارک اجازه اقامت پس از درخواست آنها برای هر خارجی جداگانه صادر می شود.

 

سیستم اقامت الکترونیکی

شش نوع اجازه اقامت ، که در زیر بیان شده است ، باید توسط ماده 30 قانون خارجیان و حمایت بین المللی شماره 6458 صادر شود ، و ابتدا ، برنامه های تمدید یا انتقال به صورت آنلاین از طریق سیستم اقامت الکترونیکی ( https: // e-ikamet.goc.gov.tr/ ):

  1. اجازه اقامت کوتاه مدت (حداکثر 1 سال صادر شده)
  2. اجازه اقامت طولانی مدت (صادر شده برای مدت نامحدود)
  3. اجازه اقامت خانوادگی (حداکثر 2 سال صادر می شود)
  4. اجازه اقامت دانشجویی (صادر شده برای دوره تحصیل)
  5. مجوز اقامت بشردوستانه (حداکثر 1 سال صادر شده)
  6. اجازه اقامت برای قربانیان قاچاق انسان (در ابتدا به مدت 30 روز ، تمدید تا 6 ماه ، حداکثر 3 سال)

 

هزینه مجوز اقامت

هزینه مجوز اقامت در قانون هزینه های 492 صادر می شود و هزینه های مطابق این قانون از خارجیان اخذ می شود. در مواردی که درخواست تمدید پس از انقضای مجوز اقامت ارائه نشده است ، هزینه اجازه اقامت برای مدت گذراندن در ترکیه به اندازه ماده 83 قانون هزینه ها شماره 492 دریافت می شود.

 

آدرس اقامت در ترکیه

خارجی ها ملزم به ارائه اطلاعات مربوط به آدرس اقامت خود در ترکیه هستند و این آدرس ممکن است یک آدرس ثابت یا آدرس محل اقامت باشد. با این حال ، در هر صورت ، خارجی ها ملزم به ذکر اطلاعات آدرس صحیح و کامل هستند. علاوه بر این ،  آدرس ، شماره تلفن یا  اطلاعات ایمیل باید به روز باشد تا سند اجازه اقامت به آدرس ارسال شود.

در صورت تغییر اطلاعات آدرس در مدت زمان اجازه اقامت ، مدارک لازم باید ظرف 20 روز کاری به اداره مدیریت مهاجرت استان و اداره ثبت احوال و تابعیت استان ارسال شود  .

 

حق خروج-ورود به مدت 15 روز

– سند درخواست اجازه اقامت پس از اولین درخواست خارجی از طریق اقامت الکترونیکی و تکمیل درخواست در تاریخ ملاقات در اداره مدیریت مهاجرت استان صادر می شود.

– سند درخواست اجازه اقامت باید پس از تکمیل درخواست تمدید اجازه اقامت از طریق سیستم e-Residence توسط سیستم صادر شود.

اتباع خارجی می توانند با “سند اجازه اقامت” که توسط اداره تایید شده است به همراه دریافت هزینه به شرط ورود ظرف 15 روز از ترکیه خارج شوند. با این حال ، در صورت اقامت بیش از 15 روز در خارج از کشور ، مقررات ویزا در مورد خارجی اعمال می شود.

 

شرط بیمه درمانی

مدت زمان بیمه شما باید مدت زمان درخواست اجازه اقامت را پوشش دهد.

یکی از بیمه های درمانی زیر باید کافی تلقی شود:

1- یک سند امضا شده/امضا شده و مهر و مهر شده که از واحد استانی موسسه تامین اجتماعی دریافت شده و دسترسی به خدمات درمانی در ترکیه را در چارچوب موافقت نامه های تامین اجتماعی دوجانبه اثبات می کند.

2- یک گواهی نامه امضاء شده/امضا شده و مهر/مهر شده از سازمان تأمین اجتماعی ( این گواهی ، برای اجازه اقامت خانواده ، باید به گونه ای صادر شود که هم حامیان و هم اعضای خانواده را پوشش دهد. ) ؛

3- یک سند الکترونیکی با امضا/امضا و مهر/مهر که نشان دهنده درخواست ارائه شده به موسسه تامین اجتماعی برای بیمه سلامت عمومی است.

4- بیمه درمانی خصوصی.

 

مجوز کار به عنوان اجازه اقامت

مجوز کار معتبر ، در چارچوب قانون ، به عنوان اجازه اقامت در نظر گرفته می شود ، به این معنی که دارنده مجوز کار حق دارد در مدت زمان اجازه کار در کشور ما بدون مجوز اقامت در کشور ما بماند.

 

نهایی شدن مجوز اقامت

طبق ماده 21 قانون مورد نظر ، درخواست های اجازه اقامت حداکثر تا نود روز نهایی می شود.

علاوه بر این ، مطابق ماده 22 آئین نامه اجرای قانون خارجیان و حمایت بین المللی ، دوره نود روزه از تاریخی که اطلاعات و اسناد به طور کامل به مرجع ذیصلاح ارائه شده است ، آغاز می شود. در صورت تمدید در این مدت به خارجیان اطلاع داده می شود.

 

برنامه افزودنی

درخواست های تمدید باید ظرف شصت روز قبل از انقضای اجازه اقامت و در هر صورت قبل از انقضای اجازه اقامت به استان ها ارسال شود.

پس از درخواست مجوز اقامت از طریق سیستم اقامت الکترونیکی و جمع آوری اسناد مورد نیاز ، خارجی ها موظفند آن اسناد را  از طریق پست  در مدت 5 (پنج) روز کاری به اداره مدیریت مهاجرت استان  ارسال کنند .

علاوه بر این ، در طول برنامه درخواست تمدید ، اطلاعات داده شده قبلی باید برای اطمینان از ورود صحیح بررسی شود. در غیر این صورت سیستم اقامت الکترونیکی اجازه درخواست تمدید را نمی دهد و متقاضی را به سیستم قرار ملاقات هدایت می کند.

 

انواع مجوز اقامت

1-مجوز اقامت کوتاه مدت

 

* تا چه مدت می توان مجوز اقامت کوتاه مدت را صادر کرد؟

اجازه اقامت کوتاه مدت حداکثر برای یک دوره دو ساله صادر می شود.

 

* شرایط اقامت کوتاه مدت چیست؟

–  ارائه اطلاعات و اسناد مربوط به دلیل اقامت در ترکیه ،

–  عدم شمول در محدوده ماده 7 قانون مربوطه ،

–  زندگی در شرایط اقامتی مطابق با استانداردهای ایمنی و بهداشت عمومی ،

– در صورت درخواست ، ارائه گواهی سابقه کیفری که توسط مقامات ذیصلاح در کشور تابعیت یا اقامت قانونی آنها صادر شده است ، 

–  ارائه اطلاعات مربوط به آدرس اقامت آنها در ترکیه.

 

* دلایل امتناع ، عدم تمدید یا لغو مجوز اقامت کوتاه مدت چیست؟

بر اساس موارد زیر کوتاه – اجازه اقامت مدت باید اعطا نمی شود، باید لغو شود اگر صادر شده است، و نباید تجدید شود که:
–  یک یا بیشتر از شرایط ارائه شده برای اجازه اقامت کوتاه مدت را برآورده نمی کند و یا دیگر درخواست دادن،

–  ثابت شده است که اجازه اقامت خارج از اهداف کسانی است که برای آن صادر شده است ،

–  در حال حاضر تصمیم حذف یا ممنوعیت ورود به ترکیه در رابطه با خارجی وجود دارد ،

–  در صورت نقض مدت زمانی که در خارج از ترکیه زندگی می کند

 

* چه کسانی می توانند برای اجازه اقامت کوتاه مدت اقدام کنند؟

1- خارجیانی که برای انجام تحقیقات علمی می آیند ؛
خارجیانی که برای این منظور درخواست مجوز اقامت می کنند ، در صورتی که تحقیقات علمی مشروط به مجوز باشد ، باید از موسسات و سازمانهای مربوط (وزارت فرهنگ و گردشگری ، وزارت نیرو ، دانشگاهها و غیره) مجوز دریافت کنند. در صورتی که مشروط به مجوز نباشد ، لازم است بیانیه ای در مورد موضوع تحقیق ارائه دهید.

2- خارجیانی که دارای اموال غیرمنقول در ترکیه خواهند بود ؛
اگر خارجیانی که دارای املاک غیر منقول هستند تقاضای اجازه اقامت کنند ، اموال غیرمنقول باید مسکن باشد و برای این منظور استفاده شود. علاوه بر این ، اموال غیرمنقول که به عنوان خانه در املاک مشترک یا مشارکتی که اعضای خانواده را پوشش می دهد استفاده می شود ، حق درخواست اجازه اقامت را نیز به اعضای خانواده می دهد.

3- خارجیانی که ارتباطات تجاری یا تجاری برقرار می کنند.
اگر خارجی ها برای این منظور اجازه اقامت را بیش از سه ماه بخواهند ، از افراد یا شرکت هایی که با آنها تماس گرفته می شود ، دعوت نامه یا اسناد مشابه درخواست می شود.

4- خارجیانی که در برنامه های آموزشی حین کار شرکت خواهند کرد.
اجازه اقامت که به این منظور اعطا می شود ، شامل دوره آموزش بر اساس اسنادی است که محتوا ، مدت و محل آموزش ارائه شده توسط موسسات و سازمان های دولتی را نشان می دهد.

5- خارجیانی که برای شرکت در برنامه های آموزشی یا مشابه آنها به عنوان بخشی از برنامه های تبادل دانشجو یا توافقنامه هایی که جمهوری ترکیه طرف آنها است ، خواهند آمد.
خارجیانی که به منظور اقامت درخواست مجوز اقامت می کنند ، ملزم به دریافت مدارک از موسسات مربوطه هستند.

مدت زمان اجازه اقامت نمی تواند بیشتر از اهداف آموزشی باشد.

دانش آموزان در محدوده برنامه های تبادل (Erasmus ، Mevlana ، Farabi vb.) ملزم به ارائه بیمه درمانی اضافی نیستند مادامی که در موسسه تامین اجتماعی (SGK) ، بیمه سلامت عمومی ثبت شده باشند ، ظرف سه ماه از تاریخ از ثبت نام با این حال ، آنها ملزم به اتخاذ یک سیاست درمانی خصوصی هستند مگر اینکه در موسسه تامین اجتماعی (SGK) ثبت شده باشند و از مزایای تحت پوشش بودن بیمه درمانی عمومی موسسه تامین اجتماعی (SGK) استفاده نکنند.

6- خارجیانی که مایل به اقامت برای مقاصد گردشگری هستند.
بیانیه در مورد برنامه های سفر (کجا ، چه زمان و چه مدت اقامت و غیره) خارجیانی که مایل به اقامت با هدف گردشگری هستند مورد توجه قرار می گیرد. در صورت لزوم ارائه اسناد و اطلاعات ممکن است لازم باشد.

7-خارجیانی که قصد دارند تحت درمان قرار گیرند ، مشروط بر اینکه بیماری نداشته باشند که تهدیدی برای سلامت عمومی باشد.
خارجیانی که برای دریافت درمان مراجعه می کنند باید در بیمارستان های دولتی یا خصوصی بستری شوند. برای خارجیانی که تأیید می کنند هزینه های درمان پرداخت شده است ، شرایط بیمه درمانی معتبر لازم نیست.

اجازه اقامت بر اساس مدت زمان درمان صادر می شود.

خارجیانی که هزینه های اقامت ، معیشت و سلامت آنها توسط نهادها و سازمانهای دولتی در طول درمان تامین می شود ، ملزم به ارائه امکان مالی و بیمه درمانی نیستند.

در صورت لزوم ممکن است اسناد و اطلاعات مربوط به درمان از م institutionsسسات و آژانس های دولتی مربوطه مورد نیاز باشد.

رویه های اجازه اقامت مراقبت کنندگان خارجی در چارچوب “موافقت نامه های همکاری بهداشتی” موجود  (مگر اینکه مقررات عمومی اضافی در مورد مراقبت کنندگان وجود داشته باشد) بر اساس مفاد کلی انجام می شود.

علاوه بر این ، مطابق با ماده 14 اضافی قانون اساسی خدمات درمانی شماره 3359 ، برای درخواست مجوز اقامت مراقبت کنندگان خارجی که بیش از دو نفر نیستند ، بیمه درمانی معتبر لازم نیست.

8-خارجیانی که بر اساس درخواست یا تصمیم مقامات قضایی یا اداری ملزم به اقامت در ترکیه هستند.
مدت زمان اجازه اقامت برای این منظور با در نظر گرفتن مدت ذکر شده در تصمیم و تقاضا صادر می شود.

 

9-خارجیانی که از اجازه اقامت خانوادگی نقل مکان می کنند.

 

10-خارجیانی که در دوره زبان ترکی شرکت خواهند کرد.
اجازه اقامت را می توان حداکثر دو بار برای این منظور برای خارجیانی که در موسسه ای مجاز به ارائه دوره زبان (که باید دارای مجوز وزارت آموزش ملی باشد) به زبان ترکی ثبت نام کنند ، صادر کرد.

اگر دوره دوره کمتر از یک سال باشد ، مجوز اقامت نمی تواند بیشتر از دوره باشد.

موسسه ارائه دهنده دوره مسئولیت گزارش شروع و حضور خارجیانی را که در دوره ترک ثبت نام کرده اند به اداره استان اعلام می کند.

 

11-خارجیانی که در یک برنامه آموزشی ، تحقیقاتی ، کارآموزی یا دوره ای از طریق یک نهاد عمومی شرکت خواهند کرد.
مدت زمان اجازه اقامت نمی تواند بیشتر از یک سال برای این منظور باشد. بیمه درمانی معتبر و تعیین امکان مالی از خارجیانی که هزینه های اقامت ، معیشت و سلامت آنها توسط نهادهای دولتی تامین می شود ، الزامی نیست. اسناد و اطلاعات ممکن است از موسسات مربوطه مورد نیاز باشد.

12- اتباع خارجی که ظرف شش ماه پس از فارغ التحصیلی از برنامه آموزش عالی در ترکیه درخواست دهند ؛

 

اگر خارجی ها ظرف شش ماه پس از فارغ التحصیلی برای این منظور درخواست دهند ، اجازه اقامت فقط یک بار صادر می شود. می تواند حداکثر تا یک سال صادر شود

13- خارجیانی که در ترکیه کار نمی کنند اما در محدوده و مبلغی که توسط شورای وزیران و همسران خارجی آنها ، فرزندان خردسال خارجی وی و فرزندان وابسته به خارج تعیین می شود ، سرمایه گذاری می کنند.

 

اجازه اقامت بر اساس این هدف حداکثر پنج سال صادر می شود . هدف از تغییراتی که قانون بین المللی کار به شماره 6735 در قانون شماره 6458 ایجاد کرده است ، ترویج خارجیانی است که در اقتصاد ملی مشارکت خواهند داشت و برای آنها در فرایندهای اجازه اقامت راحتی ایجاد می کند.

 

14-شهروندان جمهوری ترکیه قبرس شمالی ؛
اجازه اقامت بر اساس این هدف حداکثر برای یک دوره پنج ساله صادر می شود.

 

2-اجازه اقامت خانواده

اجازه اقامت خانواده در مواد 34-37 خارجیان و قانون حمایت بین المللی شماره 6458 تنظیم شده است.
علاوه بر این ، اجازه اقامت خانواده در مواد 30-34 آیین نامه اجرای قانون خارجیان و حمایت بین المللی تنظیم شده است.

 

* چه کسی می تواند برای اجازه اقامت خانوادگی اقدام کند؟

اجازه اقامت خانواده ممکن است به افراد زیر اعطا شود:

الف) همسر خارجی ،
ب) فرزندان خارجی یا فرزندان خردسال خارجی همسرشان ،
ج) فرزندان خارجی وابسته یا فرزندان خارجی وابسته همسر ،

شهروندان ترکیه ، اشخاصی که در محدوده ماده 28 قانون شماره 5901 قرار دارند یا خارجیانی که دارای مجوز اقامت هستند و همچنین پناهندگان و مشمولان حمایت جانبی.
به در موارد ازدواج چند همسری مطابق مقررات در کشور تابعیت ، فقط به یکی از همسران اجازه اقامت خانواده داده می شود. با این حال ، اجازه اقامت خانواده ممکن است به فرزندان خارجی از سایر همسران داده شود.

به برای مجوزهای اقامت خانوادگی که برای فرزندان صادر می شود ، در صورت وجود ، رضایت مادر یا پدری که در خارج از کشور زندگی می کنند و دارای سرپرستی هستند ، درخواست می شود.

به مجوزهای اقامت خانوادگی به دارنده حق تحصیل در م institutionsسسات آموزشی ابتدایی و متوسطه تا سن 18 سالگی بدون دریافت مجوز اقامت دانشجویی است.

 

* تا چه مدت می توان اجازه اقامت خانوادگی را صادر کرد؟

– اجازه اقامت خانوادگی که حداکثر به مدت سه سال در یک زمان صادر می شود.

– اجازه اقامت خانواده تحت هیچ شرایطی نمی تواند از مدت زمان اجازه اقامت حامی مالی تجاوز کند.

* شرایط اقامت خانوادگی چیست؟

فرد خارجی برای داشتن اجازه اقامت خانوادگی ملزم به رعایت شرایط مندرج در ماده 35 قانون شماره 6458 است.

 

* دلایل امتناع ، عدم تمدید یا لغو اجازه اقامت خانواده چیست؟

در موارد زیر اجازه اقامت خانواده داده نمی شود ، در صورت صدور لغو می شود و در موارد زیر تمدید نمی شود:

–  شرایط تعیین شده برای اجازه اقامت خانواده برآورده نشده یا دیگر اعمال نمی شود ،

–  ثابت شده است که اجازه اقامت خارج از اهداف کسانی است که برای آن صادر شده است ،

–  در حال حاضر تصمیم حذف یا ممنوعیت ورود به ترکیه در رابطه با خارجی وجود دارد.

اجازه اقامت دانش آموزان

اجازه اقامت دانشجویی در مواد 38-41 قانون خارجیان و حمایت بین المللی شماره 6458 تنظیم شده است. علاوه بر این ، اجازه اقامت دانشجویی در مواد 35-39 آیین نامه اجرای قانون خارجیان و حمایت بین المللی صادر می شود.

چه کسی می تواند برای اجازه اقامت دانشجویی اقدام کند؟

– خارجیانی که باید تحصیلات ابتدایی یا متوسطه را دریافت کنند و مجوز اقامت خانوادگی ندارند ( بدون اخذ مجوز اقامت ، خارجی ها می توانند تحصیلات خود را تا سن 18 سالگی ادامه دهند (برای تحصیلات ابتدایی و متوسطه). با این حال ، زمانی که بالای 18 سال دارند و هنوز هم می روند در تحصیلات متوسطه ، این دانش آموزان باید مجوز اقامت بگیرند.) ،

– خارجیانی که باید در یک برنامه کاردانی ، کارشناسی ، کارشناسی ارشد یا فوق لیسانس شرکت کنند یا تحصیلات تخصصی پزشکی (TUS) یا دندانپزشکی (DUS) را دریافت کنند

مجوز اقامت صادر می شود

توجه: اجازه اقامت دانشجویی تضمین می کند که دانشجو در درخواست های اجازه اقامت خانواده تنها حامی همسر و فرزندان باشد. این حق هیچ گونه اقدامی برای سایر اقوام در مورد اجازه اقامت ارائه نمی دهد.

 

* اجازه اقامت دانشجویی برای چه مدت ممکن است صادر شود؟
اگر دوره تحصیل کمتر از یک سال باشد ، مدت اجازه اقامت نباید از دوره تحصیل تجاوز کند.

اجازه اقامت برای دوره تحصیل برای خارجیانی که از طریق موسسات و سازمان های دولتی در ترکیه تحصیل می کنند ، صادر می شود.

خارجیانی که تحصیلات ابتدایی و متوسطه را دریافت می کنند ، مشروط به رضایت والدین یا سرپرست قانونی خود ، اجازه اقامت یک ساله دانشجویی را می توانند در طول دوره تحصیل خود اعطا و تمدید کنند.

 

* شرایط اقامت دانشجویی چیست؟
اتباع خارجی برای اخذ مجوز اقامت دانشجویی ملزم به رعایت شرایط مندرج در ماده 39 هستند.

-ارائه اطلاعات و اسناد مربوط به هدف اقامت در ترکیه (ماده 38) ؛

-در محدوده ماده 7 قرار نگیرد ؛

-ارائه اطلاعات مربوط به آدرس اقامت آنها در ترکیه.

 

* دلایل امتناع ، لغو یا عدم تمدید مجوز اقامت دانشجویی چیست؟
در موارد زیر اجازه اقامت دانشجویی صادر نمی شود ، در صورت صدور آن لغو می شود ، در صورتی که:
– شرایط لازم برای صدور مجوز اقامت دانشجویی برآورده نشده یا دیگر اعمال نمی شود ؛

– شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه مطالعات احتمالاً نباید ادامه یابد.

– مشخص می شود که اجازه اقامت دانشجویی برای مقاصدی غیر از آنچه برای آن صادر شده استفاده شده است.

– در حال حاضر تصمیم حذف یا ممنوعیت ورود به ترکیه در رابطه با خارجی وجود دارد

بیمه درمانی در مجوز اقامت دانشجویی در

صورتی که دانش آموزانمطابق قوانین بیمه های اجتماعی و قانون بیمه سلامت عمومی ظرف سه ماه از تاریخ پذیرشدرخواست بیمه درمانی عمومی کنند ، بیمه درمانی دیگری لازم نیست. با این حال ، اگر آنها حق حمل بیمه را با عدم درخواست ظرف سه ماه از دست بدهند ، بیمه درمانی خصوصی مورد نیاز است.

رویه های مورد نیاز دانشجویان تحصیلات عالی برای تغییر در دانشگاه ، دانشکده یا گروه

الف) در صورت تغییر دانشکده یا بخش در یک موسسه آموزشی یا تغییر در موسسه آموزشی در همان استان ، به شرط عدم استراحت در زمان دانشجویی و اعلام به موقع ، اجازه اقامت فعلی حفظ می شود. اگر دوره اجازه اقامت کوتاهتر از دوره تحصیل باشد ، به اندازه دوره تحصیل از انقضا تمدید می شود.
ب) در مواردی که خارجی تحصیلات خود را در استان دیگری ادامه دهد ، اجازه اقامت فعلی لغو می شود و اجازه اقامت جدید معتبر برای مدت تحصیل توسط فرمانداری صادر می شود.

حق کار برای دانشجویان (خارجی)

دانشجویان خارجی که در ترکیه در مقاطع کاردانی ، کارشناسی ، کارشناسی ارشد یا فوق لیسانس شرکت می کنند ، می توانند به شرط کسب مجوز کار ، کار کنند. با این حال ، حق کار برای دانشجویان کاردانی یا کارشناسی پس از سال اول (تحصیل آنها) آغاز می شود. درخواست های مجوز کار باید به وزارت کار و تامین اجتماعی ارائه شود.

اجازه اقامت 4 مدت طولانی

اجازه اقامت طولانی مدت توسط مواد 42-45 قانون خارجیان و حمایت بین المللی تنظیم می شود. علاوه بر این ، اجازه اقامت طولانی مدت باید توسط مواد 40-43 از مقررات اجرای قانون خارجیان و حمایت بین المللی تنظیم شود.

 

* چه کسانی می توانند برای اجازه اقامت بلند مدت اقدام کنند؟

– مجوز اقامت طولانی مدت توسط استانداری ها ، با تأیید وزارتخانه ، به خارجیانی که حداقل هشت سال به طور مداوم در ترکیه اقامت داشته اند یا به خارجیانی که شرایط تعیین شده توسط هیئت سیاست های مهاجرت را دارند ، صادر می شود. به

– پناهندگان ، پناهندگان مشروط و مشمولان حمایت حمایتی و همچنین افرادی که تحت حمایت موقت یا دارندگان مجوز اقامت بشردوستانه هستند حق انتقال به مجوز اقامت طولانی مدت را ندارند.

 

* مجوز اقامت بلند مدت برای چه مدت ممکن است صادر شود؟

اجازه اقامت طولانی مدت باید به طور نامحدود صادر شود.

 

* شرایط اقامت بلند مدت چیست؟

برای صدور مجوز اقامت طولانی مدت ، خارجی باید شرایط مورد نیاز مندرج در ماده 43 قانون را رعایت کند.

– داشتن اقامت مستمر در ترکیه به مدت حداقل هشت سال  (در محاسبه هشت سال مستمر ، نیمی از مدت زمان اجازه اقامت دانشجویی ، همانطور که در قانون ماده 38 آمده است ، و مدت زمان کامل سایر انواع مجوزهای اقامت در نظر گرفته می شود. حساب.) ؛

– عدم دریافت کمک اجتماعی در سه سال گذشته ؛

– داشتن درآمد کافی و پایدار برای نگهداری و یا در صورت وجود ، حمایت از خانواده.

– تحت پوشش بودن بیمه درمانی معتبر ؛

– عدم ایجاد نظم عمومی یا تهدید امنیت عمومی (به جز خارجیانی که توسط هیئت سیاست های مهاجرت تأیید شده اند)

حقوق اعطا شده با اجازه اقامت بلند مدت

خارجیانی که دارای مجوز اقامت طولانی مدت هستند ، می توانند از حقوق مشابهی برخوردار شوند که برای شهروندان ترکیه به استثنای مفاد قوانین خاص و خدمت سربازی اجباری ، حق رأی و انتخاب شدن ، ورود به خدمات عمومی و معافیت از حقوق گمرکی استفاده می شود. هنگام واردات خودرو

 

* دلایل امتناع ، لغو یا عدم تمدید مجوز اقامت طولانی مدت چیست؟

اجازه اقامت طولانی مدت لغو می شود زمانی که خارجی:

– تهدید جدی برای امنیت عمومی یا نظم عمومی ،

– به دلایلی غیر از بهداشت ، تحصیل و خدمات عمومی اجباری در کشور خود بیش از یک سال به طور مداوم در خارج از ترکیه اقامت دارد.

لغو اجازه اقامت طولانی مدت توسط استانداری ها انجام می شود.

درخواست مجدد خارجیانی که اجازه اقامت طولانی مدت آنها لغو شده است

درخواست های مجدد برای لغو مجوز اقامت طولانی مدت باید مطابق روش درخواست به کنسولگری های خارج از کشور ، استانداری ها یا اداره کل ارائه شود.

در درخواست های مجدد ، شرط اقامت مستمر به مدت هشت سال در ترکیه با اجازه اقامت الزامی نیست.

کسانی که مجوز اقامت طولانی مدت آنها به دلیل ماندن مداوم خارج از ترکیه برای بیش از یک سال به دلایلی غیر از بهداشت ، تحصیل ، تعیین تکلیف و خدمات عمومی اجباری در کشورهای خود لغو شده است ، می توانند مجدداً درخواست دهند.

اجازه اقامت 5-انسانی

اجازه اقامت بشردوستانه باید توسط مواد 46 و 47 قانون خارجیان و حمایت بین المللی شماره 6458 تنظیم شود.

علاوه بر این ، اجازه اقامت بشردوستانه باید توسط ماده 44 آیین نامه اجرای قانون خارجیان و حمایت بین المللی تنظیم شود.

چه کسی می تواند برای اجازه اقامت بشردوستانه درخواست دهد؟

– جایی که بیشترین منافع کودک مورد توجه است.

– در مواردی که علیرغم تصمیم حذف یا ممنوعیت ورود به ترکیه ، خارجی ها نمی توانند از ترکیه خارج شوند یا خروج آنها از ترکیه منطقی یا ممکن نیست ،

– در صورت عدم تصمیم گیری در مورد خارجی مبنی بر ماده 55 ،

– در صورت تجدیدنظر قضایی علیه اقداماتی که مطابق مواد 53،72 و 77 انجام شده است.

– در طول اقدامات حذف متقاضی به اولین کشور پناهندگی یا یک کشور ثالث امن ؛

– در مواردی که به اتباع خارجی اجازه ورود و اقامت در ترکیه داده شود ، به دلیل شرایط اضطراری یا با توجه به حفظ منافع ملی و همچنین نظم و امنیت عمومی ، در صورت عدم امکان دستیابی به یکی از انواع دیگر مجوزهای اقامت به دلیل وضعیت آنها که مانع از اعطای اجازه اقامت می شود.

– در شرایط فوق العاده

ممکن است مجوز اقامت بشردوستانه صادر شود.

 

* تا چه مدت می توان اجازه اقامت بشردوستانه را صادر کرد؟

مجوز اقامت بشردوستانه با حداکثر مدت یک سال در هر زمان توسط فرمانداری ها و مشروط به تأیید وزارت ، اعطا یا تمدید می شود.

 

* شرایط اقامت بشردوستانه چیست؟
هنگام صدور مجوز اقامت بشردوستانه ، شرایط متصل به انواع دیگر مجوزهای اقامت را نباید در نظر گرفت.

 

* دلایل امتناع ، لغو یا عدم تمدید  مجوز اقامت بشردوستانه چیست؟

مجوز اقامت بشردوستانه لغو می شود و در مواردی که شرایط قانع کننده دیگر اعمال نمی شود ، مشروط به تأیید وزارتخانه ، توسط استانداری ها تمدید نمی شود.

سایر شرایط مربوط به اجازه اقامت بشردوستانه
خارجیانی که مجوز اقامت بشردوستانه دریافت کرده اند باید حداکثر تا بیست روز کاری از تاریخ صدور ، در سیستم ثبت نام بر اساس آدرس ثبت نام کنند.

خارجیانی که دارای مجوز اقامت بشردوستانه هستند ، در طول مدت این مجوز ، می توانند برای یکی از مجوزهای دیگر اقامت ، به استثنای اجازه اقامت طولانی مدت ، به شرط رعایت شرایط ، درخواست کنند.

مدت زمان مجوزهای اقامت بشردوستانه در محاسبه مدت زمان اجازه اقامت که توسط قانون تعیین شده است به کل مدت اضافه نمی شود.
اجازه اقامت 6 نفر برای قربانیان قاچاق انسان

اجازه اقامت برای قربانیان قاچاق انسان باید توسط مواد 48 تا 49 قانون خارجیان و قانون حمایت بین المللی شماره 6458 تنظیم شود.

علاوه بر این ، اجازه اقامت برای قربانیان قاچاق انسان باید توسط مواد 45 و 46 آیین نامه اجرای قانون خارجیان و حمایت بین المللی تنظیم شود.

 

* چه کسی می تواند برای مجوز قربانیان قاچاق انسان درخواست دهد؟
مجوز اقامت برای قربانیان قاچاق انسان باید به خارجیانی که قربانی قاچاق انسان شده اند یا در مواردی که شواهد قوی وجود دارد مبنی بر قربانی بودن آنها اعطا شود.

 

* تا چه مدت می توان مجوز اقامت قربانیان قاچاق انسان را صادر کرد؟
مجوز اقامت قربانیان قاچاق انسان باید به مدت سی روز توسط فرمانداری ها صادر شود.

اجازه اقامت ممکن است به مدت شش ماه تمدید شود. با این حال ، مدت کل نباید از سه سال تجاوز کند.

 

* شرایط اجازه اقامت قربانیان قاچاق انسان چیست؟
هنگام صدور این مجوزهای اقامتی ، شرایط ضمیمه سایر انواع اجازه اقامت وجود ندارد.

 

* دلایل امتناع ، لغو یا عدم تمدید  مجوز اقامت قربانیان قاچاق انسان چیست؟

– در مواردی که مشخص شود خارجی ها با اراده خود مجدداً با مرتکبین جنایت ارتباط برقرار کرده اند.

– در مواردی که شرایط قانع کننده دیگر اعمال نمی شود ؛

– در مواردی که مشخص می شود خارجی ها قربانی نیستند

 

اجازه اقامت قربانیان قاچاق انسان لغو می شود. با این حال ، اگر مشخص شود که خارج از اراده انجام شده است ، بسته به دلایلی مانند اجبار ، ارعاب ، خشونت یا تهدید ، مجوز مورد نظر لغو نمی شود.

 

اسناد مورد نیاز در برنامه های اولیه

 

  • فرم درخواست اجازه اقامت
  • اصل و کپی گذرنامه یا سند سفر
  • چهار قطعه عکس در اندازه گذرنامه
  • اعلامیه در مورد منابع مالی کافی و پایدار برای مدت اقامت.
  • سند رسمی مربوط به مالکیت اقامت متقاضی*
  • یک دعوت نامه یا اسناد از این قبیل توسط شخص یا شرکت هایی که باید با آنها تماس بگیرید نوشته شده است **
  • بیمه درمانی معتبر (یکی از موارد زیر کافی است):
  • سند تسهیل خدمات بهداشتی در ترکیه در چارچوب موافقت نامه های دوجانبه تامین اجتماعی
  • سند ارائه شده توسط موسسه تامین اجتماعی
  • سند مربوط به درخواست ارائه شده به موسسه تامین اجتماعی که تحت پوشش بیمه سلامت عمومی است
  • بیمه درمانی خصوصی

*برای خارجیان دارای اموال غیرمنقول در ترکیه مورد نیاز است

** برای خارجیانی که ارتباط تجاری یا تجاری در ترکیه برقرار می کنند ، مورد نیاز است

 

اسناد مورد نیاز در برنامه تمدید

درخواست تمدید اجازه اقامت ممکن است ظرف شصت روز قبل از انقضای آن انجام شود ، اما تحت هیچ شرایطی نمی توان این کار را پس از تاریخ انقضا انجام داد.

 

برای تمدید ، خارجی ها ملزم به درخواست اجازه اقامت از طریق سیستم اقامت الکترونیکی هستند. درخواست تکمیل شده و مدارک مورد نیاز باید ظرف پنج روز از طریق پست به اداره اداره مهاجرت استان مربوطه (Göç İdaresi) ارسال شود.

 

  • فرم درخواست اجازه اقامت
  • اصل و کپی گذرنامه یا سند سفر
  • ارائه سند اجازه اقامت قبلی
  • دو قطعه عکس در اندازه گذرنامه
  • اعلامیه در مورد منابع مالی کافی و پایدار برای مدت اقامت.
  • سند رسمی مربوط به مالکیت اقامت متقاضی *
  • یک دعوت نامه یا اسناد از این قبیل توسط شخص یا شرکت هایی که باید با آنها تماس بگیرید نوشته شده است **
  • بیمه درمانی معتبر (یکی از موارد زیر کافی است):
  • سند تسهیل خدمات بهداشتی در ترکیه در چارچوب موافقت نامه های دوجانبه تامین اجتماعی
  • سند ارائه شده توسط موسسه تامین اجتماعی
  • بیمه درمانی خصوصی از جمله دوره تمدید

 

*برای خارجیان دارای اموال غیرمنقول در ترکیه مورد نیاز است

** برای خارجیانی که ارتباط تجاری یا تجاری در ترکیه برقرار می کنند ، مورد نیاز است

 

مجوز اقامت بلند مدت برای خارجیان

برای اجازه اقامت طولانی مدت ، خارجیانی که حداقل هشت سال به طور مداوم در ترکیه اقامت داشته اند ، باید مدارک زیر را به اداره مربوطه اداره مهاجرت استان (Göç İdaresi) ارائه دهند:

1. درخواست اولیه

  • فرم درخواست اجازه اقامت
  • اصل و کپی گذرنامه یا سند سفر
  • ارائه سند اجازه اقامت قبلی
  • دو قطعه عکس در اندازه گذرنامه
  • سندی که نشان می دهد متقاضی در سه سال گذشته هیچ گونه کمک اجتماعی از نهادها و سازمان های دولتی دریافت نکرده است
  • اعلامیه در مورد منابع مالی کافی و پایدار برای مدت اقامت
  • سند ثبت پلیس
  • سندی که نشان می دهد متقاضی در سیستم ثبت آدرس ثبت شده است
  • بیمه درمانی معتبر (یکی از موارد زیر کافی است):
  • سند تسهیل خدمات بهداشتی در ترکیه در چارچوب موافقت نامه های دوجانبه تامین اجتماعی
  • سند ارائه شده توسط موسسه تامین اجتماعی
  • سند مربوط به درخواست ارائه شده به موسسه تامین اجتماعی که تحت پوشش بیمه سلامت عمومی است
  • بیمه درمانی خصوصی

2. درخواست تمدید

مجوز اقامت طولانی مدت به طور نامحدود صادر می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *