رزرو رستوران ایرانی و ترک

هزینه خورد و خوراک و مواد غذایی در ترکیه چطور است؟

قیمت غذا در ترکیه و به‌طور کلی‌تر، بررسی قیمت خورد و خوراک در این کشور را می‌توان یکی از مهم‌ترین و برجسته‌ترین بخش‌هایی دانست که قبل از سفر حتما باید به آن توجه ویژه‌ای کرد؛ چون بخشی از هزینه‌های سفر مربوط به همین مورد می‌شود. بنابراین در حساب کتاب هزینه سفر به ترکیه، باید به قیمت غذا در ترکیه هم توجه کرد.

همچنین قیمت غذا در ترکیه برای آن دسته از افرادی که تصمیم به مهاجرت دارند، بسیار اهمیت دارد، دلیلش هم کاملا مشخص و واضح است. شما چه در سفر باشید و چه قصد مهاجرت و زندگی در کشوری دیگر را داشته باشید، باید به این موضوع اهمیت بدهید و حسابی جداگانه برای خرج مواد غذایی باز کنید. به این شکل می‌توانید برنامه‌ریزی خیلی بهتری روی مخارج تور ترکیه یا زندگی خود داشته باشید و با شیوه‌هایی مناسب، آن را کنترل کنید.

شباهت‌های قیمت غذا در ترکیه و ایران

قیمت غذا در ترکیه شاید تفاوت خیلی زیادی با ایران نداشته باشد، اما ارزش لیر ترکیه کمی از ارزش پول ایران بیشتر است. همین مورد باعث می‌شود برای هزینه قیمت خوراکی در ترکیه برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشیم. اما در رابطه با شباهت‌ میان غذاهای ترکیه‌ای و ایرانی، باید به این نکته اشاره کنیم که ترک‌ها نیز مانند ما ایرانی‌ها غذاهای متنوع و خوشمزه‌ای دارند، گرچه می‌توان در ایران به‌دلیل تنوع اقلیم و گوناگونی اقوام، غذاهای متنوع بسیار بیشتری به نسبت ترکیه یافت، اما مقصود این است که یک ایرانی در ترکیه از این بابت به مشکلی بر نمی‌خورد. همچنین باید گفت که تنوع کباب‌ها و غذاهای گوشتی، و همین‌طور غذاهای دریایی در این کشور قابل توجه و خوب است.

در رابطه با تنوع غذاهایی که در ترکیه هست، می‌توان این مطلب را هم بیان کرد که حتی عده‌ای به منظور شکم‌گردی به این کشور سفر می‌کنند و از این روی می‌توان آن‌ها را در دسته گردشگران خوراک قرار داد. در کشور خودمان هم می‌توان برخی از غذاهای ترکیه‌ای و رستوران‌هایی که این نوع از غذاها را سرو می‌کنند، مشاهده کرد. دُنر کباب یا کباب ترکی از نمونه‌های برجسته غذای ترکیه است که در کشور ما هم فراوان است. بنابراین اگر با تور ترکیه همراه شدید، هیچ نگرانی از نظر غذا نداشته باشید.

 

 

قیمت غذا در ترکیه با توجه به تنوع رستوران‌ها

در ترکیه رستوران‌های فراوانی وجود دارند؛ از رستوران های ایرانی در استانبول گرفته تا رستوران های ترکی، لبنانی، چینی. همین موضوع سبب شده شاهد تنوع قیمت‌ غذا در ترکیه باشیم. رستوران‌های ترکیه را می‌توان به سه دسته کلی تقسیم کرد: رستوران‌های ارزان‌، رستوران‌های اقتصادی و رستوران‌های گران یا لوکس. در این میان، باید به غذاهای خیابانی ترکیه هم اشاره کنیم که طرفداران بسیاری نیز دارند و در ادامه به شکلی ویژه‌تر آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

غیر از اینکه شما غذای خود را در کدام‌یک از سه سطح رستورانی که معرفی شد میل کنید، باید این را هم در نظر داشته باشید که رستوران در چه موقعیت مکانی قرار گرفته است. موقعیت مکانی هر رستوران می‌تواند قیمت غذا در ترکیه را تحت تاثیر قرار دهد و باعث کم یا زیاد شدن آن شود. این مورد ضمن طبقه‌بندی خود رستوران در نظر گرفته می‌شود و امری چند جانبه است. به عبارت دیگر، علاوه‌بر طبقه‌بندی خود رستوران‌ها در سه سطح، موقعیت جغرافیایی هر رستوران هم بر قیمت مواد غذایی آن اثر می‌گذارد.

در حالت کلی و به‌طور میانگین، می‌توان گفت که قیمت غذا در رستوران‌های ارزان‌قیمت حدودا بین 40 تا 100 لیر است. این قیمت در رستوران‌های میان‌رده و اقتصادی حدودا بین 100 تا 200 لیر و قیمت غذا در رستوران‌های لوکس ترکیه برای هر وعده کامل (شامل پیش‌غذا، غذای اصلی و دسر) تقریبا برابر با 500 لیر است. نکته‌ای که در این میان مهم است، حدودی بودن این قیمت‌هاست، پس نمی‌توان گفت که این مبلغ‌ها در دقیق‌ترین حالت خود نوشته شده‌اند، چون می‌توانند تغییراتی هم داشته باشند. مخصوصا اگر با تور نوروی ترکیه همراه شوید، به دلیل پرطرفدار بودن این موقع، ممکن است قیمت غذا در ترکیه هم بیشتر از این اعداد باشد. در مجموع ثبات چندانی را نمی‌توان برای قیمت‌ها در نظر گرفت. با وجود ملاحظاتی که گفته شد، قیمت حدودی و جداگانه هر دسته از رستوران‌ها به تومان هم محاسبه شده‌اند که در ادامه آورده‌ایم.

با فرض اینکه قیمت روز لیر ترکیه، معادل هر لیر برابر با 3000 تومان باشد، محدوده قیمت‌هایی که برای رستوران‌های ارزان‌، اقتصادی و لوکس در نظر گرفته شد، معادل مقادیر زیر است: (توجه داشته باشید که محدوده قیمت‌ها می‌توانند مبلغ‌هایی کمتر یا بیشتر را نیز شامل شوند)

رستوران‌های ارزان‌: حدودا بین 100 الی 200 هزار تومان

رستوران‌های اقتصادی: حدودا بین 200 تا 800 هزار تومان

رستوران‌های لوکس: برای یک وعده کامل حدوداً 3 میلیون تومان

یکی از علت‌های گران بودن قیمت غذا در رستوران‌های لوکس ترکیه، استفاده از سرآشپزهای ماهر و سرشناس در اکثر رستوران‌‎های لوکس ترکیه است و حتی تعدادی از رستوران‌های لوکس ترکیه در بین برترین رستوران‌های جهان قرار دارند. با تمامی این تفاسیر، قیمت گران رستوران‌های لوکس ترکیه به‌خوبی توجیه می‌شود.

 

 

غذاهای خیابانی، از ارزان‌ترین و پرطرفدارترین‌ها

در کوچه و خیابان‌های شهر ترکیه، می‌توانید غذاهای خیابانی مختلفی را پیدا کنید که با قیمت‌های پایین می‌توان آن‌ها را تهیه کرد. غذاهایی هم که می‌توان خرید، اغلب از غذاهای محبوب میان ترک‌ها هستند و بسیار خوشمزه‌اند. یکی از این غذاهای معروف در دکه‌های غذا، کومپیر است. غذایی که بخش اصلی آن را سیب‌زمینی تشکیل داده و داخلش معمولا با مواد انتخابی شما پر می‌شود؛ غیر از کومپیر، غذاهای دیگری مثل دونر کباب، کباب لقمه نیز در این دکه‌ها به فروش می‌رسند. در ادامه، برخی از غذاهای معروف ترکیه به همراه قیمتشان را معرفی می‌کنیم.

غیر از غذاهای خیابانی، می‌توانید مغازه‌های کوچکی نیز در خیابان‌های شهرهای ترکیه پیدا کنید که از میوه‌های مختلف پر شده‌اند، معمولا این مغازه‌ها با آبمیوه‌گیری‌های دستی خود برای مشتریان آبمیوه تازه می‌گیرند. تجربه نوشیدن این آبمیوه‌ها، نظیر میوه‌هایی مثل سیب، پرتقال، انار، هویج بسیار جالب است.

 

 

قیمت غذاهای معروف ترکیه

به دوتا از غذاهای معروف ترکیه، یعنی کومپیر و لاهماجون اشاره کردیم، اما ترکیه خوراک معروف کم ندارد. از دیگر غذاهایی که می‌توان به آن‌ها عنوان غذای معروف ترکیه را داد و از بهترین غذاهای ترکیه هستند، عبارتند از:

میدیه دولما (صدف شکم‌پر که ترکیبی از برنج و آبلیمو دارد)

بالیک اکمک (ماهی سرخ شده‌ای که در نان قرار می‌گیرد)

کوکورچ (همان امعا و احشاء بریده بریده شده گوسفند است که آن را کباب و سرخ می‌کنند)

منمن (نوعی املت که با پیاز، گوجه، فلفل قرمز، سبزیجات و تخم مرغ آماده می‌شود)

چورباسی (انواع مختلفی دارد و شبیه سوپ است و بسته به آنچه که درونش ریخته می‌شود، طعم‌های مختلفی دارد)

کوفته و بورک (پر شده با انواع سبزیجات و گوشت)

اسکندر کباب (برش‌های گوشت مزه‌دار شده همراه با ماست و نان)

پیده (نان مخصوص که روی آن مانند پیتزا، مواد مختلفی قرار می‌گیرد)

تمامی غذاهایی که آورده شده‌اند، قیمت‌های مناسبی دارند که می‌توانید با پرداخت هزینه‌ای نسبتا کم، آن‌ها را نوش جان کنید.

قیمت صبحانه در ترکیه

از بین نکاتی که گفته شد، این مورد هم مهم است که مردمان ترکیه اغلب به صبحانه اهمیت ویژه‌ای می‌دهند، به همین خاطر هم هست که صبحانه‌های ترکیه در سراسر جهان بسیار معروف و محبوب بوده است. یکی از دلایل این معروف بودن، مخلفات زیادی است که ترکیه‌ای‌ها همراه با وعده صبحانه خود می‌خورند. چند نمونه از مواد غذایی موجود در سفره صبحانه ترک‌ها عبارتند از: مربا، زیتون، خیار، پنیر، گوجه، عسل، نیمرو، انواع نان، املت و…

 

 

اگر بخواهیم هزینه صبحانه در استانبول را در نظر بگیریم، چیزی حدود 100 تا 150 لیر است. قطعا با توجه به کافه یا رستورانی که انتخاب می‌کنید، این مبلغ ممکن است کم و زیاد شود. اما متوسط قیمت برای یک صبحانه خوب در استانبول، همین بازه است. در بسیاری از کافه‌های استانبول می‌توانید این صبحانه‌های خاص را میل کنید.

صبحانه ترکیه‌ای

یک میز صبحانه ترکیه‌ای

قیمت غذاهای دریایی ترکیه

رستوران‌های دریایی ترکیه قیمت‌های مناسبی دارند و تجربه غذا خوردن در این رستوران‌ها می‌تواند بسیار دلچسب باشد، به‌خصوص در شهرهایی که غذاهای دریایی تازه در دسترس شما قرار می‌گیرند؛ بنابراین بخشی از قیمت غذا در ترکیه به این مورد مربوط می‌شود. از آنجایی که این کشور، از سه طرف به آب راه دارد، رستوران‌های دریایی پر تعدادی را می‌توان در شهرهای آن پیدا کرد.

برای اینکه تجربه خوردن غذای دریایی در ترکیه به بهترین صورت خود باشد، توصیه می‌کنیم که بیشتر در فصل پاییز و زمستان (اواخر تابستان تا اوایل بهار) غذاهای دریایی را میل کنید، به این دلیل که ماهی‌گیری بیشتر در این بازه زمانی انجام می‌شود به همین دلیل صید تازه‌ و در نتیجه غذا هم تازه‌ است. در بیشتر شهرهای ترکیه شاهد دکه‌های فروش دلمه صدف با نام میدیه دولما خواهید بود. این غذا در ترکیه طرفدار بسیاری دارد و البته طعم آن نیز منحصر‌به‌فرد است.

 

 

غذاهای رستوران‌های دریایی

برخی از غذاهای رستوران‌های دریایی ترکیه

قیمت مواد غذایی مختلف در ترکیه

اگرمایلید که خود غذایی ترتیب دهید یا اینکه مدت طولانی‌تری در ترکیه سپری می‌کنید و امکان تهیه پی‌درپی غذاهای حاضری را ندارید، بهتر است که از قیمت مواد غذایی مختلف آگاه باشید. البته این بخش از مقاله برای کسانی که قصد مهاجرت به این کشور را دارند نیز بسیار کاربردی خواهد بود. در ادامه قیمت برنج در ترکیه، قیمت میوه در ترکیه و مواردی از این دست را عنوان می‌کنیم و معادل حدودی و تقریبی آن‌ها را نیز مطرح خواهیم کرد. توجه داشته باشید به دلیل وجود تورم در کشور ترکیه و همچنین تغییر نرخ ارز، این قیمت‌ها ثابت نخواهند بود.

قیمت غذا در استانبول

استانبول یکی از مهمترین شهرهای ترکیه است و به نوعی پایتخت فرهنگی آن نیز محسوب می‌شود. این شهر به‌دلیل جاذبه‌های فراوان و متعددی که دارد، مقصد بسیاری از گردشگران است و خیلی از توریست‌ها (چه ایرانی و چه غیر ایرانی) با تور استانبول همراه می‌شوند. بنا به همین دلایل، بسیار مهم است که قیمت غذا در استانبول ترکیه چقدر است و تا چه میزان باید برای آن برنامه‌ریزی کرد. لیست قیمت ها در استانبول تقریبا با سایر هزینه های خورد و خوراک ترکیه که در این متن نوشته‌ایم تفاوتی ندارد.

در این رابطه باید گفت که قیمت غذا در استانبول تفاوت چندانی با قیمت غذا در دیگر شهرهای ترکیه ندارد، ضمن اینکه این شهر، به‌خاطر توریستی بودنش، طیف وسیع‌تری از رستوران‌ها را در خود جای داده که این مورد باعث ایجاد بازه گسترده‌ای از انواع قیمت‌ها نیز شده است. نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که ملیت‌های مختلفی هم در این شهر وجود دارند که سبب ایجاد تنوع غذایی می‌شوند و روی قیمت غذا در استانبول هم تاثیرگذار هستند.

در استانبول هم مانند سایر شهرهای ترکیه، صبحانه وعده بسیار مهمی محسوب می‌شود که برای درک بهتر تنوع آن، بهتر است صبحانه‌تان را فقط در هتل میل نکنید. جدای از این مورد باید حتما غذاهای خیابانی استانبول را هم در برنامه خود جای داده و تجربه کنید، چون هم محبوب و هم باکیفیت است. اگر تصمیم داشته باشید چند وعده غذای ایرانی بخرید هم، قیمت غذای ایرانی در استانبول حدود 100 تا 150 لیر است. البته انواع کباب ممکن است از این رقم هم گرانتر شود ولی میانگین قیمت‌ها در همین بازه است.

قیمت قهوه در استانبول از حدود 30 تا 60 لیر شروع می‌شود. البته با توجه به مکانی که تصمیم می‌گیرید در آن قهوه بخورید ممکن است کمی این عدد بیشتر شود ولی قیمت متوسط قهوه ترک و اسپرسو در استانبول همین حدود است. اگر بخواهید لته یا انواع دیگر قهوه را سفارش دهید احتمالا بیشتر از این مقدار باشد

 

 

قیمت غذا در آنتالیا

آنتالیا یکی دیگر از شهرهای توریستی ترکیه است که گردشگران زیادی را به سمت خود می‌کشاند و جاذبه‌های مختلفی هم دارد. اما شاید تفاوت‌هایی بین قیمت غذا در آنتالیا و شهرهای دیگر ترکیه وجود داشته باشد که به آن‌ می‌پردازیم تا اگر با تور آنتالیا به این شهر سفر کردید، بتوانید محدوده دقیق‌تر قیمت‌ها را بدانید؛ برای مثال ابتدا می‌توانیم قیمت غذا در رستوران‌ها را بررسی کنیم.

 

قیمت غذا در یک رستوران ارزان‌: حدود 100 لیر (معادل 300 هزار تومان)

قیمت غذا در یک رستوران اقتصادی برای دو نفر: حدود 445 لیر (معادل 1 میلیون و 300 هزار تومان)

قیمت غذا در رستوران‌های زنجیره‌ای (مک دونالد): حدود 95 لیر (معادل 285 هزار تومان)

غیر از این موارد، قیمت مواد غذایی در آنتالیا در برخی موارد نیز تفاوت‌هایی دارد، اما این اختلاف آنقدر زیاد نیست که سفر را برای شما دشوار کند. بیشتر می‌توان گفت که قیمت غذا در رستوران‌های آنتالیا با سطوح کیفی مختلف، متفاوت است و این مقدار بستگی به انتخاب شما دارد. در کل قیمت‌ها در شهر آنتالیا نسبت به باقی شهرها که توریست کمتری دارند، بالاتر است و در برخی از رستوران‌های لوکس این شهر، هزینه غذا به یورو از مسافران درخواست می‌شود، پس قبل از سفارش از قیمت منو رستوران مطلع شوید

 

قیمت غذا در وان

شهر وان به‌واسطه بازارها و مراکز خرید متعددی که دارد، پذیرای گردشگران فراوانی است. هر ساله بسیاری از ایرانی‌ها با تور وان به این شهر سفر می‌کنند. این نکته را هم نباید فراموش کنیم که رفتن به وان، هزینه کمتری برای مسافران دارد، چراکه امکان سفر زمینی به وان از هزینه‌ها کاسته و شما نیازی به خرید بلیط هواپیما آن هم به قیمت‌های گزاف ندارید. فاصله کم وان تا مرزهای ایران باعث شده مسافت بین ایران و این شهر کم باشد و هزینه‌های حمل و نقل کمتر باشد. به این ترتیب می‌توانید با مبالغ کمتری به این شهر سفر کنید.

چیزی که باید به آن توجه کنید، قیمت غذا در وان است که شاید با برخی از شهرهای دیگر متفاوت باشد و البته در اغلب اوقات از باقی شهرهای توریستی ترکیه ارزانتر است. در ادامه، قیمت غذا در وان و رستوران‌های آن را آورده‌ایم تا بتوانید آن را مقایسه کنید.

قیمت غذا در یک رستوران ارزان: حدود 35 لیر (معادل 105 هزار تومان)

قیمت غذا در یک رستوران اقتصادی برای دو نفر: حدود 150 لیر (معادل 450 هزار تومان)

قیمت غذا در رستوران‌های زنجیره‌ای (مک دونالد): حدود 60 لیر (معادل 180 هزار تومان)

 

قیمت غذا در آنکارا

آنکارا پایتخت ترکیه به دلیل اهمیت تاریخی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی، هر ساله درصد مهمی از گردشگران ترکیه را به خود اختصاص می‌دهد. علاوه بر آن، از آن‌جایی که این شهر در یک موقعیت مرکزی قرار دارد در حمل و نقل ترکیه نقش مهمی‌ دارد؛ به همین دلیل، اگر قصد داشته باشید از طریق سفر جاده‌ای و راه‌آهن در ترکیه بگردید، به احتمال زیاد حداقل یک بار از آنکارا عبور می‌کنید. به طوری کلی، قیمت اقلام مختلف غذایی در آنکارا با سایر نقاط ترکیه تفاوت چندانی ندارد، اما در بسیاری از شرایط می‌توان گفت که میانگین قیمت غذا در آنکارا از استانبول ارزان‌تر و از وان گران‌تر است. قیمت غذا در برخی از رستوران‌های آنکارا به شرح زیر است:

 

قیمت غذا در یک رستوران ارزان: حدود 85 لیر (معادل 255 هزار تومان)

قیمت غذا در یک رستوران اقتصادی برای دو نفر: حدود 400 لیر (معادل ا میلیون و 200 هزار تومان)

قیمت غذا در رستوران‌های زنجیره‌ای (مک دونالد): حدود 98 لیر (معادل 294 هزار تومان)

 

 

 

قیمت کافه در ترکیه

در شهرهای مختلف کشور ترکیه، کافه‌های پرشماری وجود دارند که هر کدام نیز از ویژگی‌ها و خصوصیاتی منحصر به فردی بهره‌مند هستند.  برخی از کافه‌های ترکیه به قدری دنج طراحی شده‌اند که اصلا دوست ندارید از آن‌ها خارج شوید، به همین خاطر بهتر است برای برنامه‌ریزی دقیق‌تر سفر خود، از قیمت حدودی برخی از خوراکی‌های این کافه‌ها مطلع شوید. توجه داشته باشید که این قیمت‌ها حدودی است و با تغییر نرخ ارز و تورم در کشور ترکیه، افزایش یا کاهش می‌یابد.

یک استکان چای: از حدود 10 لیر (معادل تقریبا 30 هزار تومان)

یک فنجان قهوه ترک: از حدود 20 لیر (معادل تقریبا 60 هزار تومان)

یک فنجان اسپرسو: از حدود 23 لیر (معادل تقریبا 69 هزار تومان)

یک لیوان هات چاکلت: از حدود 45 لیر (معادل تقریبا 135 هزار تومان)

یک امریکانو: از حدود 36 لیر (معادل تقریبا 108 هزار تومان)

این‌ها فقط بخشی از قیمت‌های منوی کافه‌ها در ترکیه بودند، اما می‌توانید با حساب آن‌ها از قیمت حدودی سایر چیزهایی که می‌توانید سفارش دهید، مطلع شوید. این نکته را فراموش نکنید که کافه‌ها نیز از قانون رستوران‌ها پیروی می‌کنند؛ به این معنا که با توجه به موقعیت‌ جغرافیایی‌شان، قیمت خدمات و مواد غذایی که ارائه می‌دهند، متفاوت است و شما باید در هنگام انتخاب، منوی آن‌ها را بررسی کنید.

در این مقاله سعی کردیم از حدود قیمت غذا در ترکیه برایتان بگوییم و معادل تقریبی آن نیز به تومان محاسبه شود تا امکان تبدیل مبلغ‌ها برای شما بسیار راحت‌تر باشد.

 

ترکیه ساپورت این شرایط را فراهم نموده که شما عزیزان در کنار کسانی که دوستشان دارین در بهترین رستوران های ایرانی فرنگی و ترکی در ترکیه بهترین سرویس را دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *