نحوه اخذ مجوز کار ترکیه

یک خارجی می تواند برای دریافت مجوز کار در ترکیه در حالی که در ترکیه یا خارج از کشور قرار دارد درخواست دهد.

 

برنامه ثبت شده در خارج از کشور

در مورد درخواستهای ثبت شده در خارج ، خارجی ها ملزم به درخواست در کنسولگری جمهوری ترکیه در کشوری هستند که شهروند یا مقیم دائم آن هستند .

به این درخواست باید با یک قرارداد کار ، نامه تعیین تکلیف یا سندی مبنی بر مشارکت شرکت همراه باشد.

کارفرما در ترکیه موظف است ظرف ده روز کاری پس از تاریخ درخواست نامزد به کنسولگری ، به صورت حضوری یا از طریق پست ، یک درخواست آنلاین ارائه داده و اطلاعات و اسناد مورد نیاز را به صورت حضوری یا از طریق پست به وزارت کار و تامین اجتماعی ارائه دهد .

به کنسولگری های جمهوری ترکیه و وزارتخانه رویه درخواست های مجوز کار ثبت شده در خارج از کشور را به صورت آنلاین اجرا می کنند.

در مورد درخواست های ثبت شده در خارج از کشور ، وزارتخانه تصمیم مثبت یا منفی در مورد درخواست مجوز کار را به کنسولگری مربوطه جمهوری ترکیه (از طریق وزارت امور خارجه) ارسال می کند ، که متقاضی را مطلع می کند.

به خارجیانی که درخواست آنها توسط وزارت کار و تامین اجتماعی تأیید شده است باید حداکثر تا 180 روز پس از تاریخ صدور مجوز کار وارد ترکیه شوند .

به خارجیانی که مجوز اقامت و کار از کنسولگری دریافت می کنند و وارد کشور می شوند باید حداکثر تا 20 روز کاری پس از تاریخ ورود به سیستم ثبت آدرس در ترکیه ثبت نام کنند .

 

برنامه ثبت شده در ترکیه

به در مورد درخواستهای ثبت شده در ترکیه ، به استثنای مجوزهای اقامتی که برای تحصیل در ترکیه صادر شده است ، خارجیانی که دارای اجازه اقامت با مدت باقی مانده حداقل شش ماه یا کارفرمایان آن هستند ، می توانند درخواست مجوز کار ارائه دهند .

مدارک مورد نیاز برای درخواست باید حداکثر تا شش روز کاری پس از درخواست آنلاین ، به صورت حضوری یا از طریق پست به وزارت کار و تامین اجتماعی ارائه شود.

رویه های مربوط به درخواست های مجوز کار که بطور مناسب ارسال شده است ، حداکثر ظرف سی روز توسط وزارتخانه به پایان می رسد ، در صورتی که کلیه مدارک مورد نیاز به طور کامل ارائه شود.

در مورد درخواست های ثبت شده در ترکیه ، وزارتخانه به خارجی یا کارفرما اطلاع می دهد.

توجه: روشها و اصول مربوط به مجوزهای کار برای خارجیانی که برای کار در ترکیه صادر می شوند ، بر اساس بخش مربوطه ، مانند آموزش ، خدمات خانه داری ، خدمات بهداشتی ، گردشگری ، هوانوردی ، سرگرمی و سایر موارد ، و همچنین در رابطه با سرمایه گذاری مستقیم خارجی ، سرمایه گذاری مستقیم خارجی ویژه ، خدمات حرفه ای و دفاتر رابط.

 

اسناد مورد نیاز در برنامه اولیه از کارفرما

نامه درخواست مجوز کار (نامه باید اسکن شده و به عنوان بخشی از برنامه آنلاین ارسال شود ؛ همچنین باید به صورت کپی ، با امضای کارفرما ارسال شود).

فرم درخواست پرسنل خارجی (فرم پر شده به صورت آنلاین باید چاپ شود و یک نسخه چاپی با امضای کارفرما و خارجی باید به وزارتخانه ارائه شود. اگر فرم امضا شده در دسترس نباشد ، قرارداد کار اجرا شده بین طرفین و بین آنها باید ارائه شود. در صورت عدم وجود فرم امضا شده یا قرارداد کار ، به پرونده رسیدگی نمی شود.)

تجارت رجیستری روزنامه ترکیه، جزئیات واگذاری سهام و سرمایه ساختار فعلی نهاد (در این سند باید اسکن می شود و در طول برنامه آنلاین ارسال).

ترازنامه و یک بیانیه سود / زیان در بیشتر سال های اخیر، تایید شده توسط اداره مالیات و یا حسابدار (در این سند باید اسکن می شود و در طول برنامه آنلاین ارسال).

اطلاعات و اسنادی مبنی بر اینکه واحد تجاری مشمول سرمایه گذاری مستقیم خارجی * است (این اسناد باید طی برنامه آنلاین اسکن و ارائه شوند).

سندی که نشان می دهد نهادهایی (از جمله کنسرسیوم ها) که مناقصه های بین المللی را از طرف سازمانها یا سازمانهای دولتی دریافت کرده اند ، برای شغل واگذار شده از طرف آژانس یا سازمان مربوطه قرارداد بسته اند (این سند باید طی برنامه آنلاین اسکن و ارسال شود).

در مورد اشخاص حقوقی که باید متخصصان خارجی در زمینه مهندسی ، معماری ، پیمانکاری و خدمات مشاوره ای استخدام کنند ، یک سند حقوق و دستمزد که نشان می دهد مهندسین/معماران/برنامه ریزان شهرهای ترکیه برای همان شغل استخدام شده اند (سند باید اسکن شود و در طول برنامه آنلاین ارسال می شود).

وکالت نامه محضری برای شخصی که مجاز به درخواست آنلاین به عنوان کاربر از طرف نهاد یا سازمان برای استخدام خارجی است ، یا سندی که اشتغال کاربر را در نهاد یا سازمان متقاضی تأیید می کند (سند باید اسکن شود و در طول برنامه آنلاین ارسال می شود).

 

اسناد مورد نیاز در برنامه اولیه از طرف خارجی

در مورد برنامه های ثبت شده در ترکیه ، یک نسخه از اجازه اقامت صادر شده برای اهداف تحصیل غیر از مدت زمان حداقل شش ماه از تاریخ درخواست (سند باید در طول برنامه آنلاین اسکن و ارائه شود).

اگر خارجی که درخواست مجوز کار می دهد مجوز اقامت معتبری نداشته باشد ، فرد خارجی ملزم به ارائه درخواست به کنسولگری های جمهوری ترکیه در کشوری است که شهروند یا مقیم دائم آن است. قرارداد کار وی یا سندی که شراکت شرکت را تأیید می کند.

کپی گذرنامه (در صورتی که گذرنامه با الفبای لاتین چاپ نشده باشد ، ترجمه قسم خورده یا ترجمه رسمی تأیید شده باید ضمیمه شود. سند باید طی برنامه آنلاین اسکن و ارسال شود).

ترجمه قسم خورده یا ترجمه رسمی تأیید شده دیپلم یا مدرک فارغ التحصیلی موقت (این سند باید در طول برنامه آنلاین اسکن و ارائه شود ، و همچنین به صورت کپی ارائه شود).

علاوه بر اسناد ذکر شده ، خارجیانی که در چارچوب خدمات حرفه ای درخواست مجوز کار می دهند و دارای مدرک خارج از کشور هستند باید “مدرک دیپلم یا مدرک معادل موقت فارغ التحصیلی” را که مطابق با “مقررات معادل سازی دیپلم از موسسات آموزش عالی خارجی “(سند باید طی برنامه آنلاین اسکن و ارسال شود).

 

تمدید مجوز کار

درخواست های تمدید اجازه کار باید توسط خارجی یا کارفرما مستقیماً با وزارت کار و تأمین اجتماعی ، با ارائه اصل نسخه مجوز کار قبلی ، به همراه فرم درخواست و اسناد مشخص شده در پیوست آیین نامه اجرایی

 

مجوزهای کار و برنامه های تمدید مدت باید ابتدا به صورت آنلاین ارسال شوند . برای اینکه مجوزهای کار یا برنامه های تمدید مدت که بصورت آنلاین ثبت شده و از قبل توسط سیستم تأیید شده است معتبر باشد ، فرم درخواست چاپ شده با بارکد ، تولید شده به صورت آنلاین ، باید توسط خارجی و کارفرما امضا شود و به همراه سایر اسناد مشخص شده در ضمیمه آیین نامه ، به وزارت کار و تامین اجتماعی حداکثر ظرف شش روز کاری پس از تأیید اولیه برنامه آنلاین ، به صورت حضوری یا از طریق پست.

 

درخواست های تمدید مدت باید حداکثر دو ماه قبل از تاریخ انقضای مجوز ثبت شود. به درخواست های تمدید شده حداکثر ظرف پانزده روز پس از انقضای مجوز کار نیز رسیدگی می شود.

 

تمدید مدت برای دو سال ممکن است برای مجوز کار موجود پس از مدت قانونی مجوز کار یک ساله ثبت شود ، مشروط بر اینکه برای اشتغال در یک واحد یا شرکت و برای یک حرفه باشد.

 

در پایان مدت سه سال قانونی مجوز کار ، اجازه کار فعلی ممکن است برای سه سال دیگر تمدید شود ، برای اشتغال با هر کارفرما ، برای همان حرفه.

 

خارجیانی که حداقل هشت سال بدون وقفه به صورت قانونی در ترکیه اقامت داشته اند یا خارجیانی که در مجموع هشت سال اشتغال با مجوز کار دارند ، می توانند درخواست مجوز کار نامحدود را ارائه دهند .

 

اسناد مورد نیاز از کارمند

نامه درخواست تمدید مدت مجوز کار (نامه باید اسکن شده و به عنوان بخشی از برنامه آنلاین ارسال شود ؛ همچنین باید به صورت کپی ، با امضای کارفرما ارائه شود).

 

فرم درخواست پرسنل خارجی (فرم پر شده به صورت آنلاین باید چاپ شود و یک نسخه چاپی که توسط کارفرما و خارجی امضا شده است باید به وزارتخانه ارائه شود. قرارداد کار اجرا شده توسط طرفین و بین طرفین باید در صورت عدم وجود فرم امضا شده ارائه شود. در صورت عدم وجود یک فرم امضا شده یا قرارداد کار ، نمی توان به درخواست رسیدگی کرد.)

 

تجارت رجیستری روزنامه ترکیه جزئیات واگذاری سهام و سرمایه ساختار فعلی نهاد، اگر از تسلیم اولیه اصلاح شده (در این سند باید اسکن می شود و در طول برنامه آنلاین ارسال).

 

سندی که نشان می دهد کارفرما هیچ تعهد مالیاتی ندارد (این اطلاعات باید توسط وزارت کار و تامین اجتماعی از طریق سوابق وزارت دارایی قابل دسترسی باشد).

 

شماره تامین اجتماعی موسسه ثبت نام از خارجی بیمه نام در فرم تقاضانامه، و اطلاعات مربوط به اینکه آیا یا نه کارفرما انجام داده است تعهدات امنیت اجتماعی خود را در مورد خارجی (این اطلاعات باید توسط وزارت کار و تامین اجتماعی از طریق پرونده دیده می شود موسسه تامین اجتماعی).

 

وکالت نامه محضری برای شخصی که مجاز به ارسال درخواست آنلاین به عنوان کاربر به نمایندگی از نهاد یا سازمان برای استخدام خارجی است یا سندی که اشتغال کاربر را در نهاد یا سازمان متقاضی تأیید می کند (سند باید اسکن شود و ارائه شده در طول برنامه آنلاین).

 

 اسناد و مدارک مورد نیاز از خارج

کپی گذرنامه (در صورتی که گذرنامه با الفبای لاتین چاپ نشده باشد ، ترجمه قسم خورده یا ترجمه رسمی تأیید شده باید ضمیمه شود. سند باید طی برنامه آنلاین اسکن و ارسال شود).

 

مجوز کار قبلی و نامه همراه (مدارک باید در طول برنامه آنلاین اسکن و ارسال شوند).

 

اجازه اقامت برای کار ، شامل مدت مجوز کار صادر شده توسط وزارت کار و تامین اجتماعی (سند باید در طول برنامه آنلاین اسکن و ارائه شود).

 

گواهی عضویت موقت از خارجیانی که مجوز کار برای مهندسی ، معمار یا شهرساز دریافت می کنند ، مطابق ماده 36 قانون شماره. 6235 در مورد انجمن اتاق مهندسان و معماران ترکیه (سند باید طی برنامه آنلاین اسکن و ارسال شود).

 

ورود به وبسایت رسمی خدمات ترکیه

 

ویژه سرمایه گذاری مستقیم خارجی

“مقررات مربوط به استخدام اتباع خارجی در چارچوب سرمایه گذاری مستقیم خارجی” مقررات ویژه ای را در مورد مجوزهای کار به منظور تسهیل مجوزهای کار معرفی کرد .

 

محدوده مقررات استخدام اتباع خارجی در چارچوب سرمایه گذاری مستقیم خارجی بر اساس دو معیار اساسی تعریف می شود:

1- سرمایه گذاری مستقیم خارجی (شامل دفاتر رابط)

2- پرسنل کلیدی ملی خارجی

 

1- معیارهایی که باید به عنوان “سرمایه گذاری مستقیم خارجی خاص” در نظر گرفته شود.

 

مشروط بر اینکه سهامداران خارجی حداقل 1،283،974 TRY   از سرمایه را در اختیار داشته باشند ، شرکت یا شعبه در سال اخیر گردش مالی حداقل 96.5 میلیون TRY را ثبت کرده اند.

 

مشروط بر اینکه سهامداران خارجی حداقل 1،283،974 TRY   سرمایه را در اختیار داشته باشند ، شرکت یا شعبه در آخرین سال حداقل 1 میلیون دلار صادرات داشته اند.

 

به شرط آنکه سهامداران خارجی حداقل 1،283،974 TRY   سرمایه را در اختیار داشته باشند ، شرکت یا شعبه در آخرین سال ، حداقل 250 پرسنل ثبت شده در موسسه تامین اجتماعی را استخدام می کند .

 

به شرطی که در مواردی که شرکت یا شعبه سرمایه گذاری می کند ، حداقل رقم سرمایه گذاری برنامه ریزی شده حداقل 32.1 میلیون TRY  باشد.

 

مشروط بر اینکه این شرکت حداقل در یک کشور دیگر به غیر از کشوری که دفتر مرکزی آن مستقر است سرمایه گذاری مستقیم خارجی داشته باشد.

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سرمایه گذاری مقاله سرمایه گذاری در ترکیه را مطالعه فرمایید.

 

پرسنل کلیدی

 

منظور از “پرسنل کلیدی” پرسنلی است که حداقل یکی از معیارهای زیر را در شخص حقوقی واقع در ترکیه داشته باشند:

الف) اشخاصی که به عنوان سهامدار شرکت ، رئیس هیئت مدیره ، عضو هیئت مدیره ، مدیر اجرایی ، معاون رئیس جمهور ، مدیر اجرایی ، دستیار اجرایی یا موقعیت های مشابه ، دارای اختیار یا نقش حداقل در یکی از موارد زیر هستند:

یک مقام ارشد مدیریتی یا اجرایی در شرکت

مدیریت کل یا بخشی از شرکت

ممیزی یا کنترل کار حسابرسان شرکت یا پرسنل اداری یا فنی

استخدام پرسنل جدید یا خاتمه استخدام پرسنل موجود یا ارائه پیشنهادات در مورد این مسائل

ب) داشتن دانش کلیدی در مورد خدمات ، دستگاه های تحقیقاتی ، تکنیک ها یا مدیریت شرکت

ج) در دفاتر رابط ، حداکثر یک نفر به نام وی گواهی مجوز توسط شرکت مادر خارج از کشور صادر شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *